14/1/2014
חברת סיטי ווש, המייבאת מוצרי הלבשה, ניסתה לנהוג נכון: היא סימנה את פרטי הלבוש אשר ייבאה במותג חדש וראוי למיטב הבנתה, ואף טרחה והגישה בקשה לרישום המותג כסימן מסחרי. לאחרונה, לאחר מאבק משפטי ארוך, נקבע שהיא שתשלם פיצוי בגובה 100,000 ש"ח, ושהמוצרים שייבאה עם אותו מותג, ואשר עוכבו על ידי המכס, יושמדו. מה היתה הטעות של סיטי ווש?
כשמבקשים לפתח מותג חדש, צריך, בין היתר, לבדוק שהמותג החדש שלך לא מפר זכויות של מותג קיים אחר.
דווקא הפעולה של הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, שלרוב נתפסת כצעד שנועד להגן על המותג החדש מפני חקיינים פוטנציאלים, יכולה לסייע גם בבדיקה האם המותג החדש שמבקשים לפתח, הנו כשר משפטית.
במסגרת הבקשה לרישום סימן מסחר, ניתן פרק זמן של שלושה חודשים למתנגדים פוטנציאליים, להתנגד לרישום סימן המסחר. מי שלא הגיש התנגדות לרישום סימן המסחר בפרק זמן זה, יתקשה הרבה יותר להעלות טענות כלפיו במסגרות משפטיות אחרות בהמשך.
סיטי ווש כאמור הגישה בקשה לרישום המותג שלה כסימן מסחר (כבר בשנת 2007), אך טעותה היתה שהיא לא השתמשה בכלי זה על מנת לקבל החלטות משפטיות מושכלות, ולמעשה המשיכה בדרכה בייבוא המותג ללא קשר להתרחשויות המשפטיות.
לבקשת רישום סימן המסחר של סיטי ווש הגישה חברת PUMA התנגדות מאחר שהיא סברה שציור הטיגריס של סיטי ווש דומה עד כדי הטעיה למותג שלה. בכך נפתח למעשה הליך משפטי מול רשם סימני המסחר, כאשר מטרתה של סיטי ווש לשכנע שהמותגים אינם דומים מדי, ולכן המותג שלה ראוי להרשם כסימן מסחר, ומטרתה של PUMA למנוע את רישום המותג החדש.
אך PUMA לא הסתפקה בהליכים מול רשם סימני המסחר, ובמקביל פנתה למכס בהתאם לזכות הנתונה לה לפי סעיף 200א לפקודת המכס, התריעה כי היא חושדת שחברת סיטי ווש מתכוונת לייבא מוצרים הנושאים מותג שמפר את סימן המסחר שלה, וביקשה לבדוק את התוצרת שהיא מייבאת. ואכן תוך זמן קצר התקבלה הודעה מן המכס, כי אותר ועוכב משלוח של סיטי ווש, הנושא את המותג החדש של דמות הטיגריס.
התוצאה של הייבוא שעוכב, היא תביעה משפטית שהגישה PUMA נגד סיטי ווש בבית המשפט המחוזי בתל אביב (תא (ת"א) 1245-08). לאחר שהסתיים ההליך בפני רשם סימני המסחר ביום 13/11/11 בכישלון לסיטי ווש, הסתיימה גם התביעה המשפטית ביום 2/12/13, בתוצאה קשה עבור סיטי ווש, הכוללת, כאמור, תשלום פיצויים בסך 100,000 ש"ח ל PUMA והשמדת המוצרים שיובאו.
כיצד אם כן היה על סיטי ווש לנהוג? סיטי ווש היתה צריכה להקפיא את ייבוא המוצרים הנושאים את המותג החדש עם דמות הטיגריס, מיד עם קבלת ההתנגדות של PUMA לרישום סימן המסחר. בכך היתה מנטרלת את הסכנה של תביעה משפטית נגדה, וכך היתה יכולה לקבל החלטה שקולה, חפה משיקולים זרים, האם היא מעוניינת לנהל הליך מול PUMA בפני רשם סימני המסחר על רישום הסימן, או לשקול חלופות אחרות.
יובהר כי אין מדובר בהמלצה גורפת עבור כל יבואן הנתקל בסיטואציה דומה, אך בהחלט מומלץ לשים לב לתמרורי אזהרה כגון אלו, ולשקול היטב את דרך היבוא והחלופות הקיימות.