מאת:

תביעת פיצוי במסלול אדום לעסקי רכב - דורשים פיצוי מלא וממשי

מלחמת ישראל האחרונה, חסרת התקדים בהיקפה ובמשכה, הביאה להשבתת עסקים בקו העימות באופן מוחלט ולתקופה העולה על שנה – מצב חסר תקדים במדינת ישראל. עסקים בתחום קניית ומכירת רכבים משומשים, אשר נשענים במידה רבה על מלאי רכבים המוערך על פי ערכו בזמן נתון, נפגעו באופן אנוש.
 
פגיעה מיידית ומתמשכת – עסק שלא זז שוקע
העסקים הללו פועלים בשוק דינמי, שבו ירידת ערך חודשית של הרכבים מהווה פקטור מרכזי.
עצירת הסחר והמכירה לא רק שבלמה את התפתחות העסק אלא גם גרמה להפסדים ניכרים הנובעים מהפחתת שווי המלאי.
בעלי העסקים שנמצאו במגמת צמיחה או בתהליכי השבחת מלאי – נעצרו באחת.
עבור אותם בעלי עסקים, הרווח נעצר, השקעות בהשבחה לא נשאו פרי, והיכולת להמשיך לתפעל את העסק נבלמה לחלוטין.
הפיצוי הנדרש – השבת העסק לנקודה בה היה אמור להימצא
כפי שמציינת מגילת העצמאות וכפי שנדרש בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, הפיצוי חייב להיות מלא וממשי – כזה שיביא את העסק למקום בו הוא היה אמור להימצא, אילולא פרצה המלחמה. אין דרך אחרת.
 
ראשי הנזק - פיצוי נדרש על כל היבט של הפגיעה:
  1. אובדן רווח בתקופת ההשבתה
    עצירת הפעילות המסחרית גרמה להפסדים ישירים ועקיפים.

    לא מדובר רק באובדן הכנסה יומית אלא בפגיעה מצטברת המתפרסת על פני חודשים רבים.
  2. הוצאות שלא נחסכו
    על אף שהפעילות נפסקה, בעלי העסקים המשיכו לשלם עבור ארנונה, שכירות, ביטוחים, ריביות והוצאות שוטפות אחרות
    ההתחייבויות נמשכו – גם כאשר העסק לא פעל.
  3. ירידה בשווי המלאי
    רכבים מאבדים מערכם מדי חודש.
    רכב שהיה שווה 100,000 ש”ח בתחילת המלחמה, עלול להיות שווה 85,000 ש”ח לאחר שנה.
    זו שחיקה ישירה בעסקי הרכב, המהווה פגיעה משמעותית בערך הנכסים.
  4. צמיחה שנבלמה
    עסקים רבים היו בתהליכי התרחבות, פתיחת סניפים חדשים או הגדלת המלאי – תהליכים אלו נבלמו לחלוטין.

    הפיצוי נדרש גם על פוטנציאל הרווח שנמנע.
  5. השבחת מלאי שנבלמה
    בעלי עסקים בתחום קניית רכבים משומשים לרוב רוכשים רכבים לשיפוץ ולהשבחה על מנת להעלות את ערכם.
    רכבים אלו נותרו במצב ביניים, חלקם מפורקים, וחלקם דורשים השקעות נוספות כדי להחזירם למצב ראוי למכירה.
  6. עלויות הנעת העסק מחדש
    הנעת עסק אחרי תקופת השבתה ממושכת כרוכה בעלויות גבוהות – פרסום, רכש מחודש, גיוס עובדים והחזרת אמון הלקוחות.
  7. הזנחת מלאי וציוד
    רכבים שעמדו במשך חודשים, ללא תחזוקה שוטפת, סובלים מהתבלות והפסדים ישירים.
    נזקי מזג אוויר, חלודה ופגיעה במערכות פנימיות הם חלק מהתוצאה של השבתת פעילות.

פיצוי מלא לעסקים בקו העימות – זכות ולא טובה
עסקים בקו העימות מהווים את חוט השדרה של הכלכלה המקומית.
השבתם לפעילות איננה רק אינטרס פרטי אלא אינטרס לאומי.
המדינה מחויבת לפצות באופן מלא את בעלי העסקים, בהתאם לחוק מס רכוש ולרוח מגילת העצמאות.
אין מקום לפשרה ואין הצדקה להפחתת הפיצוי.
כל שקל של הפסד, כל חודש של השבתה – מחייבים התייחסות נפרדת ומפורטת.
יוצא כי על קופת הציבור לפצות מלא בגין אובדן ההכנסות של סוחרי הרכב. סוחר הרכב לא אמור לספוג, עקב המלחמה ולו שקל אחד.
הדין והצדק החברתי והציבורי מחייבים פיצוי מלא וזאת בהישען על ראשי נזק ייחודים למלחמה זו.
 
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.