20/10/2021
הכשרת ארנקים דיגיטליים - ביטקויין
ישראלים רבים פועלים מזה שנים בעולם הקריפטו. הם החלו ב"קטן", קנו כמה מטבעות, אבל תוך כדי תנועה החלו הם ברכישה של מטבעות נוספות, בהחלפת מטבע במטבע, במימושים, ברכישות של מטבעות חדשות ועוד ועוד פעולות. בחלק מהמקרים בצעו אותם ישראלים רכישות בודדות ובחלק אחר של המקרים בצעו הישראלים רכישות ומכירות מרובות.
כך יוצא שישראלים רבים, אשר בתחילת פעילותם בעולם הקריפטו התבססו על השקעה בהיקפים קטנים , מוצאים אלה עתה את עצמם, נכון להיום, עם מספר ארנקים דיגיטאליים בהם הם הצליחו, במהלך השנים, לצבור מטבעות דיגיטאליים ששווים, לא אחת, עומד על מיליונים רבים של שקלים.
הבעיה מתעוררת אצל אלה אשר במהלך השנים התעלמו מהוראות החוק ולמעשה חיו בעולם "נטול מס".
משמע – ישראלים רבים פשוט עסקו בקניה ומכירה של מטבעות , תוך התעלמות מהוראות פקודת מס הכנסה ורשויות המס, מהם עולה החובה לדווח על כל עסקה של מכירה ו/או מימוש כזה או אחר של מטבע דיגיטאלי ותשלום המס המתחייב בגין פעולה זו. יתרה מזאת , ישראלים רבים בצעו במהלך השנים אין ספור עסקאות, תוך התעלמות מהאפשרות לפיה פעילותם עשויה להתפרש ככזו המגיע לכדי "עסק", מה שחושף אותם לחבות מס פרוגרסיבית, לרבות תשלום מע"מ וביטוח לאומי.
המשמעות העולה היא כי ישראלים רבים, בהתנהלותם זו - הכרוכה באי דיווח ו/או אי תשלום מס, למעשה בצעו הן עוולה אזרחית – במובן זה שלא שלמו את המס לקופת המדינה ובמקביל – נתונים הם בחשיפה פלילית בשל אי דיווח על הכנסותיהם ורווחיהם ו/או דיווח שנתי ממנו הם השמיטו את ההכנסות הנובעות מאותה פעילות. כך יוצא שישראלים רבים נתונים בחשיפה פלילית וכפועל יוצא - בבעלותם ארנק "שחור", כך שבנוסף על החשיפה המשפטית האזרחית והפלילית בה הם נתונים, יתקשו אלה לממש את שנצבר בארנקים.
יש לקחת בחשבון כי המערכת הבנקאית, במציאות המשפטית בה אנו חיים, מתפקדת כשומר הסף של רשויות אכיפת החוק, כך שכל שיתוף פעולה של המערכת הבנקאית עם בעלי ארנקים לא מדווחים עלולה להתפרש כסיוע לביצוע עבירת הלבנת הון ו/או כסיוע לביצוע עבירות פליליות אחרות ומשכך המערכת הבנקאית מאוד זהירה, מאות חושדת ומאוד נמנעת מלקבל כספים אשר מקורם במימוש של מטבעות דיגיטאליים באמצעות זירות מסחר כאלה או אחר.
יוצא שאותם בעלי ארנקים מנועים מלעשות שימוש בכספים הנצברים, לפחות במדינת ישראל, חשופים הם אל מול רשויות המס ובפועל אין באפשרותם להעביר כספים לארץ לטובת רכישה של נכסים, נדל"ן ועוד.
כל אלה מציבים את בעלי הארנקים בפני מצב משפטי המחייבם לפעול לטובת הכשרת הארנק.
הלכה למעשה כל עוד היה בנמצא נוהל גילוי מרצון, ניתן היה בוודאות יחסית לעשות כן וזאת משום שהוראות הנוהל אפשרו לכל אזרח לפנות בשקיפות למדינה בבקשה לחשוף את מחדליו ולשלם את המס וכנגד המדינה, הלכה למעשה, הייתה מנועה מלמצות הליכים פלילים כנגד אותו ישראלי אשר הקדים את המדינה ופנה למדינה מיוזמתו בבקשה להסיר את מחדליו. בעייתם העדכנית של בעלי הארנקים הדיגיטאליים, נכון להיום, הינה כי אין בנמצא נוהל גילוי מרצון תקף, הנוהל הסתיים בסוף שנת 2019, כך שהלכה למעשה יש בנמצא אי וודאות וחשש מפני מצב בו החשיפה של המחדלים ושל הארנק תגרור אחריה נקיטה בהליכים פלילים כנגדם.
יחד עם זאת, המתנה ואי נקיטה בפעולות מידיות לטובת הסדרת המתחייב חושפת עוד יותר את בעל הארנק הדיגיטאלי ומעמידה אותו בפני מצב בו חשיפתו על ידי רשויות המס תסתיים בענישה מחמירה ולצידה חבות מס גדולה.
בהקשר זה חשוב להבהיר כי רשות המס לומדת אף היא את דרכי הפעולה של בעלי ארנקים הדיגיטאליים, לומדת היא להכיר את המוסדות והגופים באמצעותם ניתן לבצע רכישות של מטבעות כאמור ובפועל פועלת היא אל מול גורמים רבים לשם קבלת מידע על ישראלים אשר קנו ו/או מכרו ו/או בצעו פעולות אחרות הנוגעות במטבעות דיגיטאליים, מה שמאפשר לרשות להגיע לאותם אנשים ולפעול כנגד.
בנסיבות האמורות ראוי להבהיר כי ניסיוננו וטיפולנו באין ספור מקרים, מלמד כי נכון וחובה לקחת את הסיכון ולפעול ללא דיחוי אל מול הרשויות לשם הסרת המחדלים וזאת למרות שאין בנמצא נוהל גילוי מרצון תקף.
ניסיוננו מלמד כי התנהלות שקופה ונכונה אל מול רשויות המס והצגת הדברים באופן מקצועי, תוך העלאת הטיעונים המשפטיים הנדרשים, הצגת התחשבים המתחייבים, חשיפת התשתית העובדתית וכדומה, היא הדרך הנכונה לטובת הסדרת הנדרש.
אכן, נכון לעתה, בהעדר נוהל, ההתנהלות חייבת להתבצע בצורה יותר מקצועית ויותר זהירה, אולם במבחן התוצאה אנו למדים כי יש עם מי לעבוד ויש מול מי להתנהל וכי דווקא התנהלות שקופה, כמפורט, המושתתת על טיעונים משפטים וחשבונאים ראויים, מביאה ללקוח את התוצאה האופטימאלית.
אנו משוכנעים כי אל לו לבעל הארנק הדיגיטאלי לחכות, שכן חלוף הזמן פועל לחובתו.
נכון ורצוי לפעול נכון עתה. ללא דיחוי.