תחום תמ"א 38 וההתחדשות העירונית נמצא בצמיחה מתמדת וחשיבותו גוברת נוכח הצורך ביצירת פתרונות דיור חדשים. מחלקת הנדל"ן של משרדנו מטפלת בהיקף עסקאות משמעותי בפרויקטים רבים בין היתר בתמ"א 38, פינוי בינוי, עיבוי-בינוי ועוד. המחלקה מלווה עשרות פרויקטים ארוכי תווך ומייצגת הן את היזמים והן את הדיירים בפרויקטים של תמ"א 38. בפרויקטים מסוג זה נדרשת הבנה משפטית ועסקית עמוקה, יחד עם היכולת והניסיון הייחודיים על מנת להעניק ללקוחותינו ליווי וייעוץ החל משלבי התכנון, בחירת היזם, ניהול המו"מ בין הצדדים והכנת מסמכי ההתקשרות. אנו מלווים את התהליך מתחילתו ועד סופו לרבות ניהול מו"מ בלתי מתפשר בנוגע לתמורות ולבטוחות שתינתה לבעלים, פיקוח על ההליך בוועדות התכנון השונות, בשלבי אישור התוכניות, ביצוע הפרויקט, מסירת הדירות לדיירים בפרויקט ועד לרישום הבית המשותף בסיום הפרויקט והעסקה. בהקשר זה ישנה חשיבות מכרעת, מעבר לפן המשפטי, לפן האנושי בהליך וההכרה כי בעסקה זו מעורב למעשה הנכס החשוב ביותר לדיירים. משרדנו מכיר בכך ומונע מההבנה כי במסגרת עסקת תמ"א 38 ו/או התחדשות עירונית נדרש כל עורך דין לשמש כמעין פסיכולוג הן לבעלי הדירות והן ליזם ולכן נדרשת הבנה, הקשבה, הכלה ויכולת שכנוע.
1. מענה שוטף לסוגיות משפטיות שיתעוררו מצד בעלי הדירות בקשר לפרויקט.
2. ייצוג כלל הדיירים לאורך כל שלבי המו"מ עם היזם עד לחתימת הסכם מחייב לרבות עריכת ישיבות מקדמיות עם בעלי הדירות (ככל שיידרש), גיבוש פתרונות לצרכיהם, ומתן ביטוי לכך בהסכם הסופי.
3. סיוע בבחירת מפקח בנייה מטעם הדיירים וכן ניהול מו"מ עם מפקח בנייה וכל יועץ אחר שיידרש מטעם הדיירים במסגרת הפרויקט.
4. הסדרת כל הסוגיות הרלוונטיות לשמירת זכויות הדיירים במסגרת ההסכם לרבות:
א. הגדרה מפורטת ומדויקת של היקף זכויות הבנייה שתימכרנה במסגרת הפרויקט ליזם והבנייה שתבוצע על ידו
וכן הגדרה מפורטת של הדירות החדשות שיימסרו לבעלי הדירות בבניין החדש שיוקם (שטח, קומה, כיוון, מפרט טכני וכו').
ב. הסדרת תשלומי דמי שכירות, במהלך תקופת הביצוע ועד למסירת הדירה החדשה, וכן הוצאות הובלה ואריזה;
ג. קביעת לו"ז מחייב לביצוע הפרויקט ולמסירת הדירות החדשות;
ד. ערבויות וביטחונות שיעמיד היזם להבטחת ביצוע מלוא התחייבויותיו;
ה. הסדרת אחריות היזם לנזקים שיגרמו על ידו במסגרת הפרויקט, לביצוע העבודות ולטיבן וכן קביעת חובת ביטוח מפני כל הסיכונים ע"י היזם;
ו. רישום זכויות הבעלים במסגרת הבית המשותף בסיום הפרויקט.
5. עריכת כנסים/מפגשים להחתמת הדיירים כמכלול על הסכם בנוסח אחיד למול היזם.
- מתן מענה בנוגע לדיירים מבוגרים/שאינם יכולים להתנייד לצורך החתימה על ההסכם.
- הקשבה, הכלה ומתן סיוע בשכנוע בנוגע לדיירים סרבנים/מתלבטים.
6. פיקוח על דיווח העסקה לרשויות המס על ידי היזם.
7. ליווי הדיירים בנוגע לבנקים הממשכנים שלזכותם רשומות משכנתאות על הדירות הקיימות.
8. בדיקת מסמכי השעבוד לבנק המלווה, הערבויות שיועמדו לטובת הדיירים, וקיום התנאים המקדימים לתחילת ביצוע העבודות על ידי היזם.
9. החזקה בנאמנות של ייפויי הכוח, הערבויות הבנקאיות וכל מסמך אחר בהתאם להוראות ההסכם.
10. טיפול מטעם הדיירים באכיפת זכויותיהם ובמחלוקות מול היזם, למעט ייצוג בהליכים משפטיים.
