מאת:

תביעת רשלנות רפואית - באילו מקרים?

השנים חולפות, האנושות מתפתחת וייחד עמה גם הרפואה. מחד, ככול שהשנים חולפות אנו נחשפים ליותר כשלים ובעיות גלובאליות אשר פוגעים באיכות החיים, בבריאותם של אנשים, הן פיזית והן נפשית. האמור עולה ממגוון של טעמים וזאת בין השאר כתוצאה מהלחץ הגובר על אזרחים במקומות העבודה ו/או במקומות האחרים.
לצד זאת אנו נחשפים ליותר אוכל מתועש, יותר קרינה, יותר זיהום, יותר רעשים, יותר צפיפות וכל אלה, לצערנו, מייצרים יותר בעיות רפואיות, יותר חולי סכרת, יותר מחלות גנטיות, יותר מחלות ממגוון רחב של טעמים וזאת לצד הקדמה וההתפתחות הטכנולוגית של הרפואה ושל העולם בכלל.
לצד הרחבה בסוגי המחלות ו/או בהתרבות של בעיות רפואיות אנו חווים שיפור בכל הקשור בסוגי הטיפול, בסוגי התרופות, בבדיקות מונעות, במכשור אלקטרוני בו ניתן להסתייע ועוד בהרבה מאוד סוגים של ציוד רפואי ששימוש מושכל בהם עשוי להביא לידי איתור מוקדם של מחלות אשר חשיפתם מבעוד מועד עשויה, לא אחת, למנוע המשך הדרדרות עד לכדי הצלה של חיי אדם.
 

הרופא הסביר

כך יוצא כי רופא סביר נכון להיום חייב באופן תדיר לעקוב אחר ההתפתחות בעולם הרפואה, אם במישור של בדיקות אפשריות, אם במישור של טיפולים עדכניים, אם במישור של מכשור רפואי חדיש, אם במישור של טיפול מונע, אם בכל עולם הבחינות והבדיקות הגנטיות ועוד, וזאת בכדי להימצא במצב הוא מתנהל כמצופה מהרופא הסביר, משמע מתנהל כפי שכל אדם היה מצפה מרופא לפעול בעניינו. הדין קובע כי על רופא להתנהל כפי שהיינו מצפים מרופא סביר, והיה והרופא לא עושה כן הרי שזה התרשל, מה שמקים לכאורה עילת תביעה בשמו של הניזוק, כנגד המטפל ו/או מי מטעמו.

כך יוצא כי הרופא הסביר אמור להיות מעודכן, אמור לדעת על בדיקות גנטיות אפשרויות, אמור לדעת על טיפולים מונעים, אמור לקרוא מאמרים עדכנים המעידים על ממצאים העשויים לפתור לחולים בעיות או למטופלים בריאים למנוע מחלקות. הרופא הסביר אמור למעשה לשלוט בכל אלה, להימנע משיקולים כלכלים העלולים לפגוע בבריאות המטופל ולעשות כל מה שסביר בנסיבות לטובת בריאות המטופל, כאשר כל העומד לנגד עיניו אמור להיות המטופל, לא קופת החולים, לא הקופה הציבורית, אלא בריאותו של המטופל ומשזה האחרון מגיע אליו עם תלונה, בקשה ו/או אם כל עניין אחר, אזי עליו להיות קשוב, להניח בצד את נושא העלויות ולעשות כל שניתן על מנת ליתן מענה סביר לאותו מטופל כשם שרופא סביר היה מתנהל בנסיבות דומות. המלאכה של הרופאים רחוקה מלהיות קלה והסיבות לכך הן מרובות.
לא זו בלבד שאלה עובדים משמרות ארוכות ומפרכות, בפועל, הם אמורים לטפל בו זמנית בכמות גדולה של מטופלים, לנתב ולסנן את המטופלים במהירות, לשקול את צרכי המטופל ובמקביל לפעול בהתאם למגבלות של קופות החולים ולהימנע ממשלוח לבדיקות רפואיות יקרות יותר או יקרות פחות, אלא בהתאם להנחיות של קופת החולים ו/או בהתאם להנחיות של רופאים מומחים ייחודיים. כך יוצא כי הרופא למעשה נמצא לא אחת בין המטופל והרצון שלו כרופא לדאוג למטופל, לבין האינטרסים הכלכליים והעדר היכולת לשלוח כל מטופל לאין ספור בדיקות. כך יוצא כי בפועל יש לראות כיצד סביר להתנהל וזה מה שיש לצפות מהרופא, ליתן מענה רפואי המתיישב עם המקובל והמצופה מרופא הבקיא בחומר, המודע למצב הרפואי של המטופל, המודע לחידושים בתחומו והמודע לבדיקות חדשות, לטכנולוגיות מתקדמות ועוד והכול לטובת מתן מלא לשם שמירה על חיו של הלקוח.
האמור נכון במגוון רחב של מישורים, אם ברמה של בחינה ובדיקה ואם ברמות אחרות, כמו ניתוחים אותם יש לבצע ו/או מגוון רחב של פעולות רפואיות אחרות אותן נדרש הרופא לבצע, אם ברמת הניתוח ו/או ברמת הטיפול, ההפריה ואם בכל רמה אחרת, ואכן המציאות מלמדת כי המערכת הרפואית, המורכבת בסופו של יום מבני אדם בשר ודם, לא אחת טועה.
 

