22/5/2012
תיקון מס' 10 לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס – 2000 (להלן: "החוק"), התקבל בכנסת ביום ט"ז באייר התשע"ב (8 במאי 2012), ובימים אלה מפורסם ברשומות כמתחייב עפ"י סעיף 2 חוק המעבר, התש"ט-1949.
מה כולל תיקון מספר 10 לחוק איסור הלבנת הון
תיקון זה טומן בחובו שורה ארוכה של שינויים אשר חלק ניכר מהם נובעים ממסקנות רשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור (להלן: "הרשות") בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים כמו ארגון Moneyval (להלן "הארגון"). הארגון מעסיק בעלי תפקיד ברשות שמשמשים כמעריכים בינלאומיים, בין היתר מעריכים אלה בוחנים אם הרשות עומדת בסטנדרטים בינלאומיים ונוהלי עבודה הנקבעים על יד הארגון.
חובת זיהוי דיווח וניהול רישומים
אחד השינויים הבולטים הנמנים על התיקון מתייחס לפרק ג' : הטלת חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים. השינוי נוגע ברובו לחובת הדיווח של סוחרי אבנים יקרות (בעיקר יהלומנים) המבצעים עסקאות שאופי העסקי בהן נגוע בדיסקרטיות הנובעת בעיקר ממסורת של אמון אישי בין הצדדים הרלוונטיים. התיקון דנן בא כדי להרחיב את חובת הדיווח כאמור, ודורש מהסוחרים לרשום את פרטי הלקוחות, וכן של מי שהעביר את התמורה בגין העסקה. זאת ועוד, יהיה חייב הסוחר לדווח על ביצוע העסקה ולנהל רישומים (פרטי הזיהוי, הדיווח עוד) וישמור עליהם, הכול בכפוף לצו שיקבע שר התעשייה והמסחר והתעסוקה.
נדבך נוסף בתיקון מטרתו להגביר את חובת הדיווח המוטלת על נותני שירותים פיננסיים בין השאר הרחבת ההגדרה בחוק איסור הלבנת הון של מיהו נותן שירותי מטבע, חובת הדרכת עובדים והפיקוח על מילוי החובות בהתאם להוראות חוק איסור הלבנת הון.
בנוסף לאמור לעיל התיקון נשוא הכותרת מתקן סעיפים שונים בחוק לרבות סעיפים עם היבטים פליליים, ביניהם אפשר למנות סעיפים המתייחסים להגברת פיקוח על גורמים מדווחים, העברת מידע לגופים ביטחוניים (כמו סעיף 30 לחוק ) ועוד אחרים שמטרתם להרחיב את היקף הפיקוח והבקרה ולהעצים ככל האפשר את יכולת מניעת פעולות הלבנת ההון.
אין חולק כי מדובר בצעד נוסף המהווה חלק מתוכנית מדינית לייעול יישום חוק איסור הלבנת ההון להתאימו ככל הניתן לדרישות הבינלאומיות. התאמה זו נדרשת אף בכדי ליישר קו עם הגופים הבינלאומיים בעידן הגלובלי והמודרני בו אנו מצויים.