מאת:

ביום 4.1.16 נדונה בוועדת החוקה הצעת חוק אשר קבלתה עלולה לשנות באופן דרמטי את פני הענישה והאכיפה בעבירות מס. על פי הצעת החוק, עבירות המס יוגדרו כ"עבירות מקור" על פי חוק הלבנת הון, דהיינו כל רכוש שמקורו בעבירות מס יוגדר כ"רכוש אסור" אשר כמעט כל פעולה בו, תיחשב ל"הלבנת הון" – עבירה פלילית עצמאית חמורה ביותר.

נסביר: הלבנת הון הינו תהליך של "עיבוד" רכוש או רווחים שמקורם בפשיעה דרך הצינורות הפיננסיים הלגיטימיים, באופן המטשטש את מוצאם האמיתי, כך שניתן יהיה להשתמש בהם באופן חוקי (על פני השטח), ללא חשש מרשויות האכיפה, או רשויות המס. מעשי הפשיעה אשר יוצרים את אותם רווחים מולבנים מכונים בחוק איסור הלבנת הון כ"עבירות מקור", והוא מונה את סוגי הפשיעה, ביניהם עבירות סמים, סחר בכלי נשק, זנות, רצח וכד'. העובר על חוק איסור הלבנת הון, דינו מאסר עשר שנים או קנס עד 4,520,000 ₪. זאת בנוסף לעיצומים שונים החלים מכח החוק. לעומת זאת, במצב כיום, דינו של המבצע עבירות מס הינו עד ל-7 שנות מאסר.

הנה כי כן, אנו רואים כי קיים פער משמעותי בין סמכויות הענישה במקרים של עבירות הלבנת הון, לעומת עבירות מס. פער זה נובע מאופיים הפלילי של שני הסוגים השונים של העבירות, אשר מתבטא גם בהגדרת עבירות המקור, אשר הינן עבירות פליליות חמורות. חשוב להדגיש הבדל חשוב נוסף בין עבירות הלבנת הון לבין עבירות מס: סעיף 21 לחוק איסור הלבנת הון קובע כי, בנוסף למאסר ולקנס המפורטים לעיל, לבית המשפט סמכות להורות על חילוט רכושו של העבריין בשווי הרכוש שבו נעברה העבירה, אף אם אין מקורו בעבירת המקור.

באם הצעת בחוק תתקבל, יכללו עבירות המס בהגדרת "עבירת מקור", ומשכך, תוחמר הענישה על עבירת המס, וניתן יהיה לחלט את רכושם של מבצעי העבירה כאמור. לשינוי זה משמעויות כבדות, וכבר כעת הצעת החוק מעוררת הדים משני צידי המתרס.

המתנגדים להצעת החוק טוענים כי מדובר במדרון חלקלק, ובבסיס יישום החוק עומדת פגיעה כבדה, בלתי מידתית ובלתי מוצדקת בזכויות היסוד של הנישומים. החוק יקנה לרשויות המס סמכות מופרזת לפגיעה ברכושם של מבצעי העבירה, ואינו ממלא את תכלית החקיקה, שכן זו שונה באופן מהותי מזו של חוק איסור הלבנת הון. המצדדים בהצעת החוק טוענים כי היא תסייע להתמודדות עם ההון השחור, שהינו אחת התחלואות הרווחות במדינה, ואשר מוערך בהיקף של 200 מיליארד ₪.

כמו כן, מדובר ביישור קו עם הדרישות הבינלאומיות לעניין המדיניות לגבי העלמת מסים. עוד טוענים המצדדים בהצעת החוק כי על פי המצב כיום, לרשויות המס אין את המשאבים ואת האמצעים לאכיפה יעילה של החוק. כמו כן, נטען כי עיקר האישומים מוגשים כנגד מעלימים בהיקף של מיליונים, ובמקרים של העלמת מס עד 750,000, ניתן יהיה להמיר את האישום בכופר וכי בתיקים קטנים כלל לא פותחים בחקירות פליליות.

לשיטתנו, קשה מאוד לומר כי הקושי שבאכיפה על פי הדין הקיים, הנובע ממחסור בכוח אדם, מצדיק שימוש באמצעים כה חמורים, העולים כדי פגיעה בזכויות יסוד, בעוד שקיימים אמצעים שפגיעתם פחותה בהרבה.      
 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

הבנקים ותפקידם החדש - “שומרי הסף”

מאת: אלי דורון, עו"ד

מאמר זה יסקור את הרקע לשינוי, את תפקיד הבנקים כשומרי סף, את השלכותיו על הלקוחות ואת האתגרים הכרוכים בכך.

תפקידן של אמנות למניעת כפל מס עליהן ישראל חתומה

מאת: אלי דורון, עו"ד

במאמר זה נבחן את תפקידן המרכזי של אמנות אלה, את תרומתן ליציבות הכלכלית והמשפטית, וכן נעמוד על מנגנוני היישום שלהן.

חילופי מידע בין בנקים במדינות ה-OECD על בסיס תושבות בעלי החשבון

מאת: אלי דורון, עו"ד

CRS חולל מהפכה בתחום חילופי המידע הפיננסי והגביר משמעותית את השקיפות של חשבונות בנקים ברחבי העולם. חקיקה זו מקשה על העלמות מס ושימוש במקלטי מס לא-מדווחים, תוך יצירת מערכת גלובלית לאיסוף והעברת מידע בין רשויות המס. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים ביישום אחיד של הכללים.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.