מאת:

המלחמה מעודדת ישראלים להקים פעילות עסקית בחו"ל

המלחמה האיומה אותה כולנו חווים, גרמה לאנשי עסקים וישראלים רבים להפנים כי מדינת ישראל מצויה ב-"שכונה מזרח תיכונית", שאינה בהכרח ידידותית, ושהלכה למעשה, לאור המצב הנתון, תמיד יש לקחת בחשבון כי מלחמה עלולה לפרוץ. ממדיי המלחמה אף פעם לא יכולים להיות צפויים, וכי מידת הנזק ו/או השבת הפעילות עקב מלחמות שכאלה, אינם יכולים להיות ברורים. כמו כן, ברור עתה יותר מתמיד, כי מלחמה עלולה להוביל לפינוי, לסגירה של העסק לתקופה לא ידועה, לבלימה של מקורות הספקה מספקים, לאנטישמיות ולעצירה של הזמנות מצד לקוחות בעולם ועוד.
המלחמה דנן לימדה, כי יתכנו מצבים בהם מלחמה נמשכת חודשים ארוכים, מה שפוגע קשות במורל העם, ומביא לידי פגיעה של ממש בפעילות העסקית של חלק גדול מהעסקים בישראל, אם בצורה ישירה ואם בצורה עקיפה, אם באופן מלא ואם באופן חלקי, אם נותני שירותים, אם יצרנים ואם קמעונאים או אחרים.
הלכה למעשה, המלחמה דנן השביתה הרבה מאוד עסקים, תפסה מאות אלפי עסקים לא ערוכים ולא מוכנים. בנוסף, זו העמידה רבים בפני מצב בו נכון להיום, הם מחויבים לבנקים, לספקים ועוד,  בגין התחייבויות גדולות אותן הם לקחו על עצמם עובר למלחמה, מתוך הנחה כי הם ימשיכו להתנהל ולייצר בעתיד הכנסה. באמצעותה, הם יעמדו בהתחייבויות מול הגורמים השלישיים, בנקים ואחרים, מה שבפועל לא אירע ונבלם באופן מלא ו/או חלקי עקב המלחמה.
הנזקים לעסקים בישראל, עקב המלחמה -  נגרמים בכל הארץ, לא רק בקו עימות, למרות שמטבע הדברים ישנם אזורים וענפים שיותר נפגעו .
כך לדוגמא, ברור כי עסקים רבים באזורים מפונים נבלמו עקב המלחמה באופן מוחלט, וכי ענפים כמו תיירות, ועסקים המושתתים על תיירות נכנסת נבלמו לחלוטין, וכך גם כלל העסקים המוכרים ו/או המספקים שירותים אותם הצרכנים והלקוחות הפוטנציאלים, יכולים להרשות לעצמם לעכב עד חלוף זעם.
 
כך ההצטמצמות הצרכנית דוחפת יזמים להשקיע מעבר לים
כלל גדול הוא, כי במלחמה אזרחים נמנעים מלהוציא הוצאות מיותרות, ונמנעים מלנקוט במהלכים, אשר יש בהם כדי להגדיל את החשיפה שלהם. מכך יוצא, כי ישראלים רבים, למרות האופי היזמי הגלום בהם - בשעת מלחמה, פשוט - פחות יקנו רכוש, פחות יקדמו עסקאות, פחות ישביחו את עסקם, פחות יכנסו להתחייבויות, פחות יבזבזו כספים על מסעדות או על כל מותרה אחרת, ויותר יפעלו לטובת צמצום הוצאות ושמירה על הקיים.
המציאות מלמדת כי בשעת מלחמה, במיוחד בשעה בה אורכה והיקפה של המלחמה אינם ברורים,  הישראלים מטבעם מסתגרים ושומרים על כל שקל אותו ניתן לשמור. כך בנוסף, הם פחות יוציאו כספים על קורסים, שכירויות, לימודים, מטפלים, עו"ד , יועצים ועל כל גורם אפשרי. באותה מידה, הם פחות יציפו סכסוכים עסקים, פחות יתגרשו, פחות יעמדו על זכותם אל מול השותף העסקי, פחות יקימו שותפויות חדשות ופחות יקימו מיזמים חדשים – הכול מבחינתם יכול לחכות עד חלוף זעם.
 
יחד עם זאת, ובמקביל לאמור לעיל, ישראלים רבים מבינים, כי נכון מבחינתם להקים, במקביל לעסק הישראלי, עסקים נוספים מחוץ לגבולות מדינת ישראל. לפעמים, במדינות בהן גם שיעורי המס נוחים יותר, לפעמים בתחום עיסוקם הישראלי ולפעמים בתחומים אחרים. לפעמים הם עצמם מחליטים לרדת מהארץ לטובת האמור, ולפעמים מבקשים הם להקים פעילות אשר תנוהל ותשלט מחול לגבולות המדינה - באמצעות עובדים ו/או גורמים אחרים, שלא באמצעותם.
מה שברור, הוא כי כל פעולה הכרוכה בהקמה של פלטפורמה עסקית מחוץ לישראל,  חייבת להיות מבוססת על תוכנית עסקית ותוכנית משפטית, כמו גם על אסטרטגיה נכונה.
 
