21/7/2024
כך תגישו השגה במסלול ירוק
חוק מס רכוש במתכונתו הנוכחית כולל שני מתווי פיצוי על נזק עקיף, המסלול האדום, והמסלולים הירוקים, המסלול האדום הינו מסלול קבוע בחוק, ומכוחו זכאים ניזוקים אשר עסקיהם ממוקם ב - "יישובי ספר", לתבוע פיצוי בגין נזקיהם העקיפים שנגרמו עקב מלחמה ו/או פעולת איבה. עם זאת, המלחמה הנוכחית הביאה עמה נזקים כלכליים לא מבוטלים גם לניזוקים שאינם יושבים ביישובי הספר. מתווה הפיצוי לניזוקים אלו הם המסלולים הירוקים.
על פניו, נדמה כי הצורך בהשגה או ערר על החלטת מנהל מס רכוש מצומצם. שכן, בהיותו של הפיצוי המוצע, כזה המורכב מערכים קבועים (בהתאם לדיווחי העוסק), הרי שהמקום למחלוקות מצומצם ביותר. ואולם, כפי שנראה, למנהל מס רכוש סמכויות רבות בכל מה שקשור לדיון בתביעה והוא יכול לקבל כל החלטה ואף ללא שיח עם הניזוק.
זאת ועוד, בשונה מהמסלול האדום, בו תביעת הפיצוי מוגשת בתום המלחמה, ולאורכה מתנהל הניזוק באמצעות מקדמות הניתנות על חשבון הפיצוי שייפסק ויוכח במסגרת תביעתם. המסלולים הירוקים הינם מסלולים זמניים אשר נחקקו באופן של הוראת שעה לתקופת המלחמה והם מוארכים מתקופה לתקופה, ועל כן, הפיצוי במסגרתם ניתן באמצעות מספר תביעות – אחת לכל תקופת זכאות בה הוארך המתווה, ואלו מוגשות ומתקבלות בהן החלטות כבר כעת.
משמעות הדבר היא, כי ניזוקים אשר תבעו פיצוי באחד המסלולים הירוקים ותביעתם נדחתה, או שמא נפסק להם פיצוי שלשיטתם אינו מגלם את הנזק שנגרם להם, צריכים לפעול כבר כעת ולהגיש השגה על ההחלטה. שכן, היה ולא ייעשו זאת, יאבדו את זכותם לקבלת פיצוי או הגדלתו באותה תקופת זכאות.
תכליתו של המסלול הירוק
בעוד המסלול האדום מפצה על נזק ממשי כהגדרתו בתקנות העיקריות, ובהתאם לכך כרוך הוא בהוכחה של קשר סיבתי והיקף כספי מדויק. המסלולים הירוקים אינם מבוססים על נזק ממשי, אלא על נוסחאות קבועות המשתנות בהתאם למסלול הירוק בו בחר הניזוק.
המסלולים הירוקים נחקקו בצורה ייעודית למלחמת "חרבות ברזל", ותכליתם הייתה לתת מענה פיצוי מהיר ופשוט לתושבי המדינה אשר נגרמו להם נזקים, ולא הייתה להם אפשרות לתבוע פיצוי במסלול האדום. המסלולים הירוקים אינם מבקשים לבחון עסק ספציפי ואת נזקיו, אלא מבקשים הם להעניק סיוע לעסקים באמצעות נוסחה מוגדרת וקבועה אשר תחול על כלל הניזוקים.
ההחלטה על נקיטה בדרך פעולה שכזו, אינה נעשתה בחלל ריק. ראשית, מרבית התביעות אשר יוגשו למס רכוש יוגשו במסלולים הירוקים. שכן, להבדיל מהמסלול האדום אשר שמור לניזוקים מרשימה מצומצמת של יישובים שהוגדרו "יישובי ספר", תכולתם של המסלולים הירוקים רחבה יותר מבחינת היקף הניזוקים שזכאים להם, כאשר במסלול הירוק המקל ביותר זכאים ניזוקים מכל רחבי הארץ. משכך, כיוון המחוקק להסדר פיצוי מהיר, מבלי לבחון כל עסק לעומקו, מתוך הבנה כי לשם בחינת הנזק המדויק לכל עסק ועסק יידרש להקצות המון משאבים וזמן.
שנית, בניגוד לניזוקים מיישובי הספר הנמצאים בתוך קווי העימות והשפעות המלחמה והנזקים שנגרמו בעקבותן ניכרות וקלות להוכחה, הניזוקים במסלול הירוק יושבים במקומות מרוחקים יותר. בהתאם לכך, השפעות המלחמה והנזקים שנגרמו בעקבותן ניכרות פחות – ולניזוק שכזה הוכחת היקף הנזק והקשר הסיבתי הינה נטל לא מבוטל, ואף כבד יותר מזה המוטל על ניזוק במסלול האדום. גם מסיבה זו שיטת הפעולה היא כזו אשר אינה מבקשת להוכיח נזק כלכלי ספציפי, אלא נסמכת על נוסחאות קבועות, ואלו יכולות לפעול לעיתים לטובת האזרח ולעיתים לטובת אוצר המדינה.
