מאת:

בפס"ד תא (ת"א) 17771-06-14 נדון הקשר שבין תוואי מסילת הרכבת לבין נזקי בניין סמוך. התובעים, הינם דיירים הגרים ברחוב זמיר 3 בתל אביב. תוואי מסילת הרכבת עובר במרחק 56 מטרים מהבניין בו גרים התובעים.

תוואי המסילה הינו ציר מרכזי לנסיעת הרכבת ומאז פתיחתו בשנת 2011, ישנה תנועת רכבות בתוואי זה במרבית שעות היממה. לטענת התובעים, בשל תנועת הרכבות במרחק שהינו סמוך מאוד לבניין, רעשי הרכבת והרעידות הנגרמות מנסיעתה, נגרמו ליסודות הבניין להיחלש ולכן נגרם לבניין נזק רב. לטענתם, סך הנזק הכולל של מכלול הנזקים הינו 314,978 ₪.

לטענת הנתבעת אין קשר ישיר בין השימוש בתוואי המסילה ונסיעת הרכבת לנזק הנגרם לתובעים.  לטענתה, תוואי המסילה הוקם לאחר תוכניות מתאר ארציות בהן הייתה התייחסות למניעה מקסימלית של מפגעים בסביבת התוואי. עוד הוסיפה הנתבעת כי בין תוואי המסילה לבניין התובעים עובר כביש 20 - נתיבי איילון, ולכן מציינת את עומס התנועה הגדול הקיים בכביש זה מדי יום מתנועת רכבים.

מטרד ליחיד

בית המשפט מציין בהחלטתו כי אין מבקשים התובעים להפסיק את השימוש בתוואי המסילה ואף אין הם טוענים כי ישנה ירידת ערך שנרשמת לרכושם בשל תוואי המסילה. אלא טענותיהם הם בנוגע לנזק הישיר שנגרם לרכושם כתוצאה מתנועת ונסיעות הרכבת.

במרכז טיעוניהם עומד ס.44(א) לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] בו מוגדר מהו מטרד ליחיד. ע"פ טענותיהם, נסיעת הרכבת בתוואי זה שהינו קרוב למקום מגוריהם, גורם בצורה ישירה לערעור יסודות הבניין ובכך לנזק בבניין ולכן זהו מטרד הגורם לנזק ועל כן יש לפצותם. בעת בא בית המשפט לבחון האם הוכח הקשר הסיבתי שבין תנועת הרכבות בתוואי המסילה למצבו הרעוע של הבניין והנזקים בדירות התובעים, התייחס בית המשפט לחוות הדעת שהובאו ע"י הצדדים והעדויות.

בעדותם של התובעים, אמנם טענו כי מצבו של הבניין היה תקין עד שהחל השימוש בתוואי המסילה, אך לא הציגו ראיות או תמונות על מצב הבניין ודירותיהם לפני השימוש בתוואי המסילה בשנת 2011. בנוסף, בשנת 2007, פנתה אימה המנוחה של תובעת 1 לעיריית ת"א בטענה שחדר המדרגות ניזוק והינו על סף התמוטטות. עוד התגלה כי תובע מס 2, עבר לדירה בבניין זה רק בשנת 2010 ולכן לא יכול להעיד על מצבו של הבניין בעבר.

קביעת בית המשפט

בית המשפט קבע כי מהראיות עולה שהבניין הינו בניין ישן ומצבו רעוע, שלא עבר שיפוץ מאז 1973 וכי ראיות התובעים אינם תואמים את טענותיהם.

בנוסף, ישנה בעייתיות עם עדות המהנדס מטעם התובעים כאשר חוו"ד התבססה על סקר רמת רעש ביצע גוף אחר והרי שאין טענת תביעה זו לרעש שיוצרת הרכבת אלא לנזקים בפועל לבניין. בנוסף אישר המהנדס כי לא בדק באמצעות מכשירי מדידה עוצמת רעידות וכי לא בדק את את השפעת נתיבי איילון והתנועה הסואנת.

לעומת זאת, הנתבעת הציגה חוות דעת מבוססת של מהנדס הבדק באמצעות מכשור את עוצמת הרעידות וקבע כי התנועה שבנתיבי איילון גורמת לרעידות גדולות יותר מאשר נסיעת הרכבת במסילה. חוות דעתו שללה כל קשר בין הנזקים הנטענים לשימוש בתוואי המסילה.

בית המשפט קיבל את חוות דעת המומחה מטעם הנתבעים וקבע כי "חוות הדעת שוללת כל קשר בין הנזקים הנטענים לשימוש בתוואי המסילה. ובהיעדר קשר סיבתי שכזה הרי שגם אין בסיס לתביעה". על אף דחיית התביעה, קבע בית המשפט שבשל הקושי בו מצויים התובעים בהיותם גרים כה סמוך לתוואי המסילה ולכבישי איילון, יחויבו הנתבעים בהוצאות התביעה בסך של 6,000 ₪. 

>> מוזמנים להכיר את מחלקת דיני הנזיקין של משרדנו, לחצו כאן.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

משאית זבל דרסה אישה, האישה תפוצה בסכום תקדימי

מאת: אלי דורון, עו"ד

ההבדל בין תביעה נזיקית רגילה לבין תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא בכך כי במקרה של תאונת דרכים קיימת הגבלה על הסכום אותו ניתן לפסוק בגין ראש נזק של כאב וסבל. כל הפרטים במאמר>>

תאונת דרכים כפעולת איבה

מאת: אלי דורון, עו"ד

מה דינה של תאונת דרכים שנגרמה כתוצאה או במהלך פעולת איבה. מי יכסה את הנזק לנפגע? כל הפרטים המאמר

הכרה בפגיעה נפשית בפעולות איבה

מאת: אלי דורון, עו"ד

כל אזרח או תושב ישראל אשר נפגע פיזית או נפשית מפעולה של מדינה או ארגון עוין לישראל וודאי שנפגעי מלחמת חרבות ברזל נחשבים ככאלה, זכאי לפיצויים לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה תש"ל 1970. כאמור גם פגועי נפש נפגעי חרדה ופוסט טראומה וכדומה נכנסים לקטגוריה זו.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.