19/11/2018
עם תום שנת 2018, יסתיים נוהל גילוי מרצון אנונימי!
גילוי מרצון אנונימי מאפשר לנישום ישראלי אשר יש בהתנהלותו הכלכלית משום ביצוע עבירת מס בישראל - בין אם בכך שהעלים הכנסות חייבות במס, החזיק בחשבונות בנק בהם נוצרו הכנסות ריבית או הפיק כל הכנסה או חסכון אחר אשר אינם מדווחים למס הכנסה בישראל - לפנות ביוזמתו לרשויות המס באופן אנונימי ומבלי לחשוף את שמו ולגבש עם מס הכנסה הסכם לתשלום מס בגין מחדליו, תוך נטרול החשיפה הפלילית והאזרחית הנובעים ממחדלי העבר.
למעשה, באמצעות הליך גילוי מרצון אנונימי, יכול האזרח לפנות לרשות המס באמצעות עורך דין, מבלי להיחשף בפניהם ומבלי שתעמוד עבור מפקחי המס האפשרות לחייב את עורך הדין לחשוף מידע לגבי האזרח. במסגרת זו יוכל האזרח, באמצעות עורך דינו, מבלי לחשוף את שמו, להציג לרשויות המס את עבירות המס שבוצעו על ידו, ובכלל זה את ה"כסף השחור" אשר בבעלותו (כגון הכנסות שלא דווחו, כספים בחשבונות זרים שצברו ריבית והפרשי הון החייבים במס שלא דווחו, הכנסות אחרות מחוץ לישראל, מניותיו בחברות זרות, עבירות מס שביצע בישראל ועוד), ולנהל מו"מ עם רשויות המס בנוגע למס שעליו לשלם. בהליך זה - בכפוף לכך שתתגבש הסכמה עם מס הכנסה לגבי המס הנדרש לתשלום, אז ורק אז, ייחשף שמו של האזרח, ייחתם הסכם שומה והתיק ייסגר כנגד תשלום המס כמוסכם, תוך נטרול כל חשיפה פלילית. הליך הגילוי מרצון בולט בכך שהוא מאפשר לאזרח לעקר את יכולתה של רשות המס לגבי האפשרות לפתוח בהליך פלילי כנגדו. היתרון של הליך הגילוי מרצון בכך שברגע בו נוקטים בהליך בצורה נכונה, יכול האזרח לחשוף את כל עבירות המס שלו בפני מס הכנסה, לשלם את המס ובכך לנטרל כל חשיפה פלילית. התנהלות משפטית נכונה שוללת ממפקח המס את שיקול הדעת באשר לפתיחה או אי פתיחה של חקירה נגד האזרח. ברגע בו מתנהל הליך גילוי מרצון, למפקח המס אין שיקול דעת, הוא חייב לאפשר את השלמת ההליך ואין הוא יכול להוביל את המקרה לפסים פלילים ו/או חקירתיים. במקרה בו מתנהל הליך נכון של גילוי מרצון, על מפקח המס לגבות את המס ולהביא לסגירת התיק ללא כל סכנה פלילית.
טעות חמורה תהא לוותר על הליך הגילוי מרצון, בפרט במסלול האנונימי. במקרה בו אזרח מחליט לחשוף את עבירותיו הפליליות בפני הרשויות ולשלם את המס שנגרע מהקופה הציבורית שלא בדרך של גילוי מרצון, רשאית רשות המסים, למרות הנכונות של האזרח לחשוף את עברותיו ולשלם את המס, למצות עם האזרח את הדין הפלילי, לפתוח בחקירה, לחקור, להגיש כתב אישום, להרשיע ולהעניש. המשמעות היא פשוטה – אם כבר לחשוף עבירת מס שבוצעה ולשלם את המס (מה שנכון ומומלץ לעשות) – יש לעשות זאת נכון – באמצעות הליך גילוי מרצון – וכך לפחות להבטיח אי פתיחת חקירה פלילית. אין חולק כי הליך גילוי מרצון באופן אנונימי מועיל לאזרח בכך שהוא מגדיל את יכולתו "לשלוט" בהליך המו"מ לתשלום המס, ולמעשה לא לחשוף עצמו עד להסכמה עם רשויות המס לגבי עובדות המקרה וסך המס לתשלום. לאחר הסכמה זו (ותשלום המס) ניתן לאזרח "פטור" מהעמדתו לדין פלילי בגין עבירותיו. יצוין כי גם המדינה יוצאת נשכרת מהליך זה. הוא מביא להגדלת היקפי גביית המס תוך צמצום עלויות הליך הגבייה (הליכי חקירה בישראל ומחוצה לה כרוכים בעלויות נכבדות, כך גם עלויות ניהולם של הליכים פליליים כנגד נישומים, ובנוסף כי גביית המס כלל אינה וודאית בסיומם של כל אלה).
כיצד אנחנו יכולים לסייע בנושא?
נותרו מספר שבועות אחרונים עד לסוף שנת 2018 לטובת נקיטה מהירה בהליך של גילוי אנונימי. לאחר היכרות עם עובדות המקרה, וביצוע תחשיבים לגבי חבות המס הנדונה, משרדנו, המורכב מעורכי דין ורואי חשבון יוצאי רשויות מס, ידע להתנהל במקצועיות מול רשות המס, להגיש בקשות מתאימות ולפעול בנאמנות ובדיסקרטיות נטולת פשרות. לאחר פנייה אלינו, משרדנו מחויב לביצוע העבודה בשקיפות ובנעימים עד להגעה לפתרון המיוחל, מבלי שהלקוח יידרש כלל לצאת מביתו. למשרדנו ניסיון של שנים רבות בהליך זה ובהליכים נוספים למול רשויות המס, הכולל מאות מקרים, כך שעומדת לרשותנו היכולת להעניק לכל לקוח מענה מושלם.