מאת: ;

על סכסוכים עסקיים בעולם הביטוח

עולם הביטוח בו פועלים סוכנים וסוכנויות ביטוח, הינו עולם עסקי בו הסוכן או הסוכנות מספקים ללקוחות שירותים שהמאפיין המרכזי שלהם הוא קישור בין המבוטח לבין חברת הביטוח בתמורה לעמלה מדמי הביטוח.
כמו בכל שוק, גם בשוק הביטוח קיימות התקשרויות חוזיות מסוגים שונים בין הגורמים הפועלים בתחום, התקשרויות שמטרתם לספק את השירותים ללקוח, ולהגדיל את רווחי הסוכן או הסוכנות.
דוגמא להתקשרות עסקית של סוכני ביטוח, הינה רכישת פעילות של סוכנות ביטוח קיימת, על ידי סוכנות ביטוח אחרת, והטמעת הפעילות של הסוכנות הנרכשת בזו של הרוכשת.
עוד דוגמא להתקשרות עסקית כזו הינה התקשרות עם סוכן ביטוח אחר במטרה להתמזג ולהקים סוכנות גדולה יותר, עם מאגר לקוחות ושירותים גדול יותר, באופן שייתן קפיצה בגידול הטבעי של העסק.
דוגמא נוספת בהקשר זה הינה התקשרות עם עובדים בסוכנות שתפקידם לספק שירות למבוטחים ולקיים את הקשר של סוכן הביטוח עם הלקוחות שלו.
כמו בכל מגזר עסקי אחר, גם בתחום הביטוח לצד התקשרויות חוזיות קיימים גם סכסוכים עסקיים.
 
 
במקום בו ישנן התקשרויות חוזיות יש גם סכסוכים חוזיים. כך לדוגמא: שני סוכנים שהתקשרו בעסקה כלשהיא של מיזוג, או מכירת תיק ביטוח, והעסקה נכשלה מכל מיני סיבות, כגון תמורה לא מספיקה, שווי נמוך או גבוה מידי, קשיים במימוש העסקה, קשיי מימון של אחד הצדדים, תיאום ציפיות שגוי וכיוצ"ב.
כאשר סכסוך כזה, מגיע אל בית המשפט נבחנים ההסכמים שבין הצדדים, הפרות הסכם על ידי מי מהצדדים, הנזק שנגרם, הסעדים המבוקשים  על ידי הצדדים, ולבסוף נפסק הדין, הכולל סכומי פיצוי והוראות להפרדה בין הצדדים.
סוג אחר של סכסוכים שסוכני ביטוח עלולים להיות צד להם הינו סכסוכי עבודה. עובד של סוכנות הביטוח, שהעסקתו הסתיימה, בין בהתפטרות ובין בפיטורים, מנסה להעביר עימו לקוחות אל מקום העבודה החדש, ובמקביל תובע מהמעסיק הקודם (סוכן הביטוח) תשלומים שלטענתו שולמו בחסר בתקופת העסקתו.
בסכסוך מהסוג הנ"ל עולים לא אחת שני טיעונים מרכזיים המיוחדים לענף הביטוח. להלן נעמוד על שניים מהם.
רשימת הלקוחות של סוכנות הביטוח, על מאפייניהם הפרטניים, הינה הקניין החשוב ביותר של העסק. ציוד, נכסים ככל שישנם, או חוזי אספקה ושירותים, הינם רכוש זניח של סוכנות הביטוח. רשימת הלקוחות, שנצברה במשך שנים, ואשר הסוכן עמל על טיפוח הקשר עימם, היא מקור ההכנסה של סוכן הביטוח, והיא הרכוש בעל השווי הרב ביותר שצברה הסוכנות. רשימת הלקוחות הזו, שחשיבותה גבוהה, וסוכני הביטוח מקפידים על שמירתה, ושימורה, נמצאת לרוב במוקד של סכסוך משפטי.
כשמדובר בסכסוך עסקי, שבבסיסו רכישה או מיזוג שכשלו, בית המשפט נדרש להכריע, איזה צד יקבל את רשימת הלקוחות, ואיזה צד יקבל תשלום כספי, ובאיזה סכום.
גם כשמדובר בסכסוך עם עובד לשעבר, כאשר העובד "נטל", ללא רשות את רשימת הלקוחות שהיו בטיפולו, ובין משימותיו היה שמירת קשר ושימור הלקוחות האלה, ומנסה להעביר אותם אל מקום העבודה החדש. מדובר בפעולה המהווה במקרים רבים בגזל סוד מסחרי, שידון בבית הדין לעבודה.
בדיון בסכסוך בקשר עם רשימת לקוחות והעברת לקוחות אל סוכן חדש, בתי המשפט ערים לעובדה שלעיתים מדובר במצב בלתי הפיך, ויש לכמת את הנזק ולפסוק פיצוי.
סוג נוסף של סכסוך, הנלווה למעבר של לקוחות מסוכן ביטוח אחד לאחר, בין שמדובר בסכסוך עסקי, ובין שמדובר בסכסוך עבודה, הינו "לשון הרע".
כאשר לקוחות של סוכן ביטוח "מוסבים" אל סוכן אחר, וכאשר נעשה ניסיון להשבתם ולהקטנת הנזק, במקרים רבים נחשף הלקוח לאמירות העשויות להתפרש כלשון הרע. מדובר באמירות מסוג "הוא אינו יודע", "הוא מכר לך פוליסה שאינה מתאימה לך", "הוא פוטר בשל מעשים בלתי ראויים", וכד'.
במקרים כאלה, חלק מהטענות המתבררות בבתי המשפט הינן טענות בגין "לשון הרע", ודרישה לפיצוי בגינן. גם כאן בתי המשפט בוחנים את המקרה לגופו, את הפרסום, את ההגנות הקיימות בחוק ואת סכום הפיצוי, ככל שנדרש כזה.
 

לסיכום

בעולם הביטוח, כמו בתחומים מסחריים רבים, לעיתים מתגלעים סכסוכים עסקיים. סכסוכים כאלה נגרמים ממגוון סיבות, ובין היתר, כשל בעסקאות מיזוג ורכישה, או סיום לא מוצלח של העסקת עובד.
בסכסוכים בעולם הביטוח, עולה לרוב שאלת מעמדה, שוויה ועתידה של רשימת הלקוחות של סוכנות הביטוח, ובתי המשפט נדרשים לפסוק בהתאם.
צד נלווה לסכסוך שעניינו העברת לקוחות, ובתי המשפט נדרשים להכריע בו הינו השאלה למה נחשף הלקוח עצמו? האם יש בכך "לשון הרע"? ואיזה פיצוי יש לעוולה זו.
כאשר נוצר סכסוך עסקי בעולם הביטוח, יש חשיבות רבה להתנהלות נכונה, הן לפני פניה לבית המשפט והן לניהול התיק ב-בית המשפט.
ניהול נכון של סכסוך כזה, מומלץ לבצע באמצעות עורך דין מיומן ומנוסה המכיר את התחום, ויודע לסייע, הן בתכנון אסטרטגי להשגת התוצאה, והן בפעילות בבית המשפט על מנת להגיע אל התוצאה הרצויה.
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.