מאת:

במדינת ישראל קיימות מספר מערכות מס, מהבולטות שביניהן הנן מס הכנסה ומס ערך מוסף. כמו כן ישנם מסים נוספים כגון מיסוי מקרקעין, מס בריאות וכיוצ"ב. אחד המסים המשפיעים שעלה לכותרות לאחרונה הוא מס הבלו, המוטל על מוצרי טבק, משקאות אלכוהוליים ודלק. תכליתו הנה כפולה, הן להניב הכנסות למדינה והן לצמצם את השימוש במוצרים שפורטו עקב הנזק לרווחה החברתית שהם גורמים, מס המכונה פיגוייני.

רכיב הבלו במחיר הדלק נכון ל01.09.2013 הנו 3.05 ₪ לליטר דלק ו2.92 ₪ לליטר סולר. במצב הנוכחי צרכן פרטי הרוכש דלק, משלם מס ערך מוסף (להלן: "מע"מ") הן עבור רכיב הדלק והן עבור רכיב הבלו המגולם במחיר הסופי.  משכך, נוכח שיעור המע"מ בישראל נכון לשנת 2013 -  18%, התוספת ללקוח בעלות הדלק לליטר בנזין הנה כ-0.55 ₪. סך מחיר הדלק, כולל רכיב המע"מ, הנו 7.85 ₪ לליטר. שיעור המע"מ עבור הבלו לרכב ממוצע המשתמש בבנזין הנה כ-1250₪ בשנה (בתחשיב שימוש ממוצע ברכב 25,000 ק"מ בשנה בתצרוכת של 11 ק"מ לליטר).

משעמדנו על נתוני התצרוכת והעלות של הדלק בישראל ותיארנו בקצרה את מס הבלו ותכליתו, נבחן הצעת חוק שהוגשה לאחרונה, לביטול המע"מ עבור רכיב הבלו במחיר הדלק. מדברי ההסבר להצעה עולה, כי ההצעה תקל מבחינה כלכלית על מעמד הביניים והנמוך שהתשלום עבור דלק מהווה שיעור משמעותי מהכנסתו.
התייחסותנו להצעת החוק שתוארה דלעיל אמביוולנטית. מחד גיסא, ההצעה מקטינה את ההוצאה החודשית של הפרט ובכך מגדילה את רווחתו. מדובר בהוזלה של כ-7% מעלות הדלק שהנה משמעותית ביותר לאור השימוש הנרחב בדלק בישראל. יתר על כן, ההוזלה תאפשר לחשב מחדש עלויות ייצור ושינוע לעסקים ולעוסקים מורשים, ולהגדיל את היקפיהם ברמה המאקרו-כלכלית. מאידך גיסא, ביטול המע"מ על רכיב הבלו יפגע בקופה הציבורית, וכפועל יוצא, בהיקף השירותים שהמדינה מעניקה. בנוסף, כפי שתואר בראשית המאמר, בל לנו לשכוח ששימוש בדלק מזהם ומהווה מפגע סביבתי ואקולוגי. צמצום היקף השימוש בו מהווה את הרציונאל לחקיקת מס הבלו מלכתחילה. לכן, הוזלת עלות הדלק תגרום שימוש רחב יותר בו ותקטין את הכנסות המדינה ממנו, כך למעשה הרווחה החברתית המצרפית עשויה להיפגע.

מבחינה מסויית ניתן לטעון שיש בגביית מע"מ עבור רכיב הבלו כפל מס. מנגד, מדובר בשני בסיסי מס שונים, דוגמא לכך ניתן לראות, בארץ ובעולם, במוצרים מיובאים שנגבה מהם מכס ומע"מ.  במאמר מוסגר יצוין שחלק המע"מ ברכיב הדלק אותו קונות צרכניות הדלק בעלות הרשיון, הנמצאות בראש מארג תעשיית הדלק, אינן יכולות לקזז את רכיב הבלו כנגד מס תשומות. לפיכך שיעור המע"מ בפועל שניגבה עבור דלק גבוה אף יותר מהנהוג במשק, שכן צרכניות הדלק "מגלגלות" את הפסדן מאי הקיזוז ללקוחותיהן וכן הלאה, עד לצרכן הסופי.

סיכומו של דבר, על פניו נראית הצעת החוק כהוגנת ותואמת את המציאות הישראלית. השיח הציבורי עוסק בשנתיים האחרונות בחיזוק המעמדות המוחלשים והקטנת הנטל על מעמד הביניים, מטרה אותה התיקון נועד לקדם. עם זאת, התיקון אינו חף מפגמים ובעל השלכות שליליות על החברה הישראלית בטווח הקצר והארוך. נדמה שעל המחוקק, בבואו לאשר את הצעת החוק, לבחון ולבצע את האיזון העדין בין האינטרסים העומדים משני עבריה.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

פטור ממיסים ביבוא אישי - להשאיר או לבטל"

מאת: אלי דורון, עו"ד

ברכישה של טובין או קבלת שירות בישראל יתווסף למחיר התמורה גם מס ערך מוסף, אולם, חוק מע"מ קובע כי גם על יבוא של טובין לישראל יחול מס ערך מוסף.

ייעוץ מס לפני ביצוע עסקה

מאת: אלי דורון, עו"ד

עולם המס הינו עולם מורכב ודינאמי. החוק משתנה בתדירות גבוה ואירועי המס, לא אחת, חבויים בתוך המהלך העסקי. בחלק מהמקרים מי מהצדדים כלל לא היה מודע לכך כי יש בנמצא אירוע מס שלא טופל דבר שיכול להביא למצב של עבירות פליליות ואי עמידה בהתחייבות האזרחית כלפי המדינה.

מיסוי לפי המהות האמיתית של הרכוש ולא הרישום

מאת: אלי דורון, עו"ד

במסגרת הדוחות השנתיים המוגשים למס הכנסה, על נישום לפרט בין היתר את רכוש העסק ומהו ייעודו, כלומר האם מדובר ברכוש שהוא חלק מהמלאי העסקי, או שמא מדובר ברכוש קבוע. לסיווג זה השלכות רבות על אופן מיסוי הרווח, ניכוי ההוצאות קיזוז הפסדים ועוד.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.