מאת:

קביעת אחוזי נכות בישראל – ביטוח לאומי, משרד הביטחון ותביעות נזיקין

אחוזי נכות הם מדד משפטי-רפואי חשוב המשקף את שיעור הפגיעה מתאונה או מחלה והשלכותיה על כושר התפקוד. במסגרת הדין הישראלי, נקבעים אחוזי נכות למגוון מטרות: זכאות לקצבאות לפי חוק הביטוח הלאומי, הכרה בנכות עקב שירות צבאי או ביטחוני (נכי צה”ל) ותביעות נזיקין פרטיות (כגון רשלנות רפואית או תאונות דרכים). לכל אחד ממסלולים אלה קיימים הליכים ייעודיים לקביעת אחוזי הנכות, עם דגשים שונים מבחינת הקריטריונים, הוועדות הרפואיות והמשמעויות המשפטיות.
במאמר זה נסביר את משמעותם של אחוזי הנכות וכיצד הם נקבעים, נשווה בין ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי לבין אלו של משרד הביטחון, נפרט על תהליך הגשת תביעה להחמרת מצב (להעלאת אחוזי הנכות), נדגיש את חשיבות הליווי המשפטי לאורך ההליך, ונתייחס לצורך בקביעת אחוזי נכות גם במסגרת תביעות נזיקין פרטיות – הכל בהתאם לדין הישראלי. שימו לב: המאמר כתוב בסגנון משפטי-פורמלי וכללי, ללא הפניה לפסיקות ספציפיות, ומתמקד בעיקרי הדברים הנוגעים לקביעת אחוזי נכות בישראל.
 

משמעות אחוזי הנכות וקביעתם

מהם אחוזי נכות? מבחינה משפטית, אחוז הנכות הוא שיעור המייצג את דרגת הפגיעה התפקודית והבריאותית שנגרמה לאדם עקב ליקוי רפואי. 100% נכות משמעם פגיעה מוחלטת (לדוגמה, אובדן כושר לעבוד לחלוטין עקב מצב רפואי), ואחוזים נמוכים יותר מייצגים פגיעה חלקית. תקנות וקווים מנחים: אחוזי הנכות אינם נקבעים באופן שרירותי אלא על-פי רשימות ליקויים רפואיים הקבועות בתקנות הרשמיות. בכלל זה, המוסד לביטוח לאומי מסתמך על תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט”ז-1956, המכונות לעיתים “ספר הליקויים”. תקנות אלה מגדירות מבחנים רפואיים מדויקים לכל פגיעה ואחוז הנכות המתאים לה . בדומה לכך, משרד הביטחון פועל לפי תקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגות נכות), תש”ל-1969, המפרטות רשימת ליקויים רפואיים ושיעורי נכות לכל סוג פגיעה מוכרת. משמעות הדבר היא שוועדה רפואית הדנה בנכות תפעל לפי סעיפי הליקוי הרלוונטיים בתקנות, אשר קובעים את אחוז הנכות בהתאם לחומרת הפגיעה. למשל, לאובדן איבר, להגבלה בתנועה של מפרק מסוים או לפגיעה נוירולוגית – לכל אלה מוגדר בתוספת לתקנות אחוז נכות מוגדר (או טווח אחוזים) בהתאם למידת ההגבלה הבריאותית.
קביעה רפואית לעומת תפקודית: חשוב להבין את ההבדל בין “נכות רפואית” ל”נכות תפקודית”. נכות רפואית היא הדרגה (באחוזים) שקובעים המומחים הרפואיים בהתאם לליקוי הפיזי או הנפשי, בלי תלות בעיסוקו הספציפי של הנפגע . לעומת זאת, נכות תפקודית משקפת את ההשפעה של הליקוי הרפואי על תפקודו של הנפגע בחיי היומיום ובכושר ההשתכרות שלו. כך ייתכן ששני אנשים עם אותה נכות רפואית (למשל 10% בגין הגבלה באצבע יד) יסבלו מפגיעה שונה בתפקוד: פסנתרן מקצועי ייפגע באופן חמור ביכולתו לעבוד, בעוד איש מכירות ימשיך לתפקד כמעט כרגיל. לכן, בתביעות לפיצויים (נזיקין) נבדקת הנכות התפקודית של הנפגע – שלעתים שונה מהנכות הרפואית – כדי לוודא שהפיצוי הולם את הפגיעה בכושר התפקוד הספציפי של התובע . יחד עם זאת, הנכות הרפואית מהווה נקודת מוצא חשובה: רק לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית במדויק, ניתן לגזור ממנה את ההשלכות התפקודיות והכלכליות במקרה הספציפי .
כיצד נקבעים אחוזי הנכות בפועל? הקביעה מתבצעת באמצעות וועדה רפואית – גוף מקצועי-רפואי בעל סמכות סטטוטורית. הוועדה מורכבת מרופא מומחה אחד או יותר (תלוי בסוג התביעה ומספר הליקויים), ובדרך כלל גם מזכיר/ה האחראי/ת לתעד את מהלך הדיון ולהסביר לנבדק את זכויותיו . הנפגע (התובע) מתייצב בפני הוועדה לבדיקה קלינית ולבחינת המסמכים הרפואיים. הוועדה בודקת את כלל הליקויים שהנפגע טוען להם, ולעיתים מפנה אותו להתייעצות אצל מומחים בתחומים שונים אם יש כמה בעיות רפואיות שונות . בסיום ההליך, הוועדה קובעת לכל ליקוי רפואי את אחוז הנכות המתאים על פי התקנות. כאשר יש מספר ליקויים, מחושבת נכות משוקללת כוללת – לא בחיבור אריתמטי פשוט, אלא באופן מדורג: אחוז הנכות השני מחושב מתוך החלק שלא נפגע על-ידי הליקוי הראשון, וכן הלאה. לדוגמה, אדם שנקבעו לו 30% נכות בגין בעיה אורתופדית ועוד 20% בגין בעיה פנימית, נכותו המשוקללת לא תהא 50% אלא 44% (20% מתוך ה-70% שנותרו לו בריאים לאחר הליקוי הראשון מצטרפים ל-30% הראשונים). שיטה זו קבועה בתקנות, ומבטיחה שסה”כ אחוזי הנכות לעולם לא יעלו על 100%. כמו כן, הוועדה קובעת האם הנכות היא זמנית או צמיתה (קבועה). במקרים רבים, בתחילת הדרך תיקבע נכות זמנית לתקופה מסוימת (למשל חודשי החלמה לאחר תאונה), ולאחריה תיבחן הנכות מחדש וייקבעו אחוזי נכות לצמיתות בהתאם למצב הרפואי שהתייצב.
