6/10/2020
משבר הקורונה מציב את המדינה תחת זעזוע חמור. מעבר למגיפה הבריאותית, ההשלכות הכלכליות מטרידות, אולי אף יותר. משקי בית, עסקים וחברות רבים, אשר דחו תשלומים, לקחו הלוואות, הגדילו חובות והרחיבו מסגרות אשראי – מגיעים לקווים אדומים והסכנה הגדולה ניצבת לפנינו. אם המדינה לא תפעל באופן אקטיבי להצלת המצב הכלכלי, נתעורר לתוך "מגיפה" חדשה – מגיפת חדלות הפירעון. יש דרך למנוע זאת, אבל לצורך זאת נדרשים מקבלי ההחלטות לבצע תיקונים אמיצים בחקיקה, שיאפשרו למערכת להתגמש ולמנוע נפילות. אם לא כך, מאות אלפי עסקים יקרסו במהלך התקופה הקרובה, דבר שיחריף את שיעורי האבטלה כאן ויביאו את המשק לבור עמוק ומטריד.
ברור לכולם שנדרשת רשת ביטחון לא רק ברמה הכלכלית אלא גם ברמה המשפטית בנושא זה של חברות במשבר וכמובן לחברות תחת מצב של חדלות פירעון. בימים אלו דנים על תזכיר לתיקון חוק חדלות הפירעון ושיקום כלכלי, שעיקר עניינו הוא הצלה ושיקום של עסקים וחברות. המתווה הנוכחי של החוק לא מתאים למצב של נתוני משבר קיצוני ולא כאשר במכה אחת כלל-הענפים במקביל במשבר. בלי תיקון ראוי ודחוף בחוק, חדלות הפרעון תהיה אחת מתופעות הלוואי הכואבות של משבר הקורונה ואף תעמוד כסיכון ממשי למשק. המלצתי המרכזית והדחופה ביותר הינה להפעיל מעין הליך "הקפאת הליכים" גורף על מגזרים מסוימים שנפגעו, לייצב אותם ולתמוך בהם מצד המדינה, תחת פיקוח והגנה על הנושים. אלה למעשה 'הליכי חדלות פירעון רכים' במטרה להחזיק את העסקים מונשמים עד שיוכלו לשוב לפעולה.
מהלך אמיץ זה דורש תיקונים מרחיקי לכת ומקוריים!
שלב ראשון לאפשר מהלך פשוט וכמעט אוטומטי, ללא תלות בתנאים הנדרשים כיום בבית משפט בסעיף 23 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. זאת אומרת, שלא לדרוש שקיימת הוכחה כאן ועכשיו למקורות תקציביים למימון החברה, שלא לדרוש הוכחה ודאית כי כבר עכשיו לא יפגעו הנושים, וכן לא לדרוש סיכוי מוכח להצלחת השיקום - יש לתקן את החוק כך שתנאים אלו, יושהו. בנוסף, ראוי לנקוט בעיכוב הליכים לתקופה של עד 9 חודשים, בכללו תינתן סמכות לבית המשפט לקצר או להאריך את המועד בהתאם למצב המשתנה. לשם פיקוח וליווי ההליכים עד לגיבוש הסדר, או לייצוב החברה והעסק, יש למנות נאמן מקצועי שילווה את החברה, לצד ההנהלה שלה ויגן על הנושים. החברה תהיה מחוייבת להגיש עקרונות לשיקום התאגיד ובחינת האפשרות הריאלית לשיקומו, לצד מתווה הסדר עתידי שיתאפשר לאחר חזרה לשגרה מלאה. במרבית המקרים יש לתת עדיפות ומעמד של הוצאות חדלות לפירעון למימון חדש שיועמד לתאגיד עד לגיבוש ההסדר. כמובן קיימות דרכים נוספות ותיקונים נוספים בחוק אך זו ליבת הרעיון. המסר פשוט נדרש תיקון משמעותי ומיידי, כדי למנוע מפולת של חברות חדלות פירעון של חלק גדול מהמשק.