מאת:

הליך גישור ובוררות בין רואי חשבון או יועצי מס מסוכסכים

הניסיון מלמד כי גם רואי חשבון ו/או יועצי מס ( להלן – מייצגים), במיוחד כאלה המנהלים פרקטיקה משותפת, מוצאים את עצמם, לא אחת, בסכסוך משפטי. הסכסוך המשפטי יכול להיווצר משורה מגוונת של סיטואציות, אם בין שותפים, אם בין עובדים שכירים בפירמה לבין בעליה, אם בין משרדיי מייצגים העובדים האחד מול השני, אם בהתנהלות מייצגים מול קבלני משנה ועוד.
 
כך יוצא שסכסוכים מתעוררים במצבים דוגמת אלה –
  1. השותפים מנהלים על מי מנוחות על הפרקטיקה על פני שנים עד שבשלב מסוים של השותפות מתעוררת מחלוקת הנובעת כתוצאה ממגוון רחב של סיבות היכולת לנבוע מההתנהלות השוטפת של העסק ו/או משינוי במצבו של מי משותפים ו/או  מרצונו של מי מהצדדים להכניס בן ממשיך ו/או שותף אחר ו/או כתוצאה מרצון של  מי מהשותפים למכור את חלקו ו/או כתוצאה מתחושת מי מהשותפים כי שותפו תורם לשותפות פחות מהמצופה ו/או כתוצאה מטענה בדבר התנהלות לא שקופה ו/או לא חוקית של השותף האחר ו/או כתוצאה מהעסקת בני משפחה נוספים בפעילות העסקית ו/או כתוצאה ממחלוקות בנוגע לאופן ניהול השותפות ו/או אופן הטיפול בסוגיה מסוימת ו/או כתוצאה ממחלוקות מקצועיות ו/או כתוצאה מאין ספור חלופות אחרות.
  2. השותפים המנהלים את השותפות חלוקים באשר להוראות הסכם השותפות עליו חתמו בעבר ו/או חלוקים על האופן יישומו ו/או חלוקים באשר להסכם חדש עליו התכוונו לחתום ו/או חלוקים על תנאי הפרישה של מי מהשותפים ו/או חלוקים על התחשבנות בין השותפים ו/או חלוקים על סוגיות הנובעות כתוצאה מהבאת לקוחות לפירמה על ידי מי מהצדדים .
  3. הצדדים החליטו כי הם רוצים להיפרד בדרך של חלוקת הלקוחות בין הצדדים אולם מתעוררת מחלוקת בנוגע לאופן חלוקת הלקוחות בין הצדדים ובפועל הצדדים לא מצליחים לגבש רשימה מוסכמת של לקוחות ואופן חלוקתם בין הצדדים .
  4. השותפים במחלוקת עקב עיסוק נוסף ו/או מקור הכנסה נוסף של מי מהשותפים הגוזל ו/או לא גוזל מזמנו של אותו שותף מפועלו בפירמה ובין הצדדים מתעוררת המחלוקת באשר לזכות השותפות להכנסות הנובעות מאותה פעילות נוספת.
  5. מחלוקת המתעוררת בין שותפים צעירים לבין שותפים מבוגרים, כאשר הצעירים הם אלה המבקשים לקבל שליטה בפירמה ו/או בעלות בעוד המבוגרים מבקשים לשמר את זכויותיהם להמשך ניהול ו/או מבקשים להבטיח את פרישתם המכובדת מהפירמה.
  6. אין ספור עילות וסיבות נוספות .
 
מצב דברים שכזה בו מתעוררות מחלוקות בין מייצגים הינו מצב מורכב, שכן בסופו של עניין הפרקטיקה שקולה לכוורת, לנכס ערטילאי רגיש, כזה היכול להתפזר ו/או להתפרק ו/או להיפגע בנקל , כך שכל פעולה שתבוצע שלא בתאום שני השותפים ו/או שלא על דעת שני הצדדים ו/או באופן חד צדדי, עלולה להביא לידי פירוקה של אותה כוורת לקוחות ו/או לזליגה של לקוחות ו/או לפגיעה במוניטין של הפירמה

יש לזכור כי משרד רואי חשבון ו/או משרד יעוץ מס מורכב בסופו של יום מנישומים אשר כל אחד מהם רשאי לפעול על פי שיקול דעתו וכי אין בנמצא אפשרות להכריח אותו להמשיך ולהיות מטופל על ידי הפירמה בניגוד לרצונו. כך שברור וגלוי הוא כי גם אם המייצגים סבורים כי הקניין בלקוחות הוא שלהם , הרי שבפועל כל לקוח יכול לעשות ככול העולה על רוחו ואף מעבר לכך – הלקוח הממוצע יסרב לקבל טענה לפיה הקניין בו שייך לרואה חשבון כזה או אחר וכי עצם הטענה עלולה לגרום לאותו נישום לעזוב את הפירמה ולעבור למייצג שלישי אחר.
 
מכן עולה כי שעה בה מתעוררת מחלוקת בין מייצגים, הפניה לערכאות עלולה להסב נזק ממשי. גם עצם העובדה לפיה העובדים יודעים על מחלוקת ו/או הלקוחות ידעו על מחלוקת – עלולה להסב נזק בלתי הפוך, לפגוע באמון הלקוחות בפירמה, לפגוע במוניטין הפירמה, לגרום לנטישה של לקוחות, לגרום לנטישה של עובדים, לגרום למשרדים אחרים לפנות ללקוחות ו/או לעובדים של אותה פירמה ולהציע להם לעבור אליהם ועוד ועוד. כך שברור הוא כי הדרך הנכונה לפתור כל מחלוקת שכזו הינה בדרך של גישור ו/או בדרך של בוררות. הליך שכזה יכול להתבצע באופן דיסקרטי, מבלי לידע את הלקוחות ו/או את העובדים והיה והצדדים מבינים כי עליהם למצא פתרון, יפעלו הם בכל המרץ, אל מול המגשר ו/או המייצג לטובת גיבושו של הסכם המתיישב עם האינטרסים של שני הצדדים.

מטבע הדברים לטובת גיבושו של הסכם – שני הצדדים יצטרכו לבוא זה לעבר זה, אולם בדר"כ סך כל הוויתורים עדיפים מהותית על פני חלופה של פניה לערכאות, שם עלולה הפרשה ו/או המחלוקת לצאת לידי פרסום ומשם הנזק עלול להתגלגל ולהגיע למחוזות לא רצויים.
 

פתרון סכסוכים באמצעות גישור ו/או בוררות

גישור ו/או בוררות הם ההליכים הנכונים ועדיפה החלופה לפיה יחלו הצדדים בניסיון לגישור ורק אם הצדדים לא יגיעו להסכמה בשלב הגישור – יתקדמו הם לעבר הליך של בוררות בפני גורם המכיר את התחום, מכיר את המחלוקות, מכיר את אופי עבודתו של המייצג, את הרגישות הגלומה במחלוקת – מה שיאפשר לו להביא את הצדדים לכדי פתרון ראוי ונכון .  
 
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.