 

ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מנהל כמה מסלולי פיצוי בהם נקבעת דרגת נכות רפואית: העיקריים הם נכות כללית ונפגעי עבודה (בנוסף יש מסלולים ייחודיים כמו נכות לילד, ניידות, נפגעי פעולות איבה וכו’). בכל המקרים, הוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי פועלות לפי חוק הביטוח הלאומי ותקנותיו, ומטרתן להעריך את מצב המבוטח ולקבוע אחוזי נכות רפואית רלוונטיים. נפרט על שני המסלולים העיקריים:
  • נכות כללית: קצבת נכות כללית מיועדת למבוטחים שנגרמה להם נכות רפואית (פיזית או נפשית) מכל סיבה שהיא, אשר פוגעת בכושרם להשתכר. התהליך מתחיל בהגשת תביעה לקצבת נכות כללית, ולאחריה זימון לוועדה רפואית כללית . הוועדה הרפואית בוחנת את כל הליקויים הרפואיים מהם סובל התובע – לעיתים באמצעות מספר מומחים בתחומים שונים – ומחליטה על אחוזי הנכות הרפואית לכל ליקוי ועל הנכות הרפואית המשוקללת . תנאי סף רפואי: כדי שתובע יעבור לשלב הבא, עליו להגיע לרף מינימלי של נכות רפואית משוקללת: כיום נדרש 60% נכות רפואית (או 40% אם קיימים מספר ליקויים שלפחות אחד מהם בשיעור 25% ומעלה) . מי שאינו מגיע לרף זה – תביעתו לנכות כללית תידחה על הסף. אם הרף הרפואי מתקיים, עוברת הבחינה לשלב הבא – קביעת דרגת אי-כושר השתכרות. בשלב זה נערכת ועדה להערכת ההשפעה התפקודית של מכלול הליקויים על יכולתו של התובע להשתכר. דרגת אי-הכושר נקבעת באחוזים (כגון 60%, 74% או 100%) , ומשמעותה היא מידת אובדן כושר העבודה. על פי החוק, רק מבוטח שנקבעה לו גם נכות רפואית כנדרש וגם דרגת אי-כושר של 50% ומעלה – יוכר כנכה כללית ויהיה זכאי לקצבה חודשית . גובה הקצבה נקבע בהתאם לדרגת אי-הכושר (נכות מלאה או חלקית) ולא לפי אחוזי הנכות הרפואית ישירות. עם זאת, לאחוזי הנכות הרפואית עדיין יש חשיבות: מי שנקבעת לו נכות רפואית גבוהה במיוחד (לדוגמה 90% ומעלה) זכאי לפטורים והטבות נוספות גם אם אינו זכאי לקצבה, כגון פטור ממס הכנסה או הנחות בארנונה . יצוין גם כי קביעה רפואית של 100% נכות כללית (או 90% משוקלל) מזכה ב”תעודת נכה” מטעם הביטוח הלאומי, המעניקה מגוון הטבות. בכל מקרה, החלטות הוועדה הרפואית בנכות כללית אינן סוף פסוק – ניתן לערער על החלטותיה, כפי שיוסבר בהמשך.
  • נפגעי עבודה: מסלול זה מוסדר בחוק הביטוח הלאומי ומיועד למבוטחים שנפגעו בתאונת עבודה או לקו במחלת מקצוע. בשונה מנכות כללית, כאן נדרש קשר סיבתי בין הפגיעה לבין העבודה. לאחר שתאונת העבודה מוכרת על-ידי הביטוח הלאומי, ואם נותרה נכות רפואית לאחר תקופת ההחלמה (הנקראת “דמי פגיעה”), מוזמן הנפגע לוועדה רפואית לעניין נכות מעבודה. הוועדה תקבע את אחוזי הנכות הרפואית בגין הפגיעה בעבודה בלבד בהתאם לסעיפי הליקוי הרלוונטיים. אחוזי הנכות שנקבעים משפיעים ישירות על הזכאות לפיצוי: עבור נכות בשיעורים נמוכים יחסית ישולמו מענקים חד-פעמיים, ובעבור נכות משמעותית יותר תשולם קצבה חודשית. לפי הדין הקיים, נכות לצמיתות בשיעור פחות מ-9% אינה מזכה בפיצוי כלל . דרגת נכות צמיתה בשיעור 9% עד 19% מזכה את הנפגע במענק חד-פעמי (סכום כסף חד פעמי), המחושב כמכפלה של הקצבה החודשית שהייתה משתלמת ב-43 חודשים. לעומת זאת, אם נקבעת נכות צמיתה בשיעור 20% ומעלה – זכאי הנפגע לקבל קצבה חודשית למשך כל חייו . הקצבה משולמת ביחס ישיר לאחוזי הנכות ולשכרו של הנפגע עובר לפגיעה: נכה 100% מקבל קצבה מקסימלית השווה לכ-75% משכרו (עד תקרה מסוימת המתעדכנת מעת לעת), ואם נכותו פחותה מ-100% – יקבל חלק יחסי מתוך הקצבה המקסימלית לפי שיעור נכותו . לדוגמה, מי שנקבעו לו 50% נכות מעבודה, יקבל מחצית מהקצבה שהייתה מגיעה לו אילו היה נכה 100% . נכות זמנית (לתקופה מוגבלת) בשיעור 9%-100% גם היא מזכה בקצבה חודשית בתקופת הזמניות . יש לשים לב שהכנסות אחרות של הנפגע (מעבודה או מכל מקור) אינן משפיעות על תשלום קצבת נכות מעבודה – זאת בניגוד לקצבת נכות כללית התלויה בהכנסות ובאי-כושר. עוד נקבע, שמי שקיבל מענק בגין נכות נמוכה ולאחר מכן הוחמר מצבו ונכותו הועלתה ל-20% ומעלה – יחל לקבל קצבה חודשית מאז ההחמרה, ובהתאם ינוכה מתוך הקצבה חלק יחסי המגלם את המענק שכבר שולם (כדי למנוע כפל תשלום).
