מאת:

בתאריך 13.3.2012 רשויות המס בקפריסין פרסמו תוכנית המציבה את מדינת קפריסין כאחד היעדים האטרקטיביים ביותר לרישום יאכטות המפליגות במים הטריטוריאליים של מדינות האיחוד האירופי. התוכנית קובעת בין היתר, כי כל חברה קפריסאית המתכוונת לחתום על הסכם מכירה-חכירה של יאכטה בבעלותה, תהיה זכאית להפחתה משמעותית בשיעורי המע"מ ככל ותעמוד במספר תנאים כפי שיפורטו להלן. יאמר כבר עתה כי שיעור המע"מ הגלום בעסקה עשוי לרדת עד לשיעור בגובה 4.42% במקום השיעור הסטנדרטי 17%.

לשלמות התמונה יודגש כי חוזה חכירה-מכר הינו הסכם לפיו המחכיר מעביר לחוכר בתמורה לתשלום או סדרת תשלומים את זכות השימוש בנכס לתקופת זמן מוסכמת, ההגדרה כוללת הוראה המקנה לחוכר אופציה לרכישת היאכטה בסוף התקופה בגובה שיעור מסוים ממחירו המקורי. לצורך רשויות המיסים בקפריסין הסכם כאמור נחשב למתן שירות, אשר חב בשיעור 17% של מע"מ. כבר עתה נציין כי ההפחתות בשיעורים, כפי שיורחבו ויפורטו בהמשך המאמר, נקבעים בהתאם למשך זמן שהיית היאכטות במים הטריטוריאליים של מדינות האיחוד.
 

תנאים לקבלת ההפחתה האמורה מותנית במספר תנאים שיש למלא, להלן נעמוד עליהם:
 

  1. הסכם החכירה צריך להתקיים בין חברה תושבת קפריסין (מחכירה), לבין החוכר בין אם חברה או אדם, וללא תלות במקום התושבות.
  2. היאכטה צריכה להפליג בקפריסין למשך חודש מיום כניסת הסכם החכירה לתוקף. הסמכות למתן ארכה לתקופה האמורה מצויה בידי רשויות המע"מ הקפריסאיות, ובלבד כי ארכה כזו לא תאריך את התקופה מעבר לתקופת החכירה.
  3. עם סיום תקופה החכירה לפחות 40% מערך היאכטה אמור להיות משולם על ידי החוכר.
  4. תשלומי החכירה אותם נדרש החוכר לשלם צריכים להיות על בסיס חודשי, ותקופת החכירה לא תתארך מעבר ל 48 חודשים.
  5. הסכם החכירה צריך שיניב רווחים למחכירה לא פחות מ10% משווי המקורי של היאכטה. על כן, במועד החכירה הסכום בגינו חייבים במע"מ גדל בגין מחצית מסך הרווח, קרי במקרנו 5% משוויו המקורי, ורכיב המע"מ בגין המחצית השנייה יתווסף עם התשלום האחרון בסוף תקופת החכירה.
  6. הסכם החכירה צריך לכלול הוראה המעניקה אופציה לחוכר לרכוש את היאכטה בסוף התקופה בגובה שלא יפחת מ- 5% ממחירה המקורי של היאכטה.
  7. בקשה לאכיפת ההפחתות האמורות, בצירוף הסכם החכירה- מכר של היאכטה ומסמך עם תיעוד לערך היאכטה צריכים להיות מוגשים מראש לרשויות המס בקפריסין על מנת לקבל אישור לערך היאכטה המוצהר ואישור לעניין ההצהרה בדבר עמידה בסף הקבוע לעניין השהייה במים הטריטוריאליים של מדינות האיחוד האירופי (אשר לפיו יקבעו השיעורים, ר' טבלאות והסבר להלן).


קושי בחישוב זמן השהייה במים הטריטוריאליים של מדינות האיחוד האירופי
לאור הקושי הפרקטי במדידת הזמן בו שוהות יאכטות בתוך המים הטריטוריאליים של מדינות האיחוד האירופי, רשויות המע"מ בקפריסין הגיעו להסכמה כי תקופה זו תיקבע, לצורך חישוב שיעורי המע"מ, בהתאם לסוג היאכטה ולאורכה. להלן טבלה המפרטת את שיעורי המע"מ בכפוף להנחיות הרשויות :

 

טבלה 1: סירת מנוע

 

אורך היאכטה (מ') משך השהייה בתוך האיחוד האירופי (%) שיעור המע"מ האפקטיבי (%)
מעל 24 20 4.42
בין 14.01 ל-24 30 6.21
בין 8.01 ל-14 50 9.78
עד 8 60 11.56
היתר שימוש מוגבל רק למים טריטוראליים מוגנים 100 17.00

 