על היזם הישראלי, המבקש לבנות לעצמו פעילות בחו"ל לפעול כך:
  1. להחליט מה העסק אותו הוא היה רוצה להקים.
  2. לשקול מה המדינה המתאימה ביותר לטובת הקמת עסק שכזה, ולטובת האמור עליו לבחון את הצורך הממשי באותה מדינה לעסק העתיד לקום והשירות אותו יציע, את חבויות המס באותה מדינה, את  הקירבה לישראל, ככול שהיא חשובה, וכן שיקולים רבים אחרים.
  3. לבצע בדיקה והיתכנות כלכלית, משמע, להבין עסקית מה הסבירות להצלחה באותה מדינה, מה הרגולציה שנדרשת מהן העלויות, מהו הפוטנציאל ומהו הצפי לרווח והתפתחות עסקית.
  4. לקבל החלטה האם הכוונה היא להקים עסק/חברה שיהיה מנוהל ונשלט מחול או עסק שמנוהל ונשלט מישראל. מה שיחייב בדיווח מלא גם בישראל ובתשלום מס בישראל – משמע האם הוא רוצה עסק בחול, שרק יסתיר את הזהות הישראלית שלו, ופיסקאלית  יהיה עסק ישראלי, או שהוא רוצה עסק ממשי, שיתנהל בפועל מחול באמצעות מנגנון ניהול ושליטה בחול, באמצעות חברה זרה ומנגנון שליטה וניהול זר.
  5. לקבל החלטה האם לנתק את התושבות הישראלית שלו ו/ או של משפחתו או לא. והיה וכן, לבחון האם ניתן לקבל מעמד של "תושב", במדינה בה מבקש הוא  להקים את הפעילות.
  6. להבין את הלוגיסטיקה הנדרשת, במדינה האחרת, לרבות יכולות שילוח, תקשורת, בנקאות ועוד.
  7. לבחון האם יש בנמצא אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין אותה מדינה, והאם לזו השלכות על אופן הפעילות.
  8. לקבל חוות דעת משפטית המתייחסת לחובות הדיווח שלו וחבות המס שלו, לטובת הקמת המבנה , לרבות השלכות מס בישראל ובמדינה בה הוא מתכוון להקים את הפעילות.
  9. לבנות את מערך ההסכמים הנדרש עם שותפים ו/או גורמים אחרים הנדרשים לטובת האמור.
חוות דעת משפטית תעניק ליזם הגנה משפטית ודאות ושקט תעשייתי
כך יוצא, כי על המבקש להקים מיזם חדש ו/או עסק נוסף בחו"ל המגבה את הפעילות בישראל ומקנה לו מקור הכנסה נוסף -  להתייחס משפטית למגוון רחב של פרמטרים, ובכלל זאת עליו לקבל חוות דעת משפטית אשר תבטיח התנהלות חוקית ושקופה בכל המדינות הרלוונטיות. חוות דעת שכזו, תסייע לו בגיבוש מבנה מס אופטימאלי ותיתן לו מענה מדויק למתבקש על ידו, אם במצב בו הוא מבקש להקים עסק בעודו תושב מדינת ישראל, ואם למקרה בו מבקש הוא לעבור למדינה אחרת לטובת ניהול ושליטה של חברה שתוקם מחוץ לגבולות המדינה.
