27/3/2023
לפני כשלוש שנים, עם התפשטות נגיף הקורונה בישראל, עסקים רבים חוו ירידה דרסטית בהיקף פעילותם וזאת עקב סגרים, הגבלות, בידודי עובדים וכדומה. כתוצאה מכך, הוחלט על מענק בעד השתתפות בהוצאות הקבועות, שתכליתו הנה מתן סיוע לאותם עסקים שחוו ירידת מחזורים וזאת על מנת שיוכלו להמשיך ולשלם את ההוצאות הקבועות שאין ביכולת העסק להימנע מלהוציאן, גם כשהעסק נותר סגור או שפעילותו צומצמה עקב משבר הקורונה.
בקשות למענקים הוגשו לרשות המיסים עבור תקופות זכאות דו חודשיות החל מחודש מרץ 2020 ועד לחודש יוני 2021, כאשר רשות המיסים נדרשה ליתן החלטות בבקשות בתוך פרק זמן של 100-120 ימים, בהתאם לדין הרלוונטי לכל תקופה. על החלטות רשות המיסים בבקשות ניתן היה במידת הצורך להגיש השגות.
בהמשך, בעקבות התפשטות וריאנט האומיקרון הוחלט להעניק מענק דומה, בתנאים דומים לתקופת הזכאות ינואר – פברואר 2022, כאשר במידת הצורך אף על החלטות רשות המיסים בעניין מענק האומיקרון ניתן היה להגיש השגות.
לאחרונה, עדים אנו למה שנראה כמו מגמה של ממש, שבה החלטות רשות המיסים לשלילת מענקים לתקופת האומיקרון מלוות בד בבד עם הוצאת החלטות השוללות מענקים גם ביחס לבקשות עבור תקופות זכאות קודמות, בקשות שכבר אושרו והן נחשבות כ"תקופות סגורות".
במצב דברים זה, ייתכן מצב בו עסק, שפעילותו נפגעה ממשבר הקורונה, הגיש בקשות למענקים בסכומים גבוהים, וכן בקשת מענק "אומיקרון", עשוי למצוא עצמו נאבק עם רשות המיסים לא רק על מענק האומיקרון אלא על כלל המענקים אותם ביקש, אשר חלקם אושרו יותר משנתיים קודם לכן!
הסמכות לביצוע "תיקון" להחלטות שכבר אושרו, טמון בסעיף 12(ב) לחוק התכנית לסיוע כלכלי הקובע כי המנהל רשאי, ביוזמתו או לפי דרישת העוסק, לתקן את קביעתו וזאת אם התגלו עובדות חדשות או אם מצא כי נפלה טעות בקביעה זו.
ועדת הערר, שהוקמה במסגרת חוק התכנית לסיוע כלכלי והוסמכה לדון בנושאי מענקי קורונה בלבד, התייחסה לאופן השימוש של רשות המיסים במנגנון "תיקון ההחלטות" בערר 1626-22 יורם ברק - שמאות מקרקעין בע"מ נ' רשות המסים.
ועדת הערר קבעה כי כמו כל סמכות לתיקון החלטה מנהלית, הסמכות אינה בלתי מוגבלת ועל רשות המיסים להפעילה בשיקול דעת, תוך התחשבות באינטרס ההסתמכות של מקבל המענק ובמכלול השיקולים הנוגעים להפעלת הסמכות הקבועה בחוק.
כפועל יוצא מכך, קבעה ועדת הערר כי כאשר רשות המיסים מבצעת תיקון להחלטה, עליה להביא בחשבון את מכלול הנסיבות, ובכלל זאת את עילות התיקון (גילוי טעות או עובדות חדשות), חלוף הזמן, האחריות לתקלה, השאלה אם ההחלטה המקורית התקבלה באופן אוטומטי, תכלית המענק ומתן זכות טיעון.
למעשה, לאחר שרשות המיסים מבצעת תיקון להחלטות לפי סעיף 12(ב) לחוק התכנית לסיוע כלכלי, ישנן טענות משפטיות נרחבות שבעזרתן ניתן לשכנע את ועדת הערר כי רשות המיסים ביצעה את תיקון ההחלטה שלא כדין ובניגוד להוראות החוק.
במקרים רבים, החלטת רשות המסים לתקן החלטות ובתוך כך לשלול מענקים שכבר אושרו ביחס לתקופות זכאות סגורות, נעשית בחוסר סמכות שכן אינה עומדת בקריטריונים כאמור לעיל. במצב דברים זה, על עסקים שמקבלים בימים אלו החלטות בדבר שלילת מענקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות, להיוועץ באופן מידי עם עורך דין המתמחה בתחום המענקים, וזאת בטרם השבת המענקים למדינה.