ביהמ"ש קבע בעניין זה "אימוץ נוסחה כאמור בדבר חקיקה נעשה תוך איזון בין אינטרסים שונים ומנוגדים, וקשיחות השיטה עשויה לפעול פעם לטובת האזרח ופעם לטובת אוצר המדינה"... "חייבות להתקיים נסיבות יוצאות דופן ממש על מנת להצדיק סטייה מנוסחת מסלול המחזורים המורחב, אחרת השיטה כולה תיפרץ" (עמ (ת"א) 56717-01-14 כתר אחזקות בע"מ נ' מנהל מס רכוש וקרן פיצויים)
המסלולים הירוקים אינם טכנים בלבד ומס רכוש דורש גם בהם הוכחת קשר סיבתי והיקף נזק.
ועל אף האמור, בפועל מתקבלות החלטות רבות בתביעות "ירוקות" של ניזוקים, ובהן עולות מחלוקות רבות על אופן החישוב, גובה הפיצוי ואף הזכאות לפיצוי. כך למשל, היעדר קשר סיבתי היא עילה מרכזית לדחיית תביעת הניזוק, כאשר הטענה היא, כי הירידה במחזורי העסק אינה נובעת מהמלחמה.
בפרשת מדיטרניין (ע"מ 42601-09-20 מס רכוש - באר שבע נ' פי.אר.אס. מדיטרניין בע"מ) נקבע כי הוכחת הקשר הסיבתי מוטלת על כתפי הניזוק, והוא אינו נלמד ומוכח מכוח הירידה במחזורים. בהתאם לכך, גם מקום בו נרשמה ירידה במחזורים של העוסק, תביעתו תידחה במידה ולא יוכח הקשר הסיבתי.
עוד נקבע באותה פרשה, כי ניתן לסטות מנוסחת מסלול המחזורים מקום בו הדבר נדרש למניעת עיוות ולפסיקת פיצוי אמת. קביעה זו מרככת את קביעת ביהמ"ש מפרשת כתר פלסטיק, לפיה סטייה מהנוסחה תתאפשר רק בנסיבות יוצאות דופן של ממש.
ואכן, מנהל מס רכוש נוקט לא פעם בסטייה מהנוסחאות הקבועות במסלולים הירוקים - מסקנה זו עולה מהוראות הביצוע שפרסמה רשות המיסים לקבלת פיצוי בעד "נזק עקיף" ( הוראות ביצוע 2/23 בסעיף 10.6), שם עלה כי למנהל מס רכוש סמכות לשנות את מקדם הפיצוי, אם שוכנע, כי ההוצאות הקבועות של העסק במקרה של אי הפעלתו גבוהות או נמוכות יותר.
כך, הפכו המסלולים הירוקים המאופיינים כמסלולי פיצוי טכניים בהם הניזוק נהנה מרמת וודאות גבוה, למסלולי פיצוי מהותיים בהם הוודאות מוגבלת, לאור סמכויות המנהל לסטות מהנוסחה ו/או לשנות את הערכים אשר מוצבים בה.
כך למשל, מקום בו נרשמת ירידה בהכנסות העסק משנה לשנה, ו/או קיימת ירידה בהיקף הכנסות העסק בתקופה שלפני המלחמה, יכול המנהל להקטין את מחזור הבסיס בטענה כי קיימת מגמה של ירידה בהכנסות, והיא הייתה נמשכת גם בתקופה המלחמה. טענות אלו יכולות להוות קרקע גם לדחיית התביעה בכללותה, כאשר הטענה, היא כי הירידה במחזור ההכנסות אינה נגרמה עקב הלחימה, אלא עקב אותה ירידה בהכנסות בטרם המלחמה – דהיינו היעדר קשר סיבתי.
לחלופין, למנהל סמכות להקטין את מחזור הבסיס בטענה כי מדובר במחזור חריג וגבוה, אשר אינו משתקף בשנים קודמות. יתרה מכך, למנהל סמכות להקטין את מחזור הבסיס בטענה כי הוא כולל עסקאות חריגות שאינן מתבצעות באופן שוטף בחיי העסק, ועל סמך טענה שכזו רשאי לנטרל עסקאות אלו ממחזור הבסיס. בדרך דומה, יכול המנהל להפחית ממחזור הבסיס עסקאות בין צדדים קשורים, בטענה כי מדובר בעסקה שהושפעה מקרבת הצדדים. לאמור, מצטרפות עילות רבות נוספות מכוחן רשאי מנהל מס רכוש לסטות מן הנוסחה, לרבות תנודתיות, שיעור הוצאה נחסכת גבוה, סניפים ועוד.