  • מאפייני הוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי: הוועדות נערכות במרכזי הביטוח הלאומי האזוריים או במתקנים רפואיים לפי העניין. חברי הוועדה הם רופאים מומחים בתחומי הפגיעות הרלוונטיים, והם בלתי תלויים (כלומר לא הרופאים המטפלים של התובע). על פי נהלי הביטוח הלאומי, רשאי הנפגע להתלוות לוועדה ע”י אדם מלווה ואף להיות מיוצג על-ידי עורך דין מטעמו, אשר ידבר בשמו בפני הוועדה . תפקיד עורך הדין בוועדה הרפואית עצמה מוגבל להצגת הטיעונים והדגשת הנקודות הרפואיות המשמעותיות; ההחלטה הרפואית היא לעולם של חברי הוועדה. לאחר שהוועדה קובעת את אחוזי הנכות, על החלטתה נמסר פרוטוקול כתוב לתובע. זכויות ערעור: אם המבוטח סבור שאחוזי הנכות שנקבעו לו נמוכים מדי (או שהDecision מסיבה אחרת שגוי), הוא זכאי להגיש ערר לוועדה רפואית לעררים בתוך 30 ימים (בדרך כלל) ממועד קבלת ההחלטה . ועדת העררים היא ועדה רפואית מדרג שני, בהרכב מומחים שונה, שיכולה לאשר, להגדיל או להפחית את אחוזי הנכות. חשוב לציין: אם ועדת העררים שוקלת להפחית את אחוזי הנכות (קרי, להרע את מצבו של המערער), עליה להודיע על כך למערער ויש לו זכות למשוך את הערר כדי לא להסתכן בהפחתה . לאחר מיצוי הליך הערר הפנימי, ניתן לערער על קביעת הוועדה לעררים בפני בית הדין האזורי לעבודה. ואולם, ערעור לבית הדין מוגבל לשאלות משפטיות בלבד (טענות על טעות שבחוק או בפסיקתאות הרפואית), ולא ניתן לערער בשאלה רפואית גרידא (כגון מחלוקת מקצועית על אחוז המתאים לליקוי) . את הערעור לבית הדין יש להגיש תוך 12 חודשים מקבלת ההחלטה הסופית בביטוח הלאומי. בית הדין לעבודה רשאי לאשר את החלטות הוועדות, לבטלן או להחזיר לדיון חוזר בוועדה, בהתאם לממצאים.
 
ועדות רפואיות במשרד הביטחון (נכי צה”ל)
משרדי הממשלה מפעילים מנגנון נפרד להכרה בנכי צה”ל וכוחות הביטחון, בהתאם לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי”ט-1959 וחקיקה קרובה עבור גופים כמו המשטרה ושב”ס. התהליך במשרד הביטחון מורכב משני שלבים עיקריים: הכרה בנכות וקביעת דרגת נכות. תחילה, על הנפגע להגיש תביעה להכרה כנכה צה”ל, שבה נבדק אם הפגיעה ארעה “עקב שירות” (במהלך ועקב השירות הצבאי או הביטחוני). תביעה זו נבחנת ע”י קצין התגמולים, ובמידה שהוא מכיר בפגיעה, מועבר הנפגע לשלב הבא – זימון לוועדה רפואית של אגף השיקום.
  • הרכב וסמכות הוועדה במשרד הביטחון: הוועדה הרפואית במשרד הביטחון פועלת באופן דומה בעיקרו לוועדות הביטוח הלאומי, אך תחת מסגרת חוקית שונה. חברי הוועדה הם רופאים מומחים, עצמאיים ובלתי תלויים, אשר בודקים את הנפגע וקובעים את אחוזי הנכות בהתאם לסעיפי הליקוי בתקנות הנכים . הוועדה מתייחסת רק ל”פגימה המוכרת” – כלומר אותם ליקויים שהוכרו כנובעים מהשירות – ולא תדון בליקויים שאינם קשורים לשירות. בהקשר זה, אם לנפגע יש בעיות רפואיות נוספות שלא הוכרו, הן לא ישוקללו בקביעת הנכות לצורך תגמולי משרד הביטחון (אך כמובן יוכלו אולי לזכותו בזכויות בביטוח הלאומי במסלולים אחרים, כפי שיוסבר). הוועדה קובעת עבור כל פגיעה מוכרת את אחוז הנכות המתאים וחורצת אם הנכות היא זמנית או לצמיתות .
