לא פעם, אתם ודאי מוצאים עצמכם מתוסכלים כתוצאה מעוולות קטנות שמלוות אותנו בחיי היום-יום:
חברת הסלולר חייבה אתכם בעוד 10 ש"ח שלא הייתם צריכים להיות מחויבים בהם;
הנחה של 5 ש"ח שהופיעה על השלט בחנות הסופרמרקט לא ירדה בקופה;
המפעל שליד הבית שלכם שוב פלט ענן שחור של זיהום אויר בגלל תקלה בתהליך הייצור;
הטיסה שלכם התעכבה ב-8 שעות ואף אחד לא הציע לכם שום פיצוי;
קניתם חבילה של חיתולים חדשים וגיליתם שהיא פגומה;
כל אחד מאיתנו נתקל באירועים מהסוג הזה ועוד רבים אחרים, אך למי מאיתנו יש את הזמן ואת המרץ להילחם על עוד עשרה שקלים או על עוד עוגמת נפש קטנה שנגרמה לנו - בסוף אנחנו מעדיפים "לבלוע את הצפרדע" ולהמשיך בחיינו. אם גם אתם מרגישים כך, אתם כנראה לא לבד. לא פעם התנהלותם של עסקים גדולים או של רשויות ציבוריות הגורמת נזק "קטן" לאזרח הקטן מצטברת לכדי נזק עצום לציבור כולו - טעות במחשב שגרמה לחיוב יתר של 50 ₪ ללקוח הקטן גרמה לחיוב יתר של 50 מיליון ₪ למיליון הלקוחות של החברה. אם נגרמה לכם עוגמת נפש "קטנה" כתוצאה מזה שחיכיתם 20 דקות על הקו עד שקיבלתם מענה בהחלט ייתכן שהיו עוד מיליון איש שחיכו על הקו כמוכם וביחד חיכיתם למעלה מ-300,000 שעות.
תביעה ייצוגית על פי החוק
בשנת 2006 נחקק במדינת ישראל חוק תובענות ייצוגיות המאפשר התמודדות עם כל אותן עוולות קטנות, כאשר הן נגרמות לציבור רחב של אנשים. החוק מאפשר לאדם אחד שנפגע להגיש לבדו תביעה בשם כל האנשים אשר נפגעו באותו האופן ולתבוע בשם כל הקבוצה פיצוי על הנזק אשר נגרם לכל חברי הקבוצה יחד. תובע ייצוגי המביא בפני בית המשפט עניין מוצדק המהווה עילה לתביעה ייצוגית זכאי לקבלת גמול הולם הנפסק על ידי בית המשפט על המאמצים שאותם הוא משקיע עבור הקבוצה. גמול זה עשוי להגיע לעיתים לעשרות ואף למאות אלפי שקלים והוא תלוי במידת החשיבות של העניין שהובא בפני בית המשפט ועל היקף המאמצים שהושקעו על ידי התובע הייצוגי.
כיצד אנחנו יכולים לסייע בעניין?
למשרדנו, המונה למעלה מ-70 עו"ד ומשפטנים, ניסיון עשיר בייצוג תובעים ייצוגיים וכן ייצוג נתבעים בתביעות ייצוגיות. הטיפול בהליך התובענה הייצוגית דורש התמודדות עם הגופים החזקים במשק ומחייב מקצועיות וידע משפטי נרחב. משרדנו רשם בעבר הצלחות מרשימות הן בייצוג צרכנים והן בייצוג עסקים שנגדם הוגשו תביעות ייצוגיות וניסיוננו זה מאפשר לנו להוביל את הליך התביעה הייצוגית במקצועיות ובנחישות. חשוב לציין, שבהתאם להוראות החוק, הייצוג המשפטי בהליכי תביעה ייצוגית נעשה על ידי עורך הדין ללא תשלום והתשלום היחיד שאותו זכאי לקבל עורך הדין נקבע על ידי בית המשפט במקרה של הצלחת ההליך.
ישנן מספר תביעות ייצוגיות נפוצות בתחום הנגישות, אשר מקורן נמצא בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. במקרים רבים ניתן יהיה להקטין את סיכויי הגשתה של התביעה הייצוגית במתן ליווי משפטי מתאים אשר יידע לתת מעטפת מלאה וחזקה כבר בשלבים המקדמיים של ההליך.
האם עלינו לצפות לתום לב מצד רשתות קמעונאיות בבואנו לרכוש מוצרים במבצע, או שעלינו להיות חשדנים יתר על המידה? בית המשפט העליון דן בנושא זה בהרחבה, בשבתו כבית משפט לערעורים.
תובענות ייצוגיות הינן אמצעי משפטי רב עוצמה אשר ביכולתו לקדם מטרות ציבוריות בעלות חשיבות. יחד עם זאת, לא כל מחלוקת בין עוסק לצרכן מתאימה להליך של תובענה ייצוגית ולא בכל עניין יאשר בית המשפט ניהול תביעה ייצוגית נגד עוסק. יתרה מכך, תובע בתביעה ייצוגית נדרש לעמוד בתנאים מחמירים ובנטל שכנוע מכביד על מנת שבית המשפט יאשר לו לנהל תביעה ייצוגית.
בשלב כזה או אחר, כמעט כל אחד נתקל בסיטואציה מורטת עצבים מול חברה שמוכרת לנו מוצר או מספקת לנו שירות - חברת תקשורת, בנק, חברת ביטוח, קמעונאי, ועוד, שבה הוא חש כי אותה חברה הטעתה אותו, גבתה ממנו סכומים שלא הסכים להם או ביתר, מכרה לו מוצר או שירות קלוקל, לא סיפקה לו את הסחורה, וכיוצא באלו.
הליך התביעה הייצוגית הינו מכשיר רב עוצמה המאפשר להתמודד עם נזקים או עוולות קטנות הנגרמים לקבוצה גדולה של אנשים, כאשר לכל אחד מהנפגעים אין כדאיות כלכלית לנקוט בהליכים בגין הנזק האישי שנגרם לו. בין אם מדובר בעוולה קטנה ומטרידה כגון משלוח דואר זבל או אי סימון מחירים במרכול ובין אם מדובר בעוולה מורכבת כגון אופן מסירת הדיווחים למשקיעים החוק קובע מנגנונים מתאימים המאפשרים לבית המשפט בסופו של יום להביא לפתרון המתאים ביותר של העוול שנגרם תוך מתן תמריץ הולם ליוזם התביעה הייצוגית עבור הטרחה שלו.
כיצד להתמודד עם תובענה ייצוגית שהוגשה כנגדך? על אף היותה של התובענה הייצוגית מאיימת ומרתיעה, ניתן בהחלט באמצעות ניהול נכון, ניסיון ופתרונות יצירתיים, למזער את הנזק הפוטנציאלי לנתבע למינימום - קראו כאן.