רשלנות הרופא

משמע, מתקבלים לא אחת, מצבים בהם רופאים אינם מקבלים החלטות אשר רופא סביר היה מקבל, ו/או טועים באבחון כזה או אחר, ו/או נמנעים מלשלוח לבדיקה ייחודית אשר עשויה הייתה לנטרל בעיה, ו/או נמנעים מלבצע בדיקות גנטיות, ו/או נמנעים מלזהות מממצאי הבדיקות את המצופה מהם, ו/או טועים באופן בו בוצעה על ידם פעולה רפואית כזו או אחרת, מה שבסופו של יום מביא לידי פגיעה בחולה ולפעמים אף מביאה לידי נזק בלתי הפיך, עד לכדי פגיעה קשה באיכות החיים ו/או במוות, מה שמלמד על רשלנות הרופא.

בחלק ניכר של המקרים המטופל, שאינו בקיא ברזי הרפואה, כלל אינו מודע למחדל ו/או אינו מפנים כי למעשה נעשתה טעות רפואית, מה שלמעשה מעמיד אותו בפני מצב רפואי נתון, ללא כל סעד. הלכה למעשה ניתן להניח כי מרבית הטעויות והמחדלים הרפואיים כלל לא נחשפים וכלל לא מטופלים, ומשכך הנפגעים בגינם כלל לא מפוצים, מה עוד שיש כאלה המודעים למחדל אך מעדיפים  שלא לתבוע. המחדלים הרפואיים של רופאים הפועלים שלא כמצופה מרופאים סבירים המגיעים לתודעת וידיעת המטופלים הינם, בחלק גדול של המקרים, מקרים בולטים, מקרים קשים, מקרים שפשוט לא ניתן להתעלם מהם, שלא ניתן לפספס אותם. כמובן שבחלק מהמצבים, יש בנמצא אפשרות לאתר  את  הרשלנות רק באמצעות אנשי מקצוע, רופאים, מדענים ו/או מומחים אחרים אשר יכולים להבהיר כי למעשה המטפל פעל שלא בהתאם למצופה מרופא סביר, כי בפועל ההתנהלות הייתה מרושלת ומשכך יש בנמצא עילת תביעה.
 

עילת תביעה

בפועל, בחלק גדול של תביעות הרשלנות יש בנמצא להשתית תביעת רשלנות על סמך חוות דעת מקצועית המלמדת על הרשלנות.

במסגרת תביעות רשלנות קורה לא אחת כי התוצאה המצופה מהטיפול לא ארעה, ו/או כי פרצה מחלה, ו/אי כי חלה התדרדרות לא מקובלת או לא צפויה, מה שבסופו של יום גורם למטופל לפנות לאנשי מקצוע נוספים על מנת שהם יבחנו את התיק, את שנעשה, את הממצאים, את הבדיקות שנעשו ואת הבדיקות שלא נעשו, ובהישען על כל אלה לקבל החלטה בנוגע להמצאות או אי המצאות של רשלנות, והיה ומגיעים למסקנה לפיה הייתה רשלנות, אזי אז ורק אז ניתן יהיה לתבוע בגין אותם מקרים.
כמובן שכל תביעת רשלנות רפואית הינה תביעה מתוחכמת המחייבת בקיאות והתמקצעות של כל הנוגעים בדבר: בסופו של יום יידרש לבחון לעומק האם אכן הייתה כאן התנהלות רפואית אשר אינה מתיישבת עם הנורמה הרפואית המקובלת והיה וזה המצב, ניתן יהיה להגיש תביעה, במסגרתה יטען כי הייתה רשלנות וכי בעקבות הרשלנות נגרם נזק אותו יש לתבוע. כמובן שלטובת האמור והצלחת ההליך יש צורך בהתנהלות משפטית מאוד מדויקת, ועל הטוען לרשלנות להתנהל בצורה מאוד זהירה ולעשות כל שניתן על מנת להיות מסוגל להוכיח את הרשלנות.
 

סיכום

יש מגוון מאוד רחב של פעולות אותן יש לנקוט לטובת האמור ואת אלה יש לבצע מאוד בזהירות ומאוד במקצועיות לטובת מתן מענה מקצועי. אל לו למטופל לפנות לרופא ולטעון לאמור, אלא טוב המטופל יעשה ו/או מי מבני משפחתו באם יפעלו בהתאם להנחיות של עו"ד אשר יראה את הנולד, יבין שיידרש כדי להוכיח ובהישען על ההנחיות שלו בלבד, לפעול. סוגיות הרשלנות המקצועית מאוד מורכבות, יש להן לא אחת השלכות רוחביות. השיקולים בכל תביעה שכזו מגוונים וזהות הגורם אותו יש לתבוע קריטית.

יוצא כי כל תביעה מחייבת אסטרטגיה משפטית מנצחת, אשר בסופו של יום תביא לנפגע ו/או למי מטעמו את כל הפיצוי הכספי בגין הנזק שנגרם לו. רק התנהלות מתוחכמת הלוקחת בחשבון את כל הפרמטרים תביא את המבוקש.  
 
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.