10/4/2024
מסלול אדום לבוקרים, בעלי עדרי בקר בקו העימות
המלחמה האיומה עמה אנו מתמודדים מזה כחצי שנה תפסה, בין השאר, חקלאים ובוקרים רבים המתפרנסים מגידול עדרים של בקר, בד"כ בשטחים פתוחים, לא מוכנים.
מדובר בשורה ארוכה של בעלי עדרים המגדלים דרך קבע את העדרים בשטחי מרעה פתוחים, אשר הוקצו לאותם חקלאים בתמורה לתשלום שנתי, שטחים מגודרים, שטחים אשר במשך שנים על גבי שנים מהווים "בית" לבקר, נקבות וזכרים, בגירים וילודים, הגדלים בשטחים הפתוחים, מפרים ומופרים, מתרבים ומסתגלים.
אין זה סוד כי בנייה של עדר איתן, כזה התואם את שטח המרעה הספציפי אינו דבר פשוט כלל ועיקר. עסקינן בבניה של שנים, מדור לדור, מאב לבן, מלאכת מחשבת. בנייה הדורשת עבודה קשה של טיפול והשגחה, של דאגה לאוכל ומזון, להגנה מפני חיות בר, חיסונים ומעקב אחר כל אחד מ"הראשים", תוך נקיטה בפעולה קבועה לטובת השבחת העדר, שמירת המובחרים, הגדלתו ההדרגתית, הפרית הנקבות, פיתום העגלים, שמירה על מינון נכון, שמירה על ייחס מדויקת בין זכרים ונקבות, הבטחת "שלום בית" בתוך העדר, הותרת העגלות הנקבות לטובת הגדלת והשבחת העדר ורכישה נבונה ומדויקת של פרים פוריים לטובת רבייה ולטובת השבחת הילודה. כך, הדור הבא יוכל להימכר במכיר גבוה או להישאר כחלק מהעדר לטובת רוויה עתידית והגדלת ה"תוצר" המתקבל מידי שנה עקב הילודה המיוחלת.
כמובן שעם השנים, העדר המוקם מורכב מפרים ופרות אשר הסתגלו לסביבה, הסתגלו לשטחים, הסתגלו למחלות המצויות באזור ומשכך מפתחים הם יכולת הישרדות קריטית, כזו המאפשרת לבעליו של העדר להתפרנס בכבוד, אם מהעגלים הצעירים, אם מהנקבות הבוגרות ואם בכלל.
אין מדובר במלאכה קלה. לא ניתן, לצורך הדוגמא להשמיד היום עדר ובחלוף המלחמה לרכוש כמה פרות מפלוני, עוד כמה פרות מאלמוני ועוד כמה פרים מצד שלישי ולהאמין כי העדר יתנהל ויתפתח לו בצורה תקינה ונטולת בעיות.
הייחוד והעוצמה של העדר נגזרת מההתפתחות ההדרגתית, מההסתגלות שלו לסביבה, ליכולת שלו להתמודד עם הקשיים הייחודיים במרעה הספציפי וזאת החל מיום היוולדו של העגל או העגלה ועד למועד בו יוצא הבקר לשחיטה.
המלחמה, לצערנו, פגעה ופוגעת קשות בעדים אלה ועקב זאת בבעליו.
הפגיעה מתבטאת בשורה של אופנים –
-
פגיעה בגדרות שטח המרעה – מה שגורם לעדר להתפזר ולעבור לשטחים שלא ניתן להגיע אליהם ולפעמים אף לשטח האויב.
-
פגיעה ביכולת לטפל בבקר, פגיעה ביכולת לספק מים , תרופות, חיסונים ועוד, כך שחלק מהבקר נפגע קשות ומגיע לכדי תת תזונה, יובש ומוות.