11. בדיקה ובחינה של המסמכים לתיקון רישום הבית המשותף והתקנון שיוכנו ע"י היזם.
12. ליווי הדיירים בהליך תיקון צו רישום הבית המשותף בלשכת רישום המקרקעין ועד להשלמת הפרויקט!
אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054
מאמר זה יסקור את סוגי הערבויות שיש לדרוש בפרויקטים של התחדשות עירונית. בדומה לרוכשי דירה יד ראשונה מקבלן, כך גם בעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית נהנים מהגנות חוק המכר, וזאת על מנת לבטח את בעלי הדירות בצורה הטובה ביותר אל מול היזם
עסקת פינוי בינוי היא עסקה כדאית למדינה, לרשות המקומית, ליזם וכמובן לדיירים שמקבלים דירות חדשות. אך הדבר לא קל כפי שתואר לעיל, הליך הפינוי בינוי הוא הליך ארוך מאוד אשר נמשך שנים רבות לערך 5-10, שבמהלך השנים האלה יש לקבל את הסכמת הדיירים, ולהוציא את הפרויקט לפועל.
על אף התפיסה של בעלי דירות רבים כי ההתקשרות מול היזם עוסקת אך ורק במשא מתן בעל אופי מסחרי על התמורות לבעלי הדירות, ישנם היבטים משמעותיים וחשובים בפרויקט עליהם יתקשו בעלי הזכויות לתת את הדעת.
ביה"מ חסם ניסיון של עיריית ירושלים לחייב יזמים בהיטל השבחה בגין תמ"א 38
כפי שנקבע בפסק דין פריד, גם אם אתם גרים בבית משותף שבו כל זכויות הבניה הוצמדו ליחידה אחת (או למספר מוגבל של יחידות) - אין הדבר מונע מדיירי הבניין לממש...
המדריך המעודכן לשנת 2020 בכל הנוגע להליכי פינוי-בינוי בישראל, מסלולים עיקריים ותנאים מקדמיים, כולל עדכון לגבי הפחתת הרוב הנדרש לביצוע פרויקט פינוי בינוי, לחצו כאן.
מדריך מיוחד לוועד הבית בטרם התקשרות עם יזם בפרויקט פינוי בינוי - על שלבי ההתארגנות, חתימה על מסמכי טרום הסכם, בחירת היזם וכל מה שחשוב לדעת בנושא, קראו כאן.
לאחרונה החלה מגמה לפיה הרשויות המקומיות מסדירות וקובעות מדיניות תכנונית בתחום בה יש להקטין את תוספת השטח של הדירות החדשות אותה מקבלים הדיירים בפרויקטים של פינוי בינוי בתמורה לדירותיהם הישנות.
ענף ההתחדשות העירונית הוא הענף המוביל כיום בישראל כאשר אחת הבחירות החשובות שישפיעו על הצלחת כל פרויקט בתחום, היא ללא ספק בחירת היזם - קראו כאן בנושא.
למשרדנו ניסיון רב בתחום המאפשר לנו לסייע לך היזם ו/או המלווה לקדם עסקת הלוואה בטוחה וראויה, כזו המתיישבת עם האינטרסים של כל הגורמים המעורבים ו/או כזו שתיתן לך את מקסימום ההגנה הנדרשת לטובת הוצאת המיזם אל הפועל.
קיים שינוי דרמטי בתנאי המגורים בפרויקטים מסוג "התחדשות עירונית", הן במעבר מבניינים ישנים למגדלים חדשים, והן בעלויות האחזקה שלהם. בעלי דירות קטנות וישנות מוצאים עצמם מתגוררים במגדלים מפוארים שמוחזקים על ידי חברות ניהול. כאמור, המעבר ממגדל ישן ומעופש למגדל יוקרה מגלם בתוכו שינוי ושיפור של ממש באיכות החיים. אולם, שינוי זה כרוך בתשלום ששכרו ניכר לחברות הניהול, ומצב דברים זה כשלעצמו יוצר עיכוב בהתקדמות הפרויקט.
אחד הנושאים לגביהם עולות שאלות ומובעים חששות רבים נוגע לאפשרויות העומדות בפני דיירים במקרים בהם היזם קורס בעיצומו של פרויקט תמ"א 38 ונוטש את הפרויקט.
בית המשפט המחוזי בשבתו כוועדת ערר נתן דעתו לבעיה שכיחה המתעוררת בעסקאות בתחום ההתחדשות העירונית וקבע כי חברה שהחתימה דיירים במסגרת עסקה לביצוע פרויקט תמ"א 38 שטרם נתקיימו תנאיו המתלים, אינה מהווה איגוד מקרקעין ועל כן רכישתה אינה חייבת במס רכישה.
