27/1/2016
שר האוצר ורשות המסים הפיצו לאחרונה תזכיר תיקון לחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה – 2005 (להלן: "
החוק"), המבקש, בין השאר, לקבוע במסגרת החוק הוראה שמטרתה להבהיר כי זכותו של יועץ המס המייצג לאשר נתונים המצויים בתחום טיפולו, מצויה במסגרת הנלווית לסמכותו ולאחריותו לאישור נתונים המוגשים לרשויות המס.
הצורך בהוספת הוראת החוק האמורה נובע מהעובדה שמוסדות הממשלה, מוסדות פיננסיים וגופים שונים דורשים מעת לעת מהנישום אישור פרטים מתוך הדו"ח השנתי המוגש לרשויות המס וכן לגבי מסמכים אחרים שהוכנו ע"י יועץ המס, אך למרות זאת, החוק אינו כולל הוראה מפורשת לפיה
יועץ מס מייצג רשאי לאשר את דוחותיו הכספיים של הנישום.
כך למשל, נדרש אישור בדבר גובה הכנסתו של מי שמבקש לרשום את ילדיו למעונות יום מפוקחים ולשלם סכום מסובסד בהתאם למבחני הכנסה
. כאמור, התיקון לחוק מבקש להכניס פיסקה נוספת לסעיף 9 לחוק לפיה: "
יועץ מס המייצג רשאי לאשר כי נתון פלוני תואם לאמור במסמך שהגיש במסגרת פעולת הייצוג שלו כיועץ מס מייצג"
יצוין כי אין בתיקון משום גריעה מייחוד מקצוע עורכי הדין על פי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961 ומקצוע ראיית החשבון כמשמעותו בחוק רואי חשבון, התשט"ו-1955. נוסף על התיקון האמור, בתזכיר הוצעו מספר תיקונים נוספים אשר מסדירים את נושא התמחותם של יועצי המס ברשות המסים. כמו כן, ולשם הבטחת תקינות ההליך המשמעתי מוצע להפריד בן הליך החקירה להליך התביעה וזאת בכדי למנוע מצבים אפשריים בהם התובע יהיה גם זה שחקר את התלונות כנגד יועץ המס.