-
מספר גדול של הפלות הנובעות כתוצאה מטראומת הנקבות שעה בהם הן נאלצות להתמודד עם הפגזות כאלה או אחרות
-
תמותה של נקבות צעירות אשר לא עומדות ולא שורדות אל האפלות, בפרט בנסיבות בהן עסקינן בלידה ראשונה
-
טרף של בקר על ידי חיות בר, כתוצאה מהעדר השגחה של הבעלים, כתוצאה מפריצת הגדרות וההזנחה
-
פגיעה בטיפול השוטף עקב צו אלוף האוסר על בעלי העדר להגיע לקרבת העדר לטובת מתן מענה
-
פגיעות ישירות של צבאות האויב בבקר , מה שמביא למותם
-
דום לב והתקפי לב הנגרמים לבקר עקב הטראומה
-
ירידה בתוחלת החיים של חלק מהבקר עקב הטראומות
-
עגלים אשר היו מיועדים למכירה, אינם ברי גישה, מה שמונע את מכירתם במחירים המשקפים את שווי השוק של בשר עגל
-
ירידה משמעותית בכמות ההריונות ובכמות העגלים הילודים
-
ירידה במשקל העדר עקב הלחצים, קושי בתזונה, פגיעה בשטחים
-
פגיעה קשה בשטחי המרעה על ידי טנקים הנאלצים לבצע מלאכה צבאים קריטית, מה שפוגע בסופו של יום גם בצמחיה ממנה אמורים היו בעלי החיים להתקיים
-
פגיעה בסוסים אשר משמשים את בעלי העדר לטובת הגעה וטיפול
כל אלה ועוד סיבות רבות אחרות, מחייבים את הבעלים של המרעה לפעול לטובת הגשת תביעה למנהל מס רכוש על פי המסלול האדום. רק במסגרת תביעה שכזו יוכל בעל המרעה לקבל פיצוי בגין "הנזק הממשי", בגין "אובדן ומניעת הרווח" הנובעים כתוצאה ממגוון הבעיות והנזקים שצוינו לעיל.
רק במסגרת תביעה משפטית, אשר תוגש למנהל מס רכוש הנכבד, המבוססת על ראשי נזק משפטיים, חוות דעת חקלאית וטיעון כלכלי, ניתן יהיה להגיש תביעה "אדומה" ראויה,
אשר תתייחס בין השאר ל-
-
הפחתה במצבת העדר, אם כתוצאה מהתפזרותו ואם כתוצאה מתמותה הנובעת מהפלות, פגיעה ישירה, העדר גישה, העדר השקיה , העדר טיפול, טרף ועוד
-
הפחתה בכמות ילודת העגלים כתוצאה מהפיזור, הפלות ועוד
-
פגיעה בשושלת העדר, מה שישפיע על היכולת של הבעלים לשקם את העדר בחלוף המלחמה ולחזור למצב בו בעלותו עדר מניב, כזה המורגל לעמוד בתנאי השטח, בתנאי המרעה הספציפי ולהמשיך להפיק מידי שנה את המצופה
-
פגיעה בצמיחה הטבעית של העדר, מה שמשליח על התפוקה השנתית הצפויה
-
פגיעה בקשרי הלקוחות של הבעלים וביכולת של אלה העתיד לספק לקוחותיהם, שבינתיים מצאו ספקים חילופיים - את עדרם
-
פגיעה בזכרים אשר נרכשו לטובת רבייה, מה שכרוך לא אחת בעלויות כבדות משקל
-
פגיעה בגדרות שטח המרעה
-
פגיעות טנקים ואחרים בשטחי המרעה, מה שיחייב השקעה מצד החקלאי לטובת השבת השטחים לקדמותם
-
פגיעה במערכות המים כתוצאה מפגיעות ישירות ו/או כתוצאה מסיבות אחרות
את התביעות במסלול האדום יש לקדם ללא דיחוי, מועד הגשת התביעות נגזר משורה של פרמטרים, אם כי אין בנמצא צורך ב"הפסקת פעילות" שכן התקנות אינן דורשות הפסקת פעילות בענף החקלאות.
לטובת הגשת תביעה מנצחת חשוב מאוד לתעד בכל השלבים את האירועים, וזאת החל מיומה הראשון של המלחמה, לפעול מול הרשויות באופן רציף, לשגר התכתבויות מתאימות מול הגורמים ובכלל זה מול מס רכוש - במסגרתן יתבקשו נציגי מס רכוש להגיע ולהתרשם מהנזק, להתנהל מול שמאי מתאים ולגרום לכך כי בסופו של יום תוגש על ידי החקלאי תביעה אשר מסנכרנת בין תשתית עובדתית חזקה - ראשי נזק משפטים - חוות דעת שמאית - תחשיבים כלכלים מדויקים ותוך ליכוד וריכוז כל אלה לעבר תביעה איתנה אחת, אשר כל מרכיביה מתכתבים האחד עם השני, כך שבסופו של יום החקלאי יקבל את המגיע לו - משמע - את הפיצוי שיעמיד אותו במקום בו יכול הוא היה להימצא באם המלחמה כלל לא הייתה פורצת.