  • שיעורי נכות ותוצאותיהם (משרד הביטחון): בדומה לביטוח הלאומי, גם כאן אחוזי הנכות מהווים בסיס לזכויות. כיום (לאחר שינוי חקיקה משנת 1996) הכלל הוא: דרגת נכות מוכרת נמוכה מ-10% – אינה מזכה בתגמול כספי שוטף ; דרגת נכות בשיעור 10% עד 19% – מזכה במענק נכות חד-פעמי (פיצוי כספי חד-פעמי) ; דרגת נכות 20% ומעלה – מזכה בתגמול חודשי (קצבה חודשית) . למעשה, הסדר זה דומה מאוד לזה של נפגעי עבודה בביטוח הלאומי – השוני הוא בסף: בביטוח לאומי החל מ-9% יש מענק, ובמשרד הביטחון רק מ-10%. עוד הבדל הוא בגובה התגמול: נכי צה”ל בעלי 20% ומעלה מקבלים קצבה חודשית לפי שיעור הנכות מתוך “שכר קובע” שנקבע בחוק הנכים (שונה לעיתים בין דרגות שונות ובין תקופות שירות שונות). מי שנפגעו לפני 1996 ונקבעו להם 10%-19% ממשיכים לקבל קצבאות חודשיות קטנות (לפי החוק הישן), אולם תובעים חדשים בדרגות אלו מקבלים רק מענק. הטבלה הרשמית של משרד הביטחון מתעדכנת מעת לעת ומפרטת את סכומי המענק עבור כל אחוז בין 10% ל-19%, וכן את סכומי הקצבה עבור אחוזי נכות גבוהים יותר . לדוגמה, נכון לתעריפים של 2025: מענק עבור 10% נכות עמד על כ-61,500 ₪, ועבור 19% כ-169,000 ₪ (סכומים מדורגים בין שתי הקצוות) . קצבה חודשית לנכה 20% היא בסביבות 1,000 ₪, ונכה 100% מקבל קצבה בסיסית מלאה (בסביבות 5,300 ₪ לחודש) – סכומים אלה עשויים להיות מוגדלים לפי נסיבות (תגמול מיוחד, תוספות משפחה וכו’ בהתאם לחוק הנכים) . כמו בביטוח הלאומי, גם כאן נכות זמנית מזכה בתגמולים לתקופת הזמניות, וניתן לשוב ולבדוק את הנכה לקראת תום התקופה כדי לקבוע נכות צמיתה.
הבדלים בין ועדות משרד הביטחון לביטוח לאומי:
הליך ההכרה: במשרד הביטחון קיים שלב מקדים של הכרה על-ידי קצין התגמולים, טרם הוועדה הרפואית . בביטוח הלאומי, לעומת זאת, אין שלב נפרד של “הכרה” במובן של קשר לשירות; אך כן נדרשת לעיתים הכרה בקשר סיבתי לתאונת עבודה או הכרה בפגיעה כאירוע תאונתי.
זכאות חופפת: אדם שנפגע במסגרת שירות צבאי/ביטחוני לרוב יפנה למשרד הביטחון ולא לביטוח הלאומי לגבי אותה פגיעה, משום שהחוק קובע שיש לבחור בין הנתיבים ואי-אפשר לקבל כפל גמלאות על אותו מאורע. למעשה, מי שזכאי לתגמול ממשרד הביטחון אינו יכול לקבל גם קצבת נכות מהביטוח הלאומי בשל אותה פגיעה, וחובה עליו לבחור באחד מהם . חריג: אם לאותו אדם יש ליקויים רפואיים אחרים שאינם נובעים מהשירות, הוא יכול במקביל לתבוע בגינם את הביטוח הלאומי. לדוגמה, חייל משוחרר שנפצע בקרסול בצבא (והוכר במשהב”ט), אך בנוסף סובל מאסטמה מילדות – רשאי לקבל ממשרד הביטחון תגמול על הקרסול ומן הביטוח הלאומי קצבת נכות כללית או הטבה אחרת על אסטמה, כי זו לא קשורה לשירות.
ערר וערעור: הליכי הערעור שונים במעט. בביטוח הלאומי, כפי שצוין, יש ועדת עררים פנימית ואז פנייה לבית הדין לעבודה. במשרד הביטחון, אם הנכה חולק על החלטת הוועדה הרפואית (מדרג ראשון), הוא רשאי להגיש ערעור לוועדה רפואית עליונה (ועדה מדרג שני) בתוך 45 יום מקבלת ההחלטה . הוועדה העליונה יושבת במחוז מוגדר (ירושלים או חיפה) וכוללת מומחים בכירים, והיא מוסמכת לאשר או לשנות את אחוזי הנכות. לאחר החלטת הוועדה העליונה, ניתן לערער לבית המשפט המחוזי – אך רק בשאלה משפטית בלבד . כלומר, בדומה לנוהל בביטוח הלאומי, גם כאן בית המשפט אינו מתערב בשיקול דעת רפואי מקצועי של הוועדות, אלא רק בודק אם נפלה טעות משפטית מהותית בהחלטה. הערעור למחוזי צריך להיות מוגש תוך 45 יום מהחלטת הוועדה העליונה. נציין שגם קצין התגמולים (מטעם המדינה) רשאי לערער על החלטות הוועדה אם סבור שנפלה שגיאה לטובת הנכה.
ייצוג וליווי בוועדות: בשני המערכים מותר לנפגע להיות מיוצג ע”י עורך דין או מלווה אחר בוועדה הרפואית, אך במשרד הביטחון קיים כלל ייחודי לעניין שכר טרחת עורך דין: החוק אוסר על גביית שכר טרחה המבוסס על אחוזים מהתגמולים העתידיים של נכי צה”ל, כדי להגן על זכויות הנכים (על עוה”ד לגבות תשלום בשיטה אחרת, למשל שכר עבודה קבוע).