בית המשפט המחוזי בעניין ווטרמטיק (עמ"נ 33553-01-22) אשר דן בטענת התנודתיות של רשות המסים ביחס לחוק הקורונה, דחה את טענת הרשות באותו עניין כי תנודתיות המחזורים מאיינת את הקשר הסיבתי בין הנזק האמור לבין ירידת המחזורים. השופטת א. ויינשטין מצאה לנכון להעיר לרשות המסים כי היא עושה הלכה למעשה שימוש תנודתי מידי בטיעון התנודתיות" כפי ששיקפתי בדיון בערעור דנן, סבורני כי קיימת תנודתיות רבה בשימוש המשיבה בטיעון בדבר תנודתיות מחזורי העסקאות של עוסקים. ה"תנודתיות" הפכה לטיעון-סל שהמשיבה עושה בו שימוש, בלא העמקה והנמקה ממשית.
בנסיבות אלו, הרי שהמקום למחלוקות בין הניזוק למס רכוש אינו מצוצמם כפי שנדמה היה – ומכאן, שניזוקים רבים יידרשו להגיש השגות על החלטת המנהל בכדי לקבל את מלוא הפיצוי שתבעו.
כיצד על ניזוק שתביעתו נדחתה או הוקטנה לפעול?
על החלטת מנהל מס רכוש ניתן להגיש תוך 60 ימים מיום קבלת ההחלטה בקשת השגה, במסגרתה, יוכל הניזוק להעלות את טיעוניו, ולצרף אסמכתאות המוכיחות את גובה הנזק כפי שתבע.
חשוב לציין כי הליך ההשגה הינו הליך קריטי שלו השפעה מכרעת על המשך ההליך. שכן, ככל והשגת הניזוק נדחית, הניזוק לא יוכל להעלות טענות חדשות בערר, ויוכל לכלול בו רק טענות אשר עלו בהשגה. (רעא 777/14 יורם ליבוביץ נ' פקיד שומה גוש דן)
במילים אחרות, הגשת השגה שאינה מוכיחה את הנזק כנדרש, ואינה כוללת את הטיעונים והאסמכתאות הנדרשים לביסוסו, הינה השגה, אשר הלכה למעשה תסתום את הגולל עבור הניזוק לקבלת פיצוי. זאת מאחר והשגה שכזו, ככל הנראה, תדחה על ידי מנהל מס רכוש, ובערר יוכל הניזוק להסתמך רק על טענות אלו.
לגבי ניזוקים אשר ממוקמים ביישובי ספר, ובחרו להגיש תביעתם במסלול הירוק ונדחו או נפסק להם פיצוי נמוך, ניזוקים אלו יכולים להמשיך במסלול הירוק באמצעות הגשת השגה כאמור לעיל, ויכולים הם לבחור לעבור למסלול האדום, באמצעות הגשת השגה על התביעה הירוקה. במסגרתה, יבהיר הניזוק כי בכוונתו לתבוע פיצוי על נזקיו לכל אורך המלחמה במסלול האדום, זאת בהתאם להבהרת רשות המיסים בדבר מעבר בין מסלולי פיצוי, אשר פורסמה ביום 25.3.24. בדרך זו, יוכל הניזוק לחזור למעשה "צעד אחד אחורה" ולפעול לקבלת פיצוי על נזקיו במסגרת תביעה שתוגש למנהל.
לסיכום
על אף אופיים הטכני לכאורה של המסלולים הירוקים, למסלולים אלו פן מהותי לא פחות. במסגרתו, למנהל מס רכוש סמכות רחבה לדחות או להקטין תביעה לפיצוי, ממגוון סיבות ועילות שונות. אם כי לדידנו, יש להשתמש בסמכות זו במקרים חריגים. כתוצאה מכך, רמת הוודאות באשר לגובה הפיצוי אינה גבוהה כפי שנדמה, ובהתאם לכך, על הניזוק לקחת בחשבון כי אין שום ערובה לכך כי תביעתו תתקבל במלואה, להפך, למנהל מס רכוש חופש פעולה רחב לסטייה מן הנוסחה הקבועה, ובפועל מנהל מס רכוש גם נוקט בגישה מצמצמת.
ניזוק אשר החלטת מס רכוש קיפחה אותו, רשאי להגיש השגה על ההחלטה כאמור. על מנת שסיכוי ההשגה יגדלו, יש להגיש השגה מקיפה, בצירוף אסמכתאות וטענות משפטיות. חשוב לזכור, כי וועדת הערר אשר דנה בהשגות שנדחו, בוחנת בין היתר את שיקול הדעת של מנהל מס רכוש בהתאם לתשתית העובדתית והמשפטית שנפרסה בפניו על ידי הניזוק. לכן, קיימת חשיבות רבה להביא בפני מנהל מס רכוש את מלוא הטענות העובדתיות והמשפטיות על מנת להגדיל את הסיכוי ההשגה ולקבל פיצוי הולם בגין הנזקים שנרגמו עקב המלחמה.