מאת:

הצמיחה בכלכלה הסינית לא מראה סימני האטה. השוק הסיני עצום, ההזדמנויות העסקיות מרובות, וחסמי הכניסה, גבוהים ומורכבים ככל שיהיו, אינם כאלה שאי אפשר להתגבר עליהם.
עבור חברות מערביות, ובכלל אלה, חברות ישראלית, עושה רושם כי פוטנציאל הרווחיות הגלום בשוק הסיני עולה כאלפי מונים על הקושי הכרוך בתהליך החדירה אליו. אף על פי כן, ברור כי עבור אותם הדיוטים, שיבקשו לחדור לסין מבלי לבצע קודם לכך הכנה נאותה, עורב הכישלון מעבר לפינה.
מאידך, אין ספק כי עבור יזמים ישראלים שיבצעו את ההתאמות הנדרשות ואגב כך ידעו להישאר צנועים ולהיעזר באנשי מקצוע אשר יכוונו וידריכו אותם בראשית דרכם בסין, ברי כי צמיחה מהותית, בלתי מבוטלת וארוכת שנים היא אך עניין של זמן.

במסגרת מאמר זה, נבקש לעמוד בקליפת האגוז על אסטרטגיות החדירה הרלוונטיות לשוק הסיני, תוך הבלטת החסרונות והיתרונות הגלומות בכל אחת ואחת מאסטרטגיות חדירה אלו. ברור כי חברה או יזם ישראלי המבקשים לחדור לשוק הסיני יתבקשו לאמץ את אותה אסטרטגיה אשר תעלה בקנה אחד עם אופי המיזם שלהם ואשר בד בבד תשרת את צרכיהם על הצד הטוב ביותר.
ברמה העקרונית קיימות שלוש אסטרטגיות חדירה רלוונטיות לשוק הסיני:

חדירה באמצעות קבלת זיכיונות מקומיים - כיום, קונספט חדירה זה אפשרי וחוקי בסין וההמשלה מאפשרת להשתמש בשיטת חדירה זו בניגוד לעבר בו ניתן היה לחדור לסין אך ורק באמצעות מיזוג –JOINT VENTURE . שיטת חדירה זו מפחיתה ומפזרת סיכונים כלכליים בייחוד כאשר מתרחבים למדינה כדוגמת סין בעלת תרבות עסקית אחרת השונה מהתרבות העסקית המערבית, אשר, מטבע הדברים, הנה בעלת חוקים ומגבלות המקשים על חברות זרות ומאלצים אותן לחרוג מהדרך העסקית אותן הן מכירות. כמו כן, אסטרטגיה זו מקלה על תהליך ההיטמעות של "המוצר המערבי" היות והיא מגשרת על הפערים באופי העסקי להן רגילות.
ניהול על ידי חברת בת - הקמת חברת בת בשליטה מלאה ללא שותף מקומי, ניתן לנווט את החברה ליעדיה באמצעות שליטה מלאה על פעילותה. היתרון הוא בכך שהחברה מתנהלת על פי התנהלות העסקית שלפיה היא רגילה להתנהל, בעניין זה, החברה אמנם אינה חולקת את רווחיה עם שותפים מקומיים אך בד בבד הינה נוטלת על עצמה את כל הסיכון העסקי הנובע מכניסה למדינה חדשה בעלת תרבות עסקית אחרת ללא ידיעת השפה וללא קשרים במערכת השלטון הבירוקרטית והמסועפת. בנוסף על כך היא מקבלת על עצמה את כל ההוצאות המימוניות שינבעו בין השאר מהוצאות על מחקר ופיתוח במדינה.