לסיכום חלק זה, שתי המערכות – ביטוח לאומי ומשרד הביטחון – קובעות אחוזי נכות בדרכים מקצועיות דומות (ועדות רפואיות לפי ספר ליקויים רשמי), אך פועלות תחת חוקים שונים. ההבדלים המרכזיים הם במישור הזכאות והפיצוי (ספי אחוזים, מענק מול קצבה), בהליך המקדמי של ההכרה, ובמערך הערעור והפיקוח השיפוטי. שתי המסגרות מדגישות כי אחוזי הנכות נקבעים רק ביחס לפגיעה הרלוונטית: הביטוח הלאומי יבחן אם הפגיעה קשורה לעבודה (כשמדובר בנפגעי עבודה) או פשוט יקבע דרגת נכות כללית כוללת (לנכות כללית), ואילו משהב”ט יבחן רק פגיעות שנגרמו עקב השירות. כל פגיעה אחרת – תטופל במקום המתאים (בלתי-קשור יקבל מענה בביטוח הלאומי, נפגע איבה בביטוח הלאומי לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה שמקנה זכויות זהות לנכי צה”ל , וכו’).
 

החמרת מצב – דיון מחדש והעלאת אחוזי נכות

לא אחת קורה שמצבו הרפואי של נפגע המוכר כנכה מוחמר בחלוף הזמן: מחלה עלולה להחריף, פציעה עלולה לגרור סיבוכים, או להיפך – מצב יכול גם להשתפר. הדין הישראלי מאפשר פתיחה מחודשת של עניין אחוזי הנכות במקרים כאלה, הן בביטוח הלאומי והן במשרד הביטחון, דרך הליך המכונה “החמרת מצב” או “בדיקה מחדש”. נפרט לגבי כל מסגרת:
החמרת מצב בביטוח הלאומי
  • נכות כללית: מבוטח שקיבל בעבר החלטה בתביעת נכות כללית (בין אם אושרה קצבה ובין אם נדחה) וחל שינוי מהותי במצבו, רשאי לבקש בדיקה מחדש של זכאותו. תנאי סף רגיל הוא שיחלפו לפחות 6 חודשים מאז ההחלטה הרפואית האחרונה בעניינו לפני שיוכל להגיש בקשה חדשה . ישנם מקרים חריגים בהם יתאפשר דיון חוזר לפני תום חצי שנה, למשל כשמדובר בהחמרה דרמטית המלווה בירידה ניכרת בכושר העבודה – אך לשם כך נדרש לצרף לבקשה אישור רפואי עדכני מרופא מומחה המאשר את דבר ההחמרה ומסמכים המעידים על שינוי בכושר ההשתכרות (כגון תלושי שכר שמראים ירידה בהכנסות). הבקשה מוגשת באמצעות טופס ייעודי ל”בדיקה מחדש עקב החמרת מצב” בצירוף חוות דעת רפואית עדכנית על ההחמרה. לאחר הגשתה, מוזמן המבוטח שוב לוועדה רפואית אשר תבחן את מצבו הנוכחי. חשוב מאוד: הוועדה רשאית לא רק להעלות את אחוזי הנכות, אלא גם להפחיתם אם תמצא שהמצב דווקא השתפר או הוערך ביתר קודם . כלומר, קיימת בנכות כללית סכנה מסוימת בפנייה יזומה לדיון חוזר – אם כי המוסד לביטוח לאומי מחויב ליידע מראש את התובע במקרה ששוקלים הפחתה, וניתן לעתים לחזור מהבקשה. אם בעקבות ההחמרה מזוכה כעת המבוטח בעמידה בתנאים (למשל בעבר נדחה כי היה 40% נכות וכעת יש 60%+ ועוד אי-כושר), הוא יתחיל לקבל את הקצבה ממועד ההחלטה החדשה. במקרה של מי שכבר קיבל קצבה, ואם אחוזי הנכות או אי-הכושר עולים – הקצבה תוגדל מכאן ואילך. באופן דומה, שיפור במצב (במקרה של בדיקה חוזרת ביוזמת המוסד למשל) עלול להקטין קצבה עתידית או להפסיקה. למעשה, חוק הביטוח הלאומי אף מסמיך את המוסד ליזום מיוזמתו בדיקה מחדש במקרים של שיפור רפואי מהותי עקב טיפול, כדי לוודא שלא משולמת קצבה מעבר לנדרש.
  • נפגעי עבודה: גם נפגע עבודה שדרגת נכותו נקבעה רשאי לבקש דיון מחדש על רקע החמרת מצב רפואי עקב הפגיעה. כאן, מאחר שההטבות תלויות ישירות באחוזי הנכות, המשמעות המרכזית של העלאה מעל ספי הזכאות היא מעבר ממענק לקצבה. התנאי המקובל הוא חלוף 6 חודשים מהוועדה האחרונה (או מהחלטת ועדת העררים האחרונה) שקבעה את הנכות . על הנפגע להשיג אישור רפואי מוסמך על ההחמרה – התהליך הנוהג הוא פנייה לרופא תעסוקתי בקופת החולים עם מסמכים עדכניים, לרבות פרוטוקול הוועדה הקודמת ותיעוד ההחמרה (למשל צילומים, סיכומי אשפוז וכו’). רופא הקופה המוסמך יבחן את החומר, ובמידת הצורך אף יזמן את המבוטח לבדיקה, ויחליט אם אכן חלה החמרה רפואית עקב הפגיעה בעבודה. אם כן, ינפיק אישור רפואי על ההחמרה. את האישור הזה מצרפים לטופס תביעה לדיון מחדש שמוגש לביטוח הלאומי . במידה והמבוטח אושפז בשל ההחמרה, ניתן להגיש את סיכום האשפוז במקום אישור רופא, וחשוב להגיש זאת תוך 90 יום מהשחרור מבית החולים . לאחר הגשת התביעה והמסמכים, המבוטח יוזמן לוועדה רפואית שתקבע אם חלה החמרה המזכה בהעלאת אחוזי הנכות. תוצאות אפשריות: אם דרגת הנכות עולה, המוסד ישלם מעתה ואילך בהתאם לדרגה החדשה. בפרט, אם נכה עבודה שקיבל בעבר מענק חד-פעמי (10%-19%) והוועדה החדשה קובעת לו כעת 20% ומעלה – הוא יעבור לקבלת קצבה חודשית במקום מענק . עם זאת, כדי למנוע מצב של כפל תשלום, החוק קובע שאם ההחמרה אירעה זמן קצר לאחר המענק, ינוכה מהקצבה סכום השווה לחלק היחסי של המענק. למעשה המענק שקיבל “יפורע” כנגד הקצבאות החדשות לתקופה מקבילה של 43 חודשים (תקופת המענק הקבועה בחוק). לאחר תקופה זו, ימשיך לקבל את הקצבה כרגיל. דוגמה לכך מוצגת בפרוטוקולים הרשמיים: נפגע שקיבל מענק עבור 18% נכות, ולאחר 20 חודש נקבעו לו 25% – 23 החודשים הראשונים של הקצבה קוזזו כנגד המענק שכבר שולם, ולאחר מכן הוא מקבל קצבה מלאה לפי 25%.
