ייצוג חשודים בעבירות פליליות
מאת: אלי דורון, עו"ד
על הנחקר להתנהל ולהיחקר על סמך אסטרטגיה משפטית מנצחת. כל סטייה מהאמור עלולה להסב נזק בלתי הפיך ועל הלקוח להפנים זאת ולפעול בהתאם ובמיידי..
א. שלב המיקום - "Placement": שלב זה נועד להרחיק את הרכוש, הרחקה ראשונית מעבירת המקור ומהעבריין. שלב זה טומן בחובו, בדרך כלל, ביצוע מספר פעולות שמטרתן להחדיר את כספי העבירה למערכת הפיננסית הלגיטימית.
ב. שלב הריבוד - "Layering": שלב זה נועד לשם יצירת רבדים נוספים שיסוו את מקורם של כספי העבירה ואת מיקומם, בדרך כלל בדרך של ביצוע שרשרת של פעולות פיננסיות (המרות, העברות, השקעות וכיוצ"ב) בכסות לגיטימית.
ג. שלב ההטמעה - "Integration": שלב זה כולל יצירת זיקה מחודשת לכספי העבירה והנאה מפרותיהם, הנעשית בדרך כלל בדרך של השקעות בנדל"ן, ניירות ערך וכיוצ"ב.
בתואם את האמור לעיל, פעולת הלבנת הון המוגדרת בסעיף 3(א), לב ליבו של החוק, בוארה על ידי המחוקק בהצעת החוק כך: "עשיית פעולה ברכוש, לעתים באמצעות המערכת הפיננסית, במטרה להטמיע רכוש שמקורו בפעילות עבריינית, בתוך רכוש הנושא אופי חוקי ותמים, תוך טשטוש מקורו הבלתי חוקי של הרכוש. התהליך כולל, בין היתר, פעולות של מיקום כספים (לרוב מזומנים בסכומים גדולים) במערכת פיננסית לגיטימית באופן המטשטש טשטוש מרבי את מקורם האסור של הכספים ומקשה את איתורו. כן כולל התהליך פעולות פיננסיות לגיטימיות נוספות, כגון המרה, הפקדה, משיכה ועוד כאלה פעולות הנעשות בין גורמים הממוקמים במדינות שונות. הפעולות האמורות נעשות בדרך של הטמעתו של הרכוש במערכת הכלכלית הלגיטימית, כך שלא ניתן לשחזר את מקורו העברייני".
ליבת החוק אפוא, בקביעת איסור על ביצוע פעולות ב-"רכוש אסור", שהינו רכוש שהופק במישרין או בעקיפין מעבירה שהוגדרה בחוק עבירת מקור. במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו - עבירה לפי סעיף 3 (א) לחוק. התוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון מונה 20 עבירות שונות, שיכול וישמשו כעבירת מקור, ככל ויתר תנאי העבירות יתקיימו, ביצוע אחת מהן יכול להביא לידי אישום מבצעה בעבירה של איסור הלבנת הון. (רשימה סגורה של עבירות המקור מצויה בתוספת הראשונה לחוק, הרשימה כוללת עבירות רבות המאפיינות פשיעה חמורה לרבות אלימות, עבירות רכוש, סמים וטרור. בנוסף על אלה כלולות ברשימת עבירות המקור גם עבירות על חוק ניירות ערך, עבירת המרמה ועבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד).
ניתן ללמוד מהעבירות המצוינות בתוספת שככלל עבירות מס אינו מהוות עבירות מקור, חריג לכלל נמצאת העבירה של הפצת חשבוניות פיקטיביות כעבירת מס יחידה שנמצאת ברשימה, ואת ההסבר לכך נמצא כבר בפרוטוקולי ישיבות ועדת המשנה לחוקה מינואר 2000 עוד טרם אישור חוק איסור הלבנת הון, מדבריה של עו"ד טלי ירון-אלדר ניתן להבין את הסיבה שעבירת הפצת חשבוניות פיקטיביות הוכנסה לחוק: "לא מדובר על השתמטות מדיווח או אי-דיווח על מסים אלא על הנושא של הפצת החשבוניות הפיקטיביות. זו עבירה שנמצאת בחוקי המס אבל במהותה זו עבירה שאינה שונה מעבירה של הפצת צ'קים ללא כיסוי, או מתן צ'ק לקבל כסף מהמדינה. הבסיס לעבירה הזאת הוא אדם שנותן נייר ועם הנייר הזה באים אל המדינה ומקבלים כסף. זו גניבה של כסף מהמדינה כשהמס הוא רק אמצעי כדי לגנוב את הכסף הזה. זו עבירה שמאפיינת גורמים שקשורים בפעילות של ההון השחור... מכל העבירות אנחנו רוצים להוסיף לרשימה את העבירה של הפצת חשבוניות פיקטיביות. שלא תחשבו שזה משהו שולי, התופעה הזאת של הפצת ניירות שגורמת לכך שהמדינה משלמת כספים היא רחבה, במיליוני שקלים, ומאפיינת גורמים מסודרים במדינה. העבירה הזאת נמצאת בפרק המסים אבל היא דומה לעבירות של מרמה שנמצאות פה".
דעתה של עו"ד טלי ירון-אלדר התקבלה והעבירה של החשבוניות הפיקטיביות הוכנסה לתוך חוק איסור הלבנת הון, כאשר התוספת הראשונה מפנה אותנו לחוק מע"מ לסעיף 117(ב)(3) שקובע מתי נוצרת העבירה של הוצאת חשבונית פיקטיבית – "הוציא חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס, מבלי שעשה או התחייב לעשות עסקה שלגביה הוציא את החשבונית או את המסמך האמור", העונש על ביצוע עבירה זו הינו - מאסר 5 שנים או כפל הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. כפי שהסברתי לעיל עבירת המס היחידה שהוכנסה לחוק איסור הלבנת הון היתה הפצת חשבוניות פיקטיביות, מתוך הבנה מעמיקה ששאר עבירות המס אין להן מקום כעבירות מקור בחוק איסור הלבנת הון, עם זאת ראוי לציין שבמשך הזמן חלה הרחבה של הכנסת עבירות מס שלא היו במטרת החוק ונכון להיום למשל: ההתייחסות של פקידי השומה לחשבוניות מס מונמכות הינה כאילו והיו חשבוניות פיקטיביות.
על מנת לעגן את עבירות המס שזלגו שלא מתוך כוונתו הראשונית של המחוקק לתוך חוק איסור הלבנת הון, הונחה ע"י רשויות המס והאוצר הצעת חוק על שולחנה של הכנסת לפני מספר שבועות(:"הצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (תיקוני חקיקה), התשע"ג-2012"), שניתן ללמוד ממנה שבכוונת המחוקק להכניס עבירות מס נוספות לתכולת החוק לאיסור הלבנת הון.
אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054