9/8/2020
בעלי המניות נכנסו למאבק קשה והחברה כמעט נכנסה להליכים
משבר הקורונה הביא עימו מתיחות רבה ומחלוקות לגבי התנהלות נכונה של חברות בעת משבר, דוגמא לכך המקרה של שני בעלי מניות הקשורים בחברת שיווק גדולה בדרום, שהגיעו למצב משברי והחברה נכנסה כמעט לקיפאון מוחלט. הסכסוך נסוב על אופן ניהול מלאי החברה וצמיחתה בתקופת משבר שכזו, וחילק את הנהלת החברה לשני מחנות ומנע אפשרות לפעילות שוטפת של החברה. רגע לפני שנכנסו להליכים, הגיעו ליעוץ שהפך את כל המצב.
סכסוכים ומחלוקות צפים אמנם גם במקרים של בעלי מניות שיש להם אך ורק זכות הצבעה באסיפות כלליות של החברה ואפילו כאלו שיש להם רק זכאות לקבל דיבידנדים. אך העניינים הופכים אף למורכבים יותר כאשר בעלי המניות עובדים גם כשכירים בחברה או, תופעה שכיחה מאוד בעלי מניות אשר מכהנים כדירקטורים בחברה. על אף שלכל חברה יש כמובן תקנון או הסכם מייסדים משלה, לצורך הסדרת מערכת היחסים המשפטית בין בעלי מניותיה ונושאי המשרה בה.על פי רוב הניסיון מלמד שהתקנונים נוטים להות כלליים או סטנדרטיים ואינם מביאים את מכלול המצבים או המחלוקות שיצופו עם הזמן. בעל מניות אשר מצטרף לחברה צריך לדעת כי הוא כפוף לתקנון הקיים - התקנון מהווה את ספר החוקים של החברה ובו ניתן למצוא את ההוראות המתייחסות לזכויות בעלי מניות, מנגנון קבלת החלטות בחברה, מנגנון טיפול במחלוקות ומשברים, מדיניות חלוקת רווחים, יעדי ומטרות החברה, חלוקת התפקידים בין בעלי המניות, זכות סירוב ראשונה ועוד מרכיבים ופרמטרים קריטיים להתנהלות השוטפת של החברה.
בשלב ההתאגדות, על פי רוב הצדדים לא מייחסים לתקנון בשלב זה חשיבות מכרעת, אולם בשעת משבר או בעיה, עת נדרשת הצמדות להסכמות והוראות החוק, מתגלה מסמך זה כבעל חשיבות מכרעת באשר לעתיד החברה ובאשר לכל הנוגע לאופן ההתנהלות, מאזן הכוחות, דרכי העבודה וההתמודדות עם אירועים כאלה או אחרים. כך יוצא שבשעת משבר הצדדים פונים להסכמים ולחומרים הכתובים, מתוך מטרה למצוא שם מענה לסוגיה ו/או למחלוקת העומדות על הפרק. חלק מהמחלוקות עניינן בעסקים קטנים וחלקן מחלוקות הנוגעות בכספים ובהון רב, כך או כך לא מומלץ להיכנס למאבק משפטי מסועף. בין אם המאבק נסוב על שליטה בחברה או על קבלת רווח כזה או אחר, הליכים משפטיים משמעותם זמן רב, עלויות גבוהות וחשש לשם רע עם דליפת הסכסוך החוצה. ולכן יש לנהוג משנה זהירות להיעזר בליווי מקצועי שימקסם תוצאות וימזער נזקים.
אז מה עושים?
למשרדנו, המורכב מעו"ד, רו"ח וכלכלנים, הידע, הכלים והניסיון בייצוג לקוחות במקרה בו מתעורר סכסוך עסקי בינם לבין שותפים לעסק ו/או לחברה. משרדנו, המורכב מעו"ד ורו"ח יוצאי משרד המשפטים ורשויות מס, מתמחה בתחום זה ולפיכך אנו יודעים לבחון ביסודיות את מסמכי ההתאגדות של החברה, דו"חותיה הכספיים, הנהלת החשבונות ועוד ובהתאם לאמור לקבוע ביחד עם הלקוח את האסטרטגיה אשר תקדם ותמקסם את האינטרסים שלו. הנסיון הרב מלמד כי פניה של שני הצדדים להליך בוררות יכול למנוע נזק רב, אך לא תמיד קל לגייס נכונות של שני הצדדים.
למשרדנו ניסיון רב בהתמודדות עם סכסוכים עסקיים מסוג זה ומשכך נדע להגדיר ביחד עם הלקוח את היעדים ולתכנן אסטרטגיה משפטית וחשבונאית כזו שתביא את הלקוח אל היעד, במהירות וביעילות. מתוך ניסיון וליווי של מאות מקרים ומשפחות שעברו במשרדנו וקבלו את המענה המוצלח לטובת פתרון המחלוקת והבעיה. ברור כי התנהלות לא זהירה עלולה לפעמים להפיל את העסק ו/או לגרום לקרע במשפחה ו/או לבעיות אחרות אותן יש למנוע, מה שמחייב משנה זהירות. ולכן תמיד הליווי דיסקרטי ומקצועי ביותר!
חשוב לדעת כי לזמן יש חשיבות מכרעת בחלק גדול מהסכסוכים. יש מצבים בהם האינטרס של לקוח המשרד הוא לפעול מהר ויש מצבים בהם נכון יהיה "להרדים" את המצב ולגרום לעובדות בשטח לקבוע את עתיד הפעילות בחברה. מערך המומחים של משרדנו ידע להתוות את האסטרטגיה המתאימה למצב המשפטי הקיים. בקיאות המשרד בתחום דיני חברות, הן במישור המשפטי והן במישור החשבונאי, עוזרים לנו לקדם את עניינך ולהשיג עבורך פתרון אשר ייטיב עמך. אנו עושים ונעשה הכל בכדי להפוך כל לקוח של מהמשרד לשגריר, אשר יזכור גם בעתיד לבוא את השירות ואת התוצר שמשרדנו השיג עבורו.