  • נכות מוסבת: במסגרת משרד הביטחון, קיים מושג ייחודי של “נכות מוסבת” (תקנה 9 לתקנות הנכים). משמעותו – פגיעה רפואית חדשה שנגרמת כתוצאה ישירה מהנכות המוכרת. למשל, חייל שהוכר כנכה בגין פציעת רגל, ולאחר שנים פיתח בעיות גב בגלל הצליעה המתמדת – יכול לתבוע שהבעיה בגב תוכר כנכות מוסבת לנכות הרגל. הליך זה שונה מתביעת החמרת מצב, אך מתקיים אף הוא בפני ועדה רפואית, שבוחנת האם קיימת זיקה בין הפגיעה המוכרת לחדשה. אם כן, הנכות החדשה תוכר וייקבעו לה אחוזי נכות (ויצורפו למשוקלל הכולל). אם הנפגע סבור שיש לו ליקוי חדש בעקבות הנכות, עליו להגיש בקשה מתאימה לאגף השיקום.
     

החמרת מצב במשרד הביטחון

נכה צה”ל שמצבו הרפואי הידרדר לגבי פגימה מוכרת, זכאי להגיש בקשה להחמרת מצב רפואי. התנאי המקובל: שעברו 6 חודשים לפחות מאז הוועדה הרפואית האחרונה שדנה בפגיעה זו. הבקשה מוגשת באמצעות טופס ייעודי של אגף השיקום (טופס בקשה לבדיקה חוזרת עקב החמרת מצב) בליווי מסמכים רפואיים המעידים על ההחמרה. בדומה לביטוח הלאומי, אם היה אשפוז – סיכום האשפוז ישמש הוכחה. חשוב להבין שניתן לתבוע החמרה רק על פגימות שכבר נקבע להן אחוז נכות קודם. לא ניתן במסגרת “החמרת מצב” להוסיף פגיעה חדשה שמעולם לא נדונה – לכך יש הליך נפרד (תביעה לפגימה חדשה או נכות מוסבת כאמור). לאחר הגשת הבקשה, מזמן אגף השיקום את הנכה לוועדה רפואית חוזרת (לעיתים מכנים אותה “ועדה מחוזית חוזרת”), הבוחנת את הממצאים החדשים וקובעת אם יש שינוי בדרגת הנכות. אם הוחלט על העלאת אחוזי הנכות, הנכה יקבל מעתה תגמולים מוגדלים בהתאם. אם הוועדה החוזרת סבורה שאין החמרה, תיוותר הדרגה ללא שינוי. תאורטית, הוועדה אף עשויה למצוא שמצבו השתפר (אם כי זה פחות נפוץ בהליך שנפתח ביוזמת הנכה עצמו), ואז תוכל להפחית את הדרגה – אך על הנכה חלה חובה ליידעו מראש אם שוקלים להפחית, כדי שיישקל המשך ההליך. גם בהחלטות בעניין החמרת מצב קיימת זכות ערעור לוועדה עליונה ולאחר מכן למחוזי, כפי שתואר קודם.
הערה כללית: תדירות הגשת בקשות להחמרת מצב – החוק מגביל הגשות תכופות. לרוב, לא יאושר דיון חוזר בפחות מחצי שנה מהקודם, אלא אם כן יש הצדקה רפואית כבדת משקל. כך נמנעת “רדיפה” אחר העלאות זעירות. במקום זאת, על הנכה להמתין פרק זמן סביר בו יחול שינוי משמעותי במצבו. מן העבר השני, אין להגזים בהמתנה – כי במקרה של הרעה, רצוי לפעול בתוך זמן סביר לזכאות לתגמול מוגדל. היתרון בתביעת החמרת מצב הוא מובן – היא מאפשרת להתאים את הזכויות למצב הרפואי העדכני, הן לכיוון עלייה והן (בפועל לעיתים רחוקות) לכיוון ירידה. עבור הנכה, בדרך כלל מדובר בכלי להגדלת אחוזי הנכות כאשר הבריאות התדרדרה. במקרים נדירים הביטוח הלאומי גם יוזם בחינה חוזרת (למשל אם נודע לו שהנכה עבר ניתוח שהקל משמעותית על מצבו).
 

חשיבות הליווי המשפטי לאורך ההליך

התמודדות עם ועדות רפואיות ותביעות נכות היא משימה מורכבת, המערבת היבטים רפואיים ומשפטיים גם יחד. ליווי מקצועי של עורך דין הבקיא בתחום יכול להיות קריטי למימוש מירבי של הזכויות. רבים עשויים לחשוב שהתהליך “טכני” בלבד – ללכת לרופא, להיבדק, והכל יסתדר – אך בפועל המציאות מלמדת אחרת: ייצוג משפטי מקצועי בוועדות הרפואיות הוא בעל חשיבות מכרעת להצלחה. להלן כמה טעמים מרכזיים לחשיבות הליווי המשפטי:
  • הבנת הזכויות וההליך: עורכי דין המתמחים בביטוח לאומי או בנכי צה”ל מכירים לעומק את החוק, התקנות, הנהלים והפסיקה הנוגעת לתביעות נכות. הם ידעו לזהות אילו ליקויים רפואיים מקנים זכאות, כיצד נכון להציג אותם, ומהו שיעור הנכות שאמור להינתן לפי התקנות. ללא ליווי כזה, המבוטח עלול לא להיות מודע לכל זכויותיו ואף לפספס הטבות המגיעות לו מגורמים נוספים . למשל, אדם שנפגע בתאונת עבודה אולי לא ידע שעליו להגיש גם תביעה למוסד לביטוח לאומי תוך זמן מסוים – עורך דין ידריך אותו לעשות זאת בזמן.
