ישראלים רבים בוחרים להקים מיזמים עסקיים ביחד עם גורמים נוספים בדרך של התאגדות כחברה בע"מ - יש הזוכים למעמד של בעל מניות בחברה כבר בשלב ייסודה, לאמור בתחילת המיזם, ויש הזוכים למעמד זה בשלבים מאוחרים יותר, לאחר שהמיזם "קורם עור וגידים", באמצעות רכישת מניות מבעלי מניות קיימים ו/או בדרך של הקצאת מניות; יש המקבלים בחברה אחוז מהותי של מניות ויש כאלה המקבלים אחוז זניח של מניות; יש בעלי מניות הנהנים ממעמד ומסמכויות בחברה ויש בעלי מניות שאין להם כל מעמד בחברה, פרט לזכות הצבעה באסיפות כלליות של החברה ופרט לזכאות תאורטית לקבל דיבידנדים; יש בעלי מניות העובדים גם כשכירים בחברה ויש בעלי מניות המנותקים מהפעילות השוטפת; יש בעלי מניות אשר מכהנים כדירקטורים בחברה ויש כאלה שבמכוון נמנעים מלעשות כן.
לכל חברה תקנון ו/או הסכם מייסדים משלה לצורך הסדרת מערכת היחסים המשפטית בין בעלי מניותיה ונושאי המשרה בה. תקנון החברה נתון למו"מ ובעלי המניות אמורים להסכים על תוכנו בשלב בו מיוסדת החברה או בשלב בו מתווסף בעל מניות חדש לחברה. התקנון מהווה את ספר החוקים של החברה ובו ניתן למצוא את ההוראות המתייחסות לזכויות בעלי מניות, מנגנון קבלת החלטות בחברה, מנגנון טיפול במחלוקות ומשברים, מדיניות חלוקת רווחים, יעדי ומטרות החברה, חלוקת התפקידים בין בעלי המניות, זכות סירוב ראשונה ועוד מרכיבים ופרמטרים קריטיים להתנהלות השוטפת של החברה. התקנון ו/או הסכם המייסדים נערך על ידי עורכי הדין של הצדדים בשלב ההתאגדות. לפעמים הצדדים לא מייחסים לו בשלב זה חשיבות מכרעת, אולם בשעת משבר ו/או בעיה, עת נדרשת הצמדות להסכמות והוראות החוק, מתגלה מסמך זה כבעל חשיבות מכרעת באשר לעתיד החברה ובאשר לכל הנוגע לאופן ההתנהלות, מאזן הכוחות, דרכי העבודה וההתמודדות עם אירועים כאלה או אחרים. כך יוצא שבשעת משבר הצדדים פונים להסכמים ולחומרים הכתובים, מתוך מטרה למצוא שם מענה לסוגיה ו/או למחלוקת העומדות על הפרק. המציאות מלמדת כי בחלק גדול מהמקרים מתעוררות מחלוקות בין בעלי מניות אשר מגיעות לכדי עימות משפטי ואף לכדי השבתת פעילות העסק. המחלוקות עלולות להיגרם כתוצאה מהיעדר יושרה של אחד מבעלי המניות, בשל השקעה של אחד יותר מהאחר, בשל אי הסכמה לעניין אופן ניהול העסק, באשר לאי חלוקת רווחים, באשר לאופן בו מתפתח העסק ועוד סיבות ועניינים המובילים את הצדדים לכדי מבוי סתום. חלק מאותן מחלוקות מסתיימות בהסכמה, ללא צורך בנקיטת הליכים משפטיים וחלק אחר מגיע להתדיינות בפני בוררים ו/או בתי משפט. חלק מהמחלוקות עניינן בעסקים קטנים אשר אינם מצריכים ניהול מאבק משפטי מורכב ויש מחלוקות הנוגעות בכספים ובהון רב, המצריכות מאבק משפטי מסועף. חלק מהמאבקים נסוב על שליטה בחברה וחלק אחר בטענות של בעל מניות כדמות פסיבית בחברה המחכה לקבל רווח ונפגעת מהאופן בו העסק מתנהל. בעל המניות יכול להיות שכיר בחברה ויכול להיות פסיבי לחלוטין. בכל אותם מקרים, פסיבי או אקטיבי, עלולות להתעורר מחלוקות אשר בירורן הכרחי ומתחייב.
כיצד משרדנו יכול לסייע במקרים אלו?
למשרדנו, המורכב מעו"ד, רו"ח וכלכלנים, הידע, הכלים והניסיון בייצוג לקוחות במקרה בו מתעורר סכסוך עסקי בינם לבין שותפם לעסק ו/או לחברה. משרדנו, המורכב מעו"ד ורו"ח יוצאי משרד המשפטים ורשויות מס, מתמחה בתחום זה ולפיכך אנו יודעים לבחון ביסודיות את מסמכי ההתאגדות של החברה, דו"חותיה הכספיים, הנהלת החשבונות ועוד ובהתאם לאמור לקבוע ביחד עם הלקוח את האסטרטגיה אשר תקדם ותמקסם את האינטרסים שלו.
אנו מודעים לכך שלזמן יש חשיבות מכרעת בחלק גדול מהסכסוכים. יש מצבים בהם האינטרס של לקוח המשרד הוא לפעול מהר ויש מצבים בהם נכון יהיה "להרדים" את המצב ולגרום לעובדות בשטח לקבוע את עתיד הפעילות בחברה. מערך המומחים של משרדנו המתמחים בדיני חברות, דיני מס, דיני עבודה, דיני חוזים ועוד, ידע להתוות עבורך את האסטרטגיה המתאימה לך בהתאם למצבך המשפטי ובהתאם ליעדים והמטרות אשר נגדיר יחדיו בתחילת הייצוג. אנו יודעים לשמור על האינטרס של הלקוח שלנו במקצועיות ובתבונה, תוך בחינת כל בעיה אם במישור המשפטי ואם במישור החשבונאי. בקיאות המשרד בתחום דיני חברות, הן במישור המשפטי והן במישור החשבונאי, עוזרים לנו לקדם את עניינך ולהשיג עבורך פתרון אשר ייטיב עמך. אנו עושים ונעשה הכל בכדי להפוך כל לקוח של מהמשרד לשגריר, אשר יזכור גם בעתיד לבוא את השירות ואת התוצר שמשרדנו השיג עבורו.
אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054