ייצוג משפטי של ועדי בתים בהסתבכות משפטית בעסקאות תמ"א מול היזם או אחרים, ע"י עו"ד ורו"ח מומחים בנדל"ן ובניהול סכסוכים משפטים -
הניסיון מלמד כי שעה בה חלק מהדיירים מבקשים לקדם הליך של תמ"א 38, יש אחרים באותו בניין המסרבים לקדם מהלך שכזה, כשלכל מתנגד העילות משלו - בחלק ניכר מהמקרים העילות הינן מוצדקות ביותר.
למשרדנו, המורכב מעו"ד, רו"ח וכלכלנים ידע וניסיון ספציפי בייצוג ועדי בתים או פרטים המבקשים לקדם עסקאות תמ"א באמצעות יזמים מעולם הנדל"ן.
מילים רבות נכתבו על פרויקטים מסוג פינוי בינוי במסגרת מדיניות ההתחדשות העירונית אשר צוברת תאוצה בשנים האחרונות - נבקש להתמקד במסגרת מאמר זה בתפקידו של עורך הדין המייצג את הדיירים ובחשיבות לכך שעורך דין זה יתמחה בתחום ההתחדשות העירונית ובפרויקטים מסוג "פינוי בינוי".
האם ומתי יש צורך בייצוג משפטי נפרד על ידי עורך דין המתמחה בתמ"א 38 ובנדלן עבור בעלי דירות בעסקאות תמ"א 38? כיצד בוחרים עורך דין מומחה לייצוג בעלי הדירות? מהו המועד לבחירת עורך דין מייצג מטעם בעלי הדירות? התשובות לכל השאלות הללו בסיקור המיוחד הבא.
תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), נועדה בראש ובראשונה לתת תמריצים תכנוניים וכלכליים שיעודדו דיירים לחזק את הבניינים הישנים שלהם ולהתאימם לדרישות התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה, ובנוסף לקדם התחדשות עירונית בישראל בדרך של חיזוק ועיבוי בניינים.
תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), נועדה בראש ובראשונה לחיזוק מבנים ישנים ולהתאמתם לדרישות התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה וזאת מאחר ומרבית המבנים שנבנו בישראל עד לשנת 1980, אינם עומדים בדרישות תקן זה.
מטרתה היסודית של תכנית מתאר ארצית 38 (תמ"א 38) אשר פורסמה בשנת 2005 הייתה ליצור תמריצים תכנוניים וכלכליים שיעודדו דיירים לחזק את הבניינים שלהם אשר אינם עומדים בתקן רעידות אדמה ולקדם בישראל התחדשות עירונית בדרך של חיזוק ועיבוי הבניינים.
חברה ביקשה ליזום פרויקט תמ"א 38 ובכדי לממן את הפרויקט, ביקשה הלוואות מהציבור. פס"ד המדובר קבע שחוזי ההלוואה מהווים "סדרות" של ניירות ערך, ומכאן שהם מחויבים בפרסום תשקיף.
אם שמתם לב שאחד הדיירים מתעקש על בחירת יזם מסוים או על ביצוע הפרויקט בהיקף מסוים או בדרך מסוימת תשאלו את עצמכם מדוע הוא מתעקש? האם אין לאותו דייר מניע נסתר? האם ייתכן שאותו דייר מצפה לקבל מהיזם טובה כלשהי מעבר למה שמקבלים שאר הדיירים?
ישנן סיבות אישיות רבות שבגינן בעל דירה בבניין משותף יחליט להתנגד לשדרוג הבניין שלו, אך לא תמיד סיבות אישיות מסוג זה יהיו מוצדקות מהפן המשפטי - במאמר זה נעמוד על העילות החוקיות אשר מכוחן ניתן להתנגד לפרויקט של תמ"א 38 בבית משותף.
בשכונת כפר שלם, בתל אביב, מתגוררות כיום כ- 700 משפחות. רובם התיישבו במקום לפני כמה עשרות שנים בעידוד המדינה. למשפחות אלו אין כל זכות רשומה בטאבו אך עומדת להם "חזקת השנים" הקובעת זיקת הנאה על אותם הקרקעות עליהם הם יושבים, תוך התייחסות למבנים אשר הקימו על אותם הקרקעות.
במסגרת ההיערכות הכוללת של מדינת ישראל לאפשרות של רעידות אדמה, התקבלה בשנת 2005 החלטת ממשלה המאשרת את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה או בשמה הנפוץ – תמ"א 38.
תכנית תמ"א 38/2 אושרה בחודש 02/2010 לפיה קיימת אפשרות להריסת המבנה הקיים, העומד בתנאי תמ"א 38 הרגילים (שנדרש לחיזוק מפני רעידות אדמה) ובניית מבנה חדש במקומו. לפי תכנית זו הקבלן יוכל להרוס ולבנות מבנה אחר תחת הבניין שהרס – מה שנראה דומה יותר לתכנית פינוי בינוי אבל עם שוני מהותי ביותר.