חוות דעת מיסויית תקבע ליזם את דרך הפעולה ושלביה, תבטיח התנהלות חוקית ושקופה, תבטיח התנהלות מדויקת, ובנוסף ואולי אף חשוב מכך -  תקנה ליזם הגנה מפני טענות פליליות בישראל. שכן, כל עוד הישראלי יפעל על פי הנכתב בחוות הדעת, ידווח וישלם מס בהתאם, לא ניתן יהיה לייחס לו התנהלות בלתי  שקופה ו/או זדונית אל מול רשויות המס בישראל .
במסגרת חוות דעת ישראלית הנוגעת לחבויות המס , יידרש עוה"ד, מומחה המס, להתייחס בין השאר לאלה –
  1. האם יש כוונה להקים חברה בחול לטובת ייסודה של פעילות עסקים ובמקרה שכזה להתייחס לשאלה מהיכן אותה חברה תהא מנוהלת ונשלטת. שאלה זו רלוונטית לעניין התושבות של אותה חברה.שכן, תושבותה  של החברה נקבעת בהתאם למיקום ממנו החברה מתנהלת ונשלטת.
  2. על החברה הזרה שתוקם חובה בדר"כ לדווח ולשלם מס במדינת התושבות – משמע, במדינה בה היא מנוהלת ונשלטת ויתכן שגם במדינות נוזפות ,כל מקרה לגופו.
    יש בהקשר זה 2 אפשרויות -
    • מצב בו מבקשים להקים חברה שתהא תושבת מדינה זרה. האמור יצריך מנגנון מהותי של שליטה וניהול מאותה מדינה, ובמקרה שכזה, החברה תצטרך לדווח ולשלם את המס, לכל הפחות, במדינה בה היא מוקמת, מנוהל ונשלטת.
    • הניהול והשליטה יכולים להיות על ידי הבעלים של האופרציה ו/או על ידי אחרים, אולם, במקרה בו הבעלים בישראל והניהול יהיה על ידי עובדים שכירים שינהלו את החברה בחול, יחול על הבעלים איסור להיות מעורב בכל פעולת ניהול מתוך שטח מדינת ישראל. בנסיבות שכאלה – הבעלים ,תושב ישראל - יוכל להיות דירקטורים באותה חברה זרה, אולם את כל ישיבות הדירקטוריון ואת כל ההחלטות הניהוליות יידרש הוא לקבל במסגרת ישיבות דירקטוריון מחול, שכן היה והחברה תקבל החלטות ניהוליות מישראל - יראו אותה כתושבת ישראל.
    • במקרה בו הבעלים נשאר בישראל, יש צורך לאתר גורמים נכבדים, מקצועיים ומסורים, אשר יוכלו לנהל ממשית ואינטנסיבית את החברה בחול, לקבל את ההחלטות ולהתנהל בהתאם להנחיות הדירקטוריון.
    • מצב בו חברה ישראלית מתקשה לעבוד עם לקוחות או ספקים בעולם בשעת מלחמה בשל הזהות הישראלית, אזי עשויה היא לבקש להקים בחול חברה אשר תשמש כ "מסיכה" בלבד – כלומר אותה חברה זרה תתנהל מישראל, אבל  בפועל אותה חברה זרה תסתיר את הזהות הישראלית וזה יהיה ייעודה.
    • במקרה שכזה החברה הזרה תהא תושבת ישראל, ולכן היא תצטרך לדווח ולשלם מס בישראל כמו כל חברה ישראלית אחרת. יחד עם זאת -  תידרש חשיבה משפטית וחשבונאית - בנוגע לאופן ההתנהלות של החברה הזרה, אופן ניהול הנהלת החשבונות שלה, אופן הרישום ברשויות המס בארץ ובחול וכל חשיבה על המנגנון הנדרש  בכדי להשיג את המטרה המסחרית, לצד עמידה בהתחייבות אל מול רשויות המס.
       
