1/12/2009
תושב ארעי ברומניה משלם פחות מס על שכר עבודתו
מבלי משים, חלפו כמעט שני עשורים מאז הפיכת השלטון הקומוניסטי ברומניה שהתרחשה בחודש דצמבר 1989. על פניו תקופה בסדר גודל שכזה, אמורה הייתה להוות משענת רחבה דייה לעמידה בסטנדרטים המקובלים של מדינות מערב אירופה, אך הלכה למעשה, הפער העצום שנוצר בין רומניה לבין ארצות המערב היה מידי גדול כדי להיסגר.
לענייננו, דברים אלו עולים בקנה אחד עם שיטת המס הנוהגת ברומניה - נציין כי עד לשנת 2004 שיטת המס ברומניה ידעה שינויים חדים ורבים והתאפיינה בחוסר קוהרנטיות ובאי וודאות רבה. בשנת 2004 נכנסה לתוקפה פקודת המס הרומנית שהנחילה לראשונה משטר של וודאות משפטית ויציבות, ולראיה, במהלך חמשת השנים שחלפו מאז חקיקתה ועד לימינו אנו, לא חל כל שינוי מהותי בהוראותיה. ממשלת רומניה הבינה כי בכדי למשוך משקיעים זרים יש ליצור תמריצים חיוביים בדמות הקלות מס כאלו ואחרות. על מנת ליצוק תוכן מהותי לדברים דלעיל, אבקש לבחון על קצה המזלג את השיטה למיסוי יחידים הנוהגת ברומניה.
שיעור המס ברומניה עבור מרבית הכנסותיהם של יחידים הנו 16%. מאידך, יחידים בעלי מעמד תושב קבע, ימוסו על הכנסותיהם מכל מקור שהוא בעוד שחייבים שהנם תושבים ארעיים ממוסים ברומניה רק על הכנסות שהפיקו בשטחה של רומניה. בנוסף ההכנסה המופקת ברומניה בידי תושב ארעי כתוצאה ממעבר של נגזרים, קרי ריביות, דיבידנדים, תמלוגים ורווחי הון הנה פטורה ממס. בנוסף תושבים ארעיים ברומניה אינם ממוסים על הכנסות המופקות מהשקעות בקרנות נאמנות, פנסיה וכיוצא באלה, המוחזקות ברומניה או מחוץ לרומניה. יש לציין כי מהשבר העולמי הכלכלי נותן אותותיו גם ברומניה ובמהלך שנת 2009 השלכותיו הלכו והחריפו והשפיעו באופן ניכר על שיעורי הצמיחה ושיעורי ההשקעות הזרות בה. במצב זה, ניתן להעריך כי על מנת להתייצב ולחזור לצמיחה במשק, משטר של מדיניות פיסקאלית, הנו כלי משמעותי דרכו ניתן יהא להשיג יציבות כלכלית. יתכן ובעתיד הקרוב יוכרז על רפורמה שעלולה להשפיע על מיסוי הכנסותיהם של תושבים זרים בצורה זו או אחרת. אנא צפו להתפתחויות בנושא.