ענף הביטוח עובר בשנים האחרונות טלטלות כבדות, ביניהן רגולציה מחמירה, הכבדה בדרישות רישוי, בחינות של הרשות לני"ע ורשות שוק ההון במשרד האוצר. הרישוי בענפי הביטוח נחלק לענפים שונים, ביניהם – חיים, פנסיה ,רכוש, תאונה, ימי.
בחודש מאי 2022, הוגש תזכיר חוק על ידי המפקח על הביטוח להחיל ענף ביטוח חדש מפני תאונות ומחלות. דהיינו ענף חדש שיכלול תחתיו ביטוחי בריאות, תאונות אישיות, מחלות ואשפוז (ביטוח הוצאות רפואיות, סיעוד, מחלות קשות ועוד). החוק אוסר על אדם שאינו בעל רישיון לתווך בביטוח מכל סוג שהוא, זאת בגלל הידע הרב הנדרש והאחריות העצומה המוטלת על כתפיהם של סוכני הביטוח.
למרות האמור לעיל, קיימת אפשרות למי שאינו מחזיק ברישיון סוכן ביטוח להחזיק בבעלות בסוכנות ביטוח. זאת, באמצעות אחזקה בבעלות על סוכן ביטוח תאגיד (סוכנות ביטוח בע"מ).
הצורך בהקמת תאגיד ביטוחי יכול לנבוע משורה של טעמים, ביניהם בניית התנהלות ייחודית, שילובם של שותפים, התקשרות עם סוכני משנה, בניית מערך חשבונאי תואם ועוד. לשם כך פעל הרגולטור וקבע בחקיקה מחמירה את הנדרש מאת המבקש לקבל היתר שליטה בסוכן תאגיד.
לטובת כל אחת מהחלופות יש בנמצא רגולציה המחייבת עמידה דווקנית בשורה של תנאים ומכשולים ורק לאחר השלמתם ניתן יהיה לקבל את התאגיד המיוחל.
המשמעות היא כי כל מהלך שכזה מחייב התנהלות רגולטורית כתנאי להתנהלות חוקית ובהעדר התנהלות שכזו ובהתנהלות ללא היתר – נחשף המעורב לביצועה של עבירה פלילית, מה שכאמור מחייב חזרה לרגולציה.
כך נקבע מסלול ירוק לבעל רישיון סוכן המבקש לפעול בענף בו הוא בעל רישיון. לעומת זאת למי שאינו בעל רישיון המבקש לקבל היתר שליטה קיימות דרישות רבות בהן עליו לעמוד עד אשר יקבל את ההיתר המיוחל.
חשוב להדגיש, כי רשם החברות לא יבצע רישום לתאגיד אשר שמו כולל את המילה "ביטוח" או "פנסיה" בכל הטיה שהיא, אלא אם כן קיבל המבקש את היתר השליטה. לשם המחשה – הדרישות הקיימות להקמת סוכן תאגיד הינן כדרישות להקמת "חברת ביטוח".
כמו כן, סוכן ביטוח תאגיד נדרש למנות מנהל עסקים לכל אחד מענפי הביטוח עבורו מבקש סוכן התאגיד לפעול. מנהל העסקים נדרש להתחייבויות שונות מול הרשויות וללא מנהל עסקים העומד בדרישות, לא תותר פעילותו של סוכן התאגיד.
הנהלים דורשים כי בכל שינוי המבוצע בסוכן תאגיד, יש לעבור דרך אגף שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר. כך, קיים נוהל נפרד לכל בקשה:
במקביל לרגולציה האמורה, יש בנמצא צורך להיכנס לסוגיות משפטיות הנוגעות למערך היחסים בין בעלי המניות הנוגעים בדבר. יצוין, כי אחת מהדרישות הינו להמציא הסכם בין שותפים להקמת סוכן התאגיד. כלומר, יש בנמצא צורך לערוך הסכמים מתחייבים בין המייסדים אשר יבטיח את אופן התנהלותם, יתייחס לאופן בו ינוהל העסק, לאופן בו יתקבלו החלטות, לאופן בו יטפלו בחלוקות, יגדיר תפקידים בין המעורבים, יקבע מה קורה שעה בה מי מהמעורבים יבקש לעזוב, מה יעשה בשעה בה יש רצון למכור את המניות, התייחסות לזכות סירוב ראשונה, התייחסות לאופי הפעילות וסוג המוצרים הנמכרים ועוד.
המורכבות העומדת בבסיס הקמת תאגיד ביטוחי מתחילה בשאלה הסטטוס של הנוגעים בדבר ובמיוחד בשאלה האם מי מהמייסדים אינו סוכן ביטוח מורשה. לאחר מכן נכון יהיה לגשת לשאלות הקשורות לרגולציה עצמה ולאופי ההתקשרות בין המייסדים, בינם לבין עצמם.
כאשר כל המייסדים הינם סוכני ביטוח אזי ניתן לבחון אפשרות הסתייעות במסלול מהיר שהינו מסלול ירוק, מסלול מהיר ויעיל, בעוד שבשעה בה חלק מבעלי המניות אינם מורשים, יש בנמצא צורך בפרוצדורה יותר מורכבת, אשר מטבע הדברים גם תצריך יותר זמן.
מעבר לאמור לסוגיות המתוארות, נכון יהיה לבחון תכנון מס לגיטימי בעת הקמת התאגיד, והסוגייה רלוונטית במיוחד בשעה בה עסקינן בסוכן ביטוח עצמאי המבקש להעביר את פועלו לתאגיד ביטוחי. במקרה כזה נשאלת השאלה האם ניתן להעביר את תיק הלקוחות לתאגיד, ; האם ניתן להגדיר את תיק הלקוחות כמוניטין והאם ניתן לבצע עסקה עם בעל עניין בחברה עצמה, תוך סיווג העסקה כעסקת מוניטין, מה שיזכה את הנוגעים בדבר ביתרונות מס לא מבוטלים.
כמובן ששעה בה מיוסד מנגנון כאמור, יש בנמצא צורך להתנהל באופן המבטיח חוקיות ושקיפות אל מול כל הגורמים ומשכך, לא אחת, נכון לגבות מהלכים שכאלה בחוות דעת המבהירות כיצד יש להתנהל, לטובת הבטחת התנהלות חוקית ושקופה.
משרדנו המורכב מעו"ד, רו"ח וסוכני ביטוח מתמחה בייסוד של תאגידים ביטוחים כאמור ועצם בקיאותו בתחומים האמורים תאפשר למייסד לקבל מענה הלוקח בחשבון את כל הפרמטרים המוזכרים.
מדינת ישראל מתמודדת באופן תמידי ומתמשך עם אתגרים ביטחוניים מורכבים הכוללים לעיתים גם סבבי לוחמה של ממש, אשר מציפים אצל התושבים בכל פעם מחדש את שאלת האחריות על תיקון הנזקים וההרס שנגרמים לתושבים כתוצאה מפעולות אלה.