  3. יש לקבוע היכן נכון להקים את החברה, האם במדינה קרובה, האם במדינה רחוקה ולשם כך ישקלו מגוון שיקולים -
  • האם הכוונה להשתמש כחברה לטובת "מסיכה" בלבד או כגוף עצמאי כלכלי המתנהל ונישלט מחול.
  • מה קהל היעד של החברה הזרה ואל מול מי היא אמורה להתנהל.
  • מה חבות המס במדינה בה רוצים להקים את החברה – רלוונטי במיוחד במקרה בו החברה תהא תושבת של אתה מדינה בה הוקמה החברה.
  • מי ינהל את החברה הזרה והאם הוא יכול לקבל ויזת עבודה או זכות להתגורר במדינה בה מוקמת החברה.
  • מה האמנות למניעת כפל מס בין המדינה הזרה לבין מדינת ישראל, והאם יש בנמצא חובות ניכוי מס במקור ו/או חבויות אחרות אותן יש לקחת בחשבון .
  • מה עלויות המחייה במדינה הרלוונטית, והאם יש בנמצא כוונה למנף את השינוי לטובת הקמת חברה ועסק במדינה בה עלויות המחייה נמוכות יותר.
  • מה טיבה של המערכת הבנקאית באותה מדינה בה רוצים לבחור, האם יש בנמצא אפשרות לקבל מימון, האם יש בנמצא מערכת מודרנית עמה ניתן יהיה לפעול ועוד.
  • האם יש בנמצא רלוונטיות לסעיפים אנטי תכנונים המופיעים בפקודת מס הכנסה, כמו לדוגמא – חברה "נשלטת זרה" – שהינה חברת החזקות אשר הכנסותיה פסיביות ו/או חברת "משלח יד זרה", אשר הכנסותיה מקורן במתן שירותים.
  • היה ומדובר בחברות אשר נופלות בגדר הגדרות אנטי תכנוניות אלה, אזי יש לקחת בחשבון את השלכות המס הנובעות מכך, לרבות העובדה לפיה תהא חבות מס בישראל אם החברה אכן מנוהלת ונשלטת מחוץ לישראל, ומשכך אין היא תושבת ישראל.  את הצורך לשלם מס בישראל היה  וכן יהיה מקום לשקול האם לאור זאת נכון ליזום מבנה אמיתי ומדויק אשר בפועל, בשקיפות וחוקיות כמובן - יוציא מגדר ההגדרות האמורות את המיזם.
  • לבחון את שיטת המס באותה מדינה בה רוצים להקים את החברה, האם היא פרסונאלית, האם היא טריטוריאלית והכול ברקע הפעילות המתוכננת.
  • לבחון את כל נושא התושבות של הבעלים, האם הם יורדים מהארץ ביחד עם החברה או לא והיה וכן, מה המשמעות, כיצד ניתן לנתק התושבות הישראלית ומתי, כיצד ניתן לבצע את המהלך בצורה שקופה ומדויקת ועוד.
  • לבחון ולהבטיח כי לא נוצרים אירועי מס לא מתוכננים עקב המהלך, לדוגמא העברה של ידע או נכסים מחברה ישראלית לחברה זרה, לרבות לקוחות, מה שעלול להתפרש כעסקה לצרכי מס החייבת בדיווח ובתשלום מס. יש לקחת בחשבון, כי שעה בה מוקמת חברה זרה אליה מועברים נכסים מחברה ישראל – האמור עלול להתפרש כמכירה לצרכי מס על כל המשתמע מכך.
  • יש לבחון האם יתבצעו מהלכים ו/או פעילויות בין החברה הישראלית המקורית לחברה הזרה והיה וכן - יש להתייחס למחירי העברה ולהבטיח כי לא ניתן יהיה לטעון לתכנון מס לא לגיטימי אשר נועד להשאיר רווח במדינה בה שיעורי המס הם נמוכים מאלה שבישראל.
  • יש לנתח את האמנה בין ישראל לבין המדינות הקשורות האחרות, לפרש את חבויות המס, את ההשלמות למס ישראלי, אם נדרש, לבחון את חובת ניכוי מס במקור בגין קבלת כספים ו/או תשלום לספקים ו/או תשלום לישראל ו/או לכל מדינה אחת ועוד הוראות הקשורות במדינה.
  • יש לבחון  מה ההסכמים עליהם יש לחתום לטובת הבטחת התנהלות מסחרית תקינה המתיישבת עם אסטרטגית המס של היזם.
  • יש לשקול מהלכים נוספים אשר יתכן שהיזמים יבקשו לבצע בעתיד, ולראות כיצד לבנות את המהלך כך שניתן יהיה להשביח את הפעילות בעתיד. מהלכים אלו יכולים להתבטא בחדירה למדינות נוספות, העתקת הנהלה ממדינה למדינה הכנסות משקיע ו/או ביצוע של פעולות אחרות אשר יבטיחו שקיפות ויעילות.
  • יש להתייחס  למצב בו הנהלת הפלטפורמה תהא בתחילה בישראל ובהמשך תעבור לחול ו/או התייחסות למצב בו המייסד בתחילה לא יעתיק את מרכז חיו אל מחוץ לישראל אולם בעתיד, היה והמיזם יצלח, יעשה הוא כן, עם או בלי משפחתו.
בסופו של יום, המטרה היא להקים מנגנון מסחרי פשוט, אשר עלויות התפעול שלו סבירות, וזאת, לטובת בניה של מקור הכנסה נוסף עבור אותם ישראלים, אשר הבינו כי נכון להם להקים פעילת נוספת בחול.
בכדי להגיע ליעד שכזה, נכון לפעול בזהירות ועל סמך ייעוץ משפטי מדויק.
 
התנהלת נכונה, משפטית ומסחרית מתחייבת, שכן - בסיס משפטי איתן, בכל אחד מהמישורים המוזכרים מעלה ורבים נוספים, לרבות במישור המבנה התאגידי, הסכמים ועוד - יבטיחו התנהלות בריאה, שקופה וחוקית, כזו שתבטיח התנהלות ראויה במעלה הדרך. בנוסף, התנהלות מוסמכת, מדויקת, מדווחת ושקופה תנטרל בעיות רבות העלולות להתעורר בעתיד, ובנוסף, תסייע ביצירת שווי למבנה המוקם. ככוך שהמבנה יהיה יותר איתן משפטית ועסקית, כך שוויו יעלה וכך גם ניתן יהיה למנפו, היה ויתבקש, לטובת - גיוס הון, קליטת שותפים נוספים, הקמת שלוחות במדינות נוספות, הכנסת זכיינים ועוד. 
 
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.