  • איסוף ותיעוד רפואי: חלק מרכזי מהצלחת תביעת נכות הוא התיעוד הרפואי. עורך דין מנוסה ינחה את הנפגע אילו מסמכים ובדיקות עליו להשיג, יוודא שכל האבחנות הרלוונטיות מגובות בחוות דעת מתאימות, ושלא נשמטו ליקויים כלשהם מן הבקשה. הוא עשוי להפנות את הלקוח לייעוץ מומחים נוסף כדי לקבל חוות דעת מחזקות (למשל, בחלק מהמקרים ניתן לצרף חוות דעת פרטית לוועדה, שתשכנע את רופאיה). ההכנה כוללת גם תרגום של מונחים רפואיים לשפה שתבהיר לחברי הוועדה את מצבו האמיתי של הנפגע ואת השלכות הליקוי עליו.
  • ייצוג ועמידה על זכויות בדיון: במהלך הופעה בפני ועדה רפואית, לעיתים המבוטח לחוץ, כאוב או אינו מתקשר היטב את מצוקותיו. עורך דין רשאי להתלוות אליו ולדבר בשמו בפני הוועדה . הוא ידגיש בפני הרופאים את הנקודות החשובות – למשל, להצביע על הגבלה בתנועה שייתכן שהנבדק לא הציג כראוי, או להזכיר שלמבוטח יש כמה בעיות רפואיות נפרדות שיש להתייחס לכל אחת. הוא יוודא שהוועדה בחנה את כל המסמכים ושלא הוחמצה התייחסות לליקוי. אמנם ההחלטה הרפואית היא של הוועדה בלבד, אך נוכחות עורך הדין מבטיחה שהתמונה העובדתית-רפואית המלאה תעמוד לנגד עיני הוועדה.
  • הכנה לקראת הוועדה: ליווי משפטי כולל בדרך כלל הכנת הלקוח מראש לקראת הוועדה. אנשים לעיתים נוטים להפחית בערך תלונותיהם או להתבטא באופן שאינו משרת אותם. עורך דין מיומן ינחה את התובע כיצד לתאר את מצבו נאמנה מבלי להחסיר פרטים חשובים. זו אינה “הכנה לשקר” אלא הכוונה להצגת הדברים בצורה ברורה, מלאה ומדויקת. למשל, להזכיר לנכה להבהיר שהוא לא מסוגל לעמוד יותר מחמש דקות רצוף עקב כאבי גב, אף אם לא ישאלו אותו זאת במפורש – כי פרט כזה יכול להשפיע על אחוז הנכות.
  • ניהול הליכי ערעור: אם התוצאה של הוועדה אינה מש hàביעה רצון, יש צורך להגיש ערר או ערעור במסגרת זמנים קצרה ולטעון טענות משפטיות מתאימות. עורך דין ינסח את נימוקי הערר בצורה המבססת את הטעות שנפלה בהחלטה (למשל: הוועדה התעלמה מסעיף ליקוי מסוים, או שקבעה אחוז הנמוך מהקבוע בתקנות לליקוי הנתון). הוא גם יוודא שהערר הוגש במועד הנכון. בהמשך, אם יידרש דיון בבית הדין או בבית המשפט, החשיבות של ייצוג משפטי אף גדלה, שכן אלו כבר פורומים שיפוטיים שבהם נדרש ידע דיוני וניסוח טענות משפטיות מדויק.
  • ראייה רחבה של המקרה: לעיתים קרובות, תביעת נכות היא רק חלק ממכלול עניינים. למשל, נפגע תאונת דרכים עשוי להיות זכאי הן לקצבת נכות כללית, הן לתבוע פיצויים מחברת הביטוח בביהמ”ש, וגם להגיש תביעה לביטוח אובדן כושר פרטי. החלטת הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי יכולה להשפיע על הליכים אזרחיים אחרים, כגון קביעת שיעור הנכות בתביעת הפיצויים . עורך דין טוב יידע לתאם בין כל ההליכים: להגיש במועד לכל גורם, לתזמן את חוות הדעת כך שלא ייווצרו סתירות, וליעץ ללקוח לגבי הבחירה המיטבית (לדוגמה, האם כדאי לבחור במסלול משרד הביטחון או בביטוח הלאומי – החלטה בלתי הפיכה שיש לקבל תוך ידע מלא על ההשלכות). ללא ליווי, קיים סיכון שהנפגע יקבל החלטות בלתי מושכלות או יחמיץ עמידה במועדים, דבר שעלול לפגוע בזכויותיו.
