מאת:

חוק מס מעסיקים הוטל בשנת 1975 על כלל המעסיקים בישראל בשיעור קבוע מהמשכורת המשולמת לכל עובד. בדברי ההסבר לחקיקה נאמר כי המס הוטל כמס זמני לטובת איזון התקציב, עד להנהגת מס ערך מוסף. יחד עם זאת, מעניין לציין כי חרף העובדה שמס ערך מוסף הוטל זמן לא רב לאחר הטלתו של מס מעסיקים, המשיך זה האחרון להתקיים עוד שנים רבות עד לביטולו.
 
במהלך הזמן ובעקבות העובדה כי מס מעסיקים היווה תמריץ שלילי להעסקת עובדים וטרפד את ניסיונות הממשלה לעידוד השקעות במגזרים מסוימים, נקבעו בחוק פטורים לאוכלוסיות מסוימות של מעסיקים.

הפטור העיקרי ניתן בסעיף 2א(א) לחוק, בו נאמר:
"מעסיק המשלם הכנסת עבודה בעד עבודה באחד מאלה יהיה פטור ממס מעסיקים בשל אותה הכנסה:
(1) במפעל תעשייתי שעיקר פעילותו בשנת המס היא פעילות ייצורית כמשמעותה בחוק עידוד התעשייה (מסים), תשכ"ט-1969;
(2) במשק חקלאי המשמש בשנת המס בעיקר לייצור תוצרת חקלאית לרבות צמחים ובעלי חיים;
(3) בתאגיד העוסק בשיווק ואשר לפחות 70% מהשיווק שלו בשנת המס הם מכירות לחוץ לארץ של מוצרים תעשייתיים שיוצרו בישראל או של תוצרת חקלאית ישראלית, בין דרך מכירה של מוצרים ותוצרת כאמור שקנה ובין דרך מכירתם בשביל אחר תמורת עמלה;
(4) בהפעלת מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה או בית אבות;
(5) בבניית בתי מגורים או בעבודה הקשורה בהכנה או בהשלמה של בניה כאמור, לרבות עבודות חפירה, סלילת דרכים ועבודות עפר".

בשנת 1992 הופחת מס מעסיקים החל על המגזר העסקי לשיעור אפס, והוטל על מעסיק שהוא מוסד ציבורי או מלכ"ר בלבד.
רק בתחילת שנת 2008 השכיל המחוקק לבטל כליל את חוק מס מעסיקים במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה לשנת הכספים 2008.
אנו סבורים כי ביטולו של מס מעסיקים הינו יוזמה נכונה וברוכה של המחוקק וזאת נוכח מספר טעמים ובכלל זה המגמה הגוברת של העברת שירותים ציבוריים מידי הממשלה למגזר השלישי, הממומנים, ברובם, במישרין ובעקיפין, על-ידי רשויות ממלכתיות (משרדי ממשלה), רשויות מקומיות וגורמים ציבוריים אחרים (כגון הסוכנות היהודית וכו').
 
מדיניות מסוג זה אשר מחד, העבירה כספים לידי המגזר השלישי ומאידך, גבתה מאותם המעסיקים מס הביאה לבזבוז כספי הציבור ופגעה ביכולתם של ארגוני המגזר השלישי לספק את השירותים ההכרחיים שהציבור נזקק להם.
 
אם כן, ניתן לסכם ולומר כי ביטול חוק מס מעסיקים הביא להגברת היעילות הכלכלית במשק. יחד עם זאת, חשוב לציין שביטול המס לא הביא לשיפור במצבם של ארגוני המגזר השלישי שכן ביטול המס בא על חשבון תקציבי משרדי הממשלה לשנת 2008, וכך – על חשבון תמיכות ומענקים לארגונים מאת המדינה.

 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

שינויים בכללים להקצאת אופציות לעובדים

מאת: אלי דורון, עו"ד

משרד האוצר פרסם טיוטה לתיקון כללי מס הכנסה בנושא הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים. יחד עם זאת יש לעמוד בתנאים נוקשים לצורך זכאות להטבות אלו. מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי לצורך עריכת תוכנית אופציות והגשתה באופן שיעמוד בתנאי הדין.

ביטוח פנסיוני לעובדים זרים

מאת: עמית גרוס, עו"ד

נושא הביטוח הפנסיוני לעובדים זרים, מעורר שאלות רבות, בין היתר, האם עובד זר זכאי להפרשות פנסיוניות? ככל שכן, האם ניתן לבצע הפרשות על שמו? האם עובדים זרים מסתננים זכאים גם כן להפרשות פנסיות? ועוד. במאמר זה, ננסה לענות על השאלות אשר הצטברו במשרדנו מקהל לקוחותינו הרחב.

ייצוג גברים במקרי הטרדה מינית בעבודה

מאת: צוות האתר

למשרדנו ניסיון עשיר בייצוג חברות, גורמים פרטיים וכן עסקיים, בתלונות ו/או תביעות אשר מוגשות על פי החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה כנגד עובדים ועובדות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.