מיזוג עם חברה/שותף מקומי – (JOINT VENTURE) דרך זו מהווה פתרון למספר בעיות לוגיסטיות כדלקמן : בסין ישנה מערכת בירוקרטית סבוכה בעלת זרועות ארוכות, על כן, חבירה לשותף מקומי גדול ומבוסס, בעל קשרים עם נציגים מטעם השלטון המקומי תקל על תהליך הכניסה לשוק המקומי ותסייע רבות לתהליך הטרנספורמציה שעל החברה יהא לעשות. כמו כן, בסין מערכת החוק אינה אחידה וישנה אפליה לטובת יצרנים מקומיים לכן מיזוג עם חברה מקומית מנטרל את האפליה מצד מערכת המשפט ויוצר שוויוניות. יתרה מכך, מיזוג יקל על הכניסה לשוק הסיני החדש היות ויש צורך להבין היטב את יחסי הכוחות בין הממשל לעסקים בסין. ברור גם כי באמצעות מיזוג עם שותף מקומי ניתן יהיה גם להתגבר על פערים בלתי מבוטלים של שפה ותרבות מקומית.

לסיכומם של דברים, מן הניסיון הרב שצברנו נוכחנו לראות כי יזמים מערביים ובכלל אלה יזמים ישראלים, קודם לחדירתם לשוק הסיני, נוטים להתמקד בפוטנציאל הרווחי ובהזדמנויות העסקיות הרבות הגלומות בו, דא עקא שבמקרים רבים, נוטים שלא לראות לנגד עיניהם את חולשותיו הפוטנציאליות של השוק כדוגמת הבירוקרטיה הסינית הסבוכה ואת האיומים הגלומים בו כדוגמת השוני הניכר בינו לבין מדינות המערב והסביבה המוכרת להם, כפי שבא לכדי ביטוי באספקטים שונים ובלתי מבוטלים החל מהבדלים דמוגראפיים, דרך שוני בהעדפות ובטעמים וכלה בפערים תרבותיים ניכרים ומהותיים. אין חולקין כי ביצוע חדירה נכונה אגב בחירת אסטרטגיה אופטימאלית, כזו שתיתפר בקפידה למידותיו של היזם, יהא בה כדי מזעור אותם חולשות ואיומים ובד בבד מקסום פוטנציאל הרווח.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

ייבוא מוצרים מחו"ל

מאת: אלי דורון, עו"ד

העולם הוא גדול ומעניין - לכל מדינה הפעילות, הפרופיל והתוצרת שלה. מאידך, פלאי הטכנולוגיה, האינטרנט, התחבורה המתקדמת וכו' הפכו את העולם לסוג של כפר גלובלי "קטן", מה שמאפשר לאיש העסקים הישראלי לפעול די בנקל לטובת ייבוא סחורות ממדינות רבות לישראל ו/או לטריטוריות נוספות.

5C - חמשת הסימנים לאבחון סינגפורי

מאת: אודליה כהן שינדורף, עו"ד - ראש דסק דרום מזרח אסיה

אנחנו הישראלים חושבים שאנחנו יודעים לעשות עסקים כי "אותנו הרי אף אחד לא ילמד איך לעשות זאת" אז הרשו לי להציג בפניכם מעט מאחורי הקלעים של תרבות העסקים הסינגפורית - איך המקומיים שופטים את עצמם? איך הם מגדירים אם האיש העומד מולם ורוצה לעשות עסקים?

האם ייצור תחת הסכם OEM מהווה שימוש בסימן מסחרי בסין?

מאת: אבי לוי, עורך דין

פסיקת בית המשפט העליון בסין מהחודש שעבר הביאה עמה בהירות מסוימת בשאלה האם ייצור תחת הסכם OEM מהווה שימוש בסימן מסחרי בסין. ייצור ציוד ומוצרים בסין תחת הסכמי Original equipment manufacturing (OEM) נפוץ מאוד בסין. תחת הסכמי ה- OEM חברה זרה מספקת לחברה סינית דוגמאות מוצר עם סימן מסחרי ומבקשת מחברה הסינית לייצר את אותו המוצר עם אותו סימן מסחרי. במקרים רבים, כל הסחורה מוחזרת למכירה במדינות זרות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.