טבלה 2: סירת הפלגה

 

אורך היאכטה (מ') משך השהייה בתוך האיחוד האירופי (%) שיעור המע"מ האפקטיבי (%)
מעל 24 20 4.42
בין 20.01 לבין 24 30 6.21
בין 10.01 לבין 20 50 9.78
עד 10 60 11.56

 

הלכה למעשה: כיצד התוכנית יוצאת לפועל

 

עבור אלו המעוניינים ליהנות מהטבות המס נשוא מאמרינו, נמליץ להתנהל בהתאם לתוכנית שלהלן:

 

  1. יש להקים חברה פרטית מוגבלת במניות שתתאגד על-פי הדין הקפריסאי.
  2. את הסכום בגין רכישת היאכטה יש להעביר לחברה על דרך של הלוואת בעלים, שתירשם על שם החברה.
  3. החברה הקפריסאית תכרות חוזה חכירה-מכר לתקופה חכירה שלא תעלה על 48 חודשים, אין חשיבות לתושבות הצד השני, אשר במקרנו יהיה בעל המניות בחברה האמורה בסעיף 1.
  4. בכפוף לאמור לעיל, יש להגיש בקשה לרשויות המע"מ להחלת השיעורים המופחתים בצירוף חוזה החכירה-מכר שנכרת בין שני הצדדים ביחד עם מסמך המאשר את ערך היאכטה ואת משך השהייה במים הטריטוריאליים של האיחוד (בהתאם לטבלה לעיל). יש להקפיד שכל המסמכים האמורים הומצאו לרשות נציב רשות המע"מ.
  5. עם כניסת החוזה לתוקף, על היאכטה לשהות למשך חודש ימים במים הטריטוריאליים של קפריסין.
  6. התשלום במעמד חתימת החוזה בין שני הצדדים אשר מסתכם בכ- 40% ממחיר היאכטה יקוזז כנגד הלוואת הבעלים שנתן בעל המניות לחברה.
  7. החברה הקפריסאית תהיה חייבת חבות מע"מ בגין 40% מסך מחיר היאכטה כפי ששולם במעמד החתימה, חבות שתחושב לפי השיעור המופחת בהתאם לטבלה. שאר הסכום ישולם על בסיס חודשי ביחד עם חבויות המע"מ שיצמחו בעתיד (גם בהתאם לשיעורים המופחתים).
  8. מקרה בו החוכר, בעל המניות כאמור, ירצה לנצל את אופצית הרכישה שניתנה לו, יצטרך כאמור לשלם מחיר לא פחות מ- 5% ממחירה המקורי של היאכטה שהיה אמור לכלול חבות מע"מ של 17% אלא שכעת מכוח התוכנית דנן ישלם לפי השיעור המופחת.


• למעלה מן הצורך נציין כי חבויות מס הכנסה ומס בולים עשויות גם כן לצמוח בגין העסקה המתוארת לעיל. מס הכנסה יחויב מטבע הדברים בגין הרווח שנוצר למוכר כתוצאה מביצוע עסקת המכר-חכירה (אחד התנאים מתייחס לרווח האמור וקובע קיום סף מינימאלי של 10% רווח ממחיר היאכטה המקורי).

ראוי לציין כי כתבה זו אינה מתיימרת להוות תחליף לחוות דעת משפטית, אין להסתמך על תוכן הכתבה בלי התייעצות משפטית. כמשרד המתמחה בתחום המיסוי על כל גווניו ונוכח העובדה כי למשרדנו יש סניף בקפריסין, נשמח לתת מענה משפטי לכל מי שמעוניין.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

4 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

המלחמה מעודדת ישראלים להקים פעילות עסקית בחו"ל

מאת: אלי דורון, עו"ד

התנהלת נכונה, משפטית ומסחרית מתחייבת, שכן - בסיס משפטי איתן, בכל אחד מהמישורים המוזכרים במאמר ורבים נוספים, לרבות במישור המבנה התאגידי, הסכמים ועוד - יבטיחו התנהלות בריאה, שקופה וחוקית שתנטרל בעיות רבות העלולות להתעורר בעתיד.

הקמת חברות בחו"ל בתמיכה של חוות דעת משפטית

מאת: אלי דורון, עו"ד

מגמה - מלחמה חרבות ברזל מעודדת הקמת חברות בחול בתמיכה של חוות דעת משפטית. כל הפרטים במאמר>>

עורך דין בינלאומי - מדריך להקמת חברה בחו"ל

מאת: אלי דורון, עו"ד

ישראלים רבים מחליטים להקים פעילות אל מחוץ לגבולות מדינת ישראל, שעשויה לכלול בין היתר הקמת חברה בחו"ל, כך שבאמצעות אותה החברה יוכלו הם להפעיל את הפעילות המדוברת.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.