ניהול דיונים שומתיים בפני רשויות המס - דיני שלב א', שלב ההשגה ושלבים מאוחרים יותר
רשות המס פועלת נמרצות לטובת גביית מס מאזרחי מדינת ישראל. על פי דיני המדינה כל תושב ישראלי חייב לשלם לרשות המיסים את המס בגין מלא ההכנסות שלו בישראל ובעולם. התפקיד של מפקחי מס הכנסה הוא לבחון האם ועד כמה התושב דיווח ושילם את מה שמחויב הוא היה לשלם. כך יוצא שמדי שנה נבחנים אלפי תיקי נישומים על ידי כלל פקידי השומה בישראל ובדיקות אלה מובילות לא אחת לגביית מס העולה על המס שדווח ושולם במקור על ידי הנישום.
שלב א' ודיון ההשגה
על פי דיני המדינה, רשות המס רשאית לבחון את הדו"חות המוגשים על ידי התושבים אחת לשנה, על פי תקופה של ארבע שנים מתום שנת המס בה הוגש הדו"ח, והיה ופקיד השומה מבקש לבחון תיק פלוני - מזמן הוא את התושב או מייצגו לדיון שומה במשרדו, הקרוי שלב א'. במסגרת שלב זה, רשאים הצדדים להגיע להסכמה והיה ולא, רשאי המפקח לקבל את הדו"חות כמוצהר או לחילופין להוציא לתושב דרישת תשלום הנקראת שומה 03 - על שומה זו רשאי התושב להגיש השגה. ההשגה תידון בפני מפקח אחר של מס הכנסה. אותו מפקח מס יהיה רשאי לבחון את תיק השומה מחדש וזה, הלכה למעשה, אינו מוגבל בנעשה בשלב א'. הוא יכול להמשיך באותו מסלול ורשאי הוא לנקוט בפעולות ו/או בתחשיבים אחרים. הדיון בשלב ההשגה יכול להסתיים בדרך של קבלת הדו"חות כמוצהר או בהסכם שומה או באי קבלת עמדת התושב ועקב זאת הוצאת דרישת תשלום הנקראת הוצאת צווים 09 - על צווים אלה רשאי התושב להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.
דרך של הסכם שומה ופשרה
הניסיון מלמד כי לשני הצדדים האינטרס שלא להגיע לדיון בפני בית משפט, מה שאומר שלשני הצדדים האינטרס לנסות, לכל היותר, להגיע להבנה כספית, להסכם שומה. הלכה למעשה, המערכת לא מסוגלת הייתה להגיע עם כל התיקים לבית משפט וגם מערכת בתי המשפט עצמה לא הייתה מסוגלת לדון בכל התיקים, לו תיקים לא היו נסגרים בדרך של הסכם שומה, בדרך של פשרה. הסטטיסטיקה מלמדת כי הרוב המכריע של התיקים המגיעים לדיון שומתי מסתיימים בטרם הגעתם לבית משפט. כלומר, ברוב המכריע של התיקים, הצדדים משכילים לסיים את התיק במסגרת מו"מ, במסגרת של פשרה.
כיצד משרדנו יכול לסייע בנושא?
משרדנו, המתמחה בדיני מס ואשר לו עו"ד ורו"ח יוצאי רשויות המס, ועורכי דין מומחי מס יוצאי רשויות מס הכנסה, הידע, היכולת והניסיון בניהול דיונים שומתיים אלו. משרדנו יודע לפעול אל מול מבקרי המס בצורה שקופה ומקצועית וזאת באופן אשר מביא לידי מיקסום טענות הלקוח ולידי תשלום מס המתיישב עם האינטרסים של הלקוח. למשרדנו, אשר לו ניסיון של באלפי תיקי מס, הידע והיכולת לטפל בתיקי מס ובניהול דיונים שומתיים בכל השלבים, אם בשלב א', אם בשלב ב' ולפעמים גם לאחר הוצאת צווים. לטובת העניין משרדנו ידע להתנהל מול המפקח, מול הממונה על המפקח, הרכז ואם נדרש, אז מול סגן פקיד השומה או פקיד השומה. משרדנו אף ידע, בעת הצורך, להתנהל מול הרפרנטים המקצועיים או המשפטיים של פקיד השומה הרלוונטי, מתוך מטרה להביא את רשות המס לכלל הבנה לפיה יש לקבל את עמדת התושב, אם באופן מלא ואם באופן חלקי וכי טעות תהא להגיע עם התיק לדיון המשפטי. משרדנו ידע להציף בפני הגורמים את הטיעונים המשפטיים, הכלכליים והחשבונאיים אשר יתנו לרשות המס להבין כין נכון וראוי לעשות הנדרש לשם מניעת הבאת התיק להכרעה שיפוטית. הכרעה שיפוטית עלולה, לא אחת, לייצר תקדים בעייתי לרשות המס ומשרדנו, במקרים המתאימים, גם ידע לקחת את התיק עד לפסק-דין ולהביא ללקוחות המשרד זכייה תקדימית אשר אפשרה לרבים אחרים לעשות שימוש באותה פסיקה. רשות המס, כמו התושב, מודעת היטב למורכבות ההליך בפני בית המשפט ולסכנות הגלומות בו ומשכך, הצגת טענות סדורות, מקצועיות וחכמות מביאה לא אחת לידי פתרון מעולה, כזה המתיישב עם הדין והשכל הישר. אנו נדע, במקרים המתאימים, לנטרל את חשיפת הלקוח ולסיים עבורו את התיק במהירות ולשביעות רצונו המלאה.
עולם המס הינו עולם מורכב ודינאמי. החוק משתנה בתדירות גבוה ואירועי המס, לא אחת, חבויים בתוך המהלך העסקי. בחלק מהמקרים מי מהצדדים כלל לא היה מודע לכך כי יש בנמצא אירוע מס שלא טופל דבר שיכול להביא למצב של עבירות פליליות ואי עמידה בהתחייבות האזרחית כלפי המדינה.
במסגרת הדוחות השנתיים המוגשים למס הכנסה, על נישום לפרט בין היתר את רכוש העסק ומהו ייעודו, כלומר האם מדובר ברכוש שהוא חלק מהמלאי העסקי, או שמא מדובר ברכוש קבוע. לסיווג זה השלכות רבות על אופן מיסוי הרווח, ניכוי ההוצאות קיזוז הפסדים ועוד.