22/1/2014
פורסם באתר News1
על פי הנתונים שפורסמו עד כה, על פניה, פרשת ניהול חשבון הבנק של כב' ראש הממשלה
באיי התעלה, מדינת מקלט מס, בתקופה שבין סיום כהונתו כראש ממשלה לתחילת כהונתו כשר אוצר, בין השנים 2003-1999, אין בה כדי לבסס עבירת מס כלשהי. ככלל, החזקת חשבון בנק במדינה זרה ע"י תושב ישראל, בין אם מדובר במדינת מקלט מס ובין אם לאו, אינה מהווה עבירה על חוקי המס בישראל, כל עוד הבעלות בחשבון דווחה כדין לרשויות המס בישראל, וכל עוד ההכנסות שהופקו בחשבון, כגון הכנסות רווחי הון או הכנסות ריבית, דווחו אף הן בישראל.
בקונסטלציה מסוימת ניתן להניח כי נפקותה המיסויית של פרשה זו, מושפעת בעיקר מרפורמת המס של שנת 2003, אשר שנתה את אופי ההכנסה החייבת במס בישראל מבסיס טריטוריאלי (גיאוגראפי) לבסיס פרסונאלי, לפיו תושב ישראל יהיה החייב במס בישראל על כל הכנסותיו המופקות מכל מקום בעולם.
מתוך כך, לכאורה, אין עניינינו בעבירת מס כלשהי שביצע כב' ראש הממשלה במהלך התנהלותו דנן. אלא שאגב כל זה, ועל דרך השלילה, מתעוררת סוגייה שבהחלט אמורה להטריד את מנוחתם של אלפי ישראלים, אשר עד לימים אלו מחזיקים בבעלותם חשבונות בנק במדינות זרות, ולהבדיל מחשבונו של כב' ראש הממשלה (כאמור לכאורה), טרם דווחו עד כה כדין לרשויות המס בישראל. מטבע הדברים, אי דיווחים כגון אלו מהווים על פי דיני המס עבירה פלילית.
הגם וכביכול אין קשר ישיר נגלה לעין בין שני הנושאים האמורים לעיל, עצם חשיפת חשבון הבנק של כב' ראש הממשלה באופן בו נחשף, די בה כדי לעורר שאלות מהותיות בנוגע לסוגיית החיסיון הבנקאי העומדת בימים אלו למבחן. עולה השאלה איך התגלגל מידע חסוי כגון דא, מידע שאמור ליהנות מחיסיון בנקאי מוחלט, לידי צדדים שלישיים.
אלא שלאמתו של דבר, בתקופה בה אנו חיים, חשיפת מידע כגון זה כבר לא אמורה להפתיע אף אדם. קודם כל לאור שינויי חקיקה מהותיים בזירה המיסויית הבינלאומית, אשר, הלכה למעשה, מקנים למדינות המערב השונות יכולת אופרטיבית להטלת חובת גילוי מידע על בנקים במדינות זרות. שנית, מכוח שינויי העיתים, המודרניזציה ונגישות המידע המתעצמת מיום ליום לאין שיעור, לפיהן, האפשרות שצד שלישי יצליח לשים את ידו על מידע בנקאי שעד זה מכבר נחשב חסוי, הופכת כמעט טרוויאלית, עד כדי כך.
לעניות דעתי ניתן לראות בפרשיית חשבון הזר של כב' ראש הממשלה כקורה נוספת במגדל הקורס לאיטו של החיסיון הבנקאי העולמי. חיסיון שאם בעבר נהנה ממעמד מוחלט, בימינו אנו הופך עניין שלעיתים די בלחיצת כפתור על העכבר כדי להפכו מידע ציבורי פר אקסלנס.
במצב דברים זה חשוב להזכיר את פרוצדורת הגילוי מרצון, המאפשרת לתושבי ישראל המחזיקים בחשבונות בנק זרים, לתקן את מחדליהם לאורך השנים ולדווח אודותם כדין לרשויות המס מבלי לחשוף עצמם לטענות במישור הפלילי.