לסיכום, הליווי המשפטי מספק לנפגע רשת ביטחון של ידע וניסיון: הוא מגדיל את הסיכוי להצלחה בהכרה בזכאות ובקבלת אחוזי נכות הולמים, ומעניק שקט נפשי בידיעה שאיש מקצוע דואג לאינטרסים שלו . בפועל, סטטיסטית, מי שפונים בליווי עו”ד משיגים לעיתים קרובות תוצאות טובות יותר (אם כי כמובן כל מקרה תלוי בנסיבותיו הרפואיות). זאת ועוד, מאחר ששכר הטרחה בתחום זה בדרך כלל נגזר כאחוז מסוים מהגמלה או מהפיצוי החד-פעמי, לנכה עצמו לרוב אין עלות מראש ובמידה ואין הצלחה – הוא לא יחויב (מודל “לא זכית – לא שילמת” שאומץ ברוב המקרים, בכפוף למגבלות חוקיות כמו באגף השיקום). כך, יש תמריץ מובנה לעורך הדין למצות את זכויות הלקוח במלואן. עם זאת, יש להקפיד לפנות לעורכי דין המתמחים באופן מובהק בתחום הנזיקין והביטוח הלאומי, שכן מדובר בנישה ייחודית. בנוסף לעו”ד פרטיים, יש לציין שגם גופים ציבוריים ועמותות שונות מציעים סיוע חינם במיצוי זכויות רפואיות, למשל “יד מכוונת” של ביטוח לאומי , אגף שיקום נכים (“בידיים טובות”) במשהב”ט , ארגוני נכי צה”ל, קליניקות משפטיות באוניברסיטאות ועוד. בכל מקרה, לא מומלץ להתמודד לבד מול המערכת הביורוקרטית והרפואית הזו – אפילו מקרים שנראים פשוטים עלולים להשתבש ללא היכרות עם הנהלים והזכויות.
 

אחוזי נכות בתביעות נזיקין פרטיות

אחוזי הנכות אינם רק כלי לקביעת זכאות לקצבאות – הם ממלאים תפקיד חשוב גם במסגרת תביעות נזיקין פרטיות, כלומר תביעות לפיצויים שמגיש נפגע נגד גורם שאחראי לנזק (כגון מעסיק ברשלנות, מוסד רפואי ברשלנות רפואית, נהג בתאונת דרכים, וכדומה). בדין הנזיקין הישראלי, הפיצוי לנפגע בגין נזק גוף מחושב במידה רבה לפי מידת הפגיעה התפקודית והתוצאה הכלכלית שלה. לכן יש צורך בכימות הפגיעה בצורה אובייקטיבית – וברוב המקרים עושים זאת באמצעות קביעת אחוזי נכות רפואית על-ידי מומחה רפואי, ולאחר מכן בחינת הנכות התפקודית של התובע.
מינוי מומחים רפואיים: בתביעת נזיקין רגילה (למשל תביעת רשלנות נגד מעביד או תביעת ביטוח), בעל הדין התובע חייב לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית מאת מומחה, המפרטת את מצב התובע, הקשר הסיבתי לאירוע, ואחוזי הנכות שנותרו לו בעקבות אותו אירוע. הנתבע רשאי להגיש חוות דעת נגדית מטעמו. במקרים של מחלוקת, בית המשפט רשאי למנות מומחה מטעמו או להעדיף אחת מהחוות. החריג הוא תאונות דרכים: בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת”ד) נקבע מנגנון מיוחד – אסור לתובע ולנתבע להביא חוות דעת רפואיות פרטיות, ובית המשפט הוא שממנה מומחה רפואי ניטרלי בתחומי הפגיעה . המומחה מטעם בית המשפט (או המומחים, אם יש מספר תחומי פגיעה) בודק את התובע וקובע בחוות דעתו את אחוזי הנכות הרפואית שנותרו כתוצאה מהתאונה. קביעת מומחה בית המשפט היא לרוב סופית (קשה לערער עליה, למעט בחקירה נגדית בה ניתן לנסות לערער על מסקנותיו). יצוין שלעיתים, אם תובע כבר עבר ועדה רפואית של ביטוח לאומי בקשר לאותה פגיעה – למשל בתאונת עבודה – הצדדים יכולים להסכים לאמץ את אחוזי הנכות שקבע הביטוח הלאומי במקום למנות מומחה מחדש, שכן אחוזים אלה נקבעו באורח אובייקטיבי לפי התקנות. אולם בהיעדר הסכמה, חוות הדעת המשפטית היא שקובעת.
נכות רפואית מול נכות תפקודית בפיצויים: לאחר שנקבעה נכות רפואית, בית המשפט יקבע את נכותו התפקודית של התובע. במקרים רבים, הנכות התפקודית מוכרת כזהה לרפואית – במיוחד כשהפגיעה היא כללית או קשה. אולם אם נסיבות המקרה מראות שהנכות הרפואית אינה משקפת נכונה את אובדן כושר ההשתכרות, בית המשפט חורג ממנה. למשל, אדם צעיר שאיבד עין (30% נכות רפואית לפי התקנות) אך מתפרנס מתכנות – יכול בית המשפט לקבוע שנכותו התפקודית נמוכה מ-30% כי כושר השתכרותו לא נפגע באופן יחסי דומה. מנגד, יש מצבים הפוכים: אדם עם נכות רפואית קלה (נניח 10% בגין פגיעת ברך) שעבודתו דורשת עמידה ממושכת עלול להיות מוגבל מאוד בעבודתו, ובית המשפט עשוי להעריך שנכותו התפקודית גבוהה משמעותית מ-10%. הסיבה לכך היא עקרון השבת המצב לקדמותו בנזיקין – הפיצוי אמור לשקף את הנזק האמיתי שנגרם לתובע, לא רק את שיעור הנזק במנותק מנסיבותיו.
חישוב הפיצויים לפי אחוזי הנכות: אחוז הנכות (הרפואי והתפקודי) משפיע בכמה ראשי נזק עיקריים:
  • אובדן כושר השתכרות לעתיד: הפיצוי בגין הירידה בכושר ההשתכרות של הנפגע מחושב לרוב ע”י הכפלת אחוז הנכות התפקודית בבסיס השכר של התובע וביתרת שנות העבודה עד גיל פרישה. לדוגמה, אם נקבע שתובע בן 30 איבד 20% מכושר השתכרותו ושכרו טרם התאונה היה 10,000 ₪, הרי הפיצוי יוערך בכ-20% * 10,000 ₪ * מקדם היוון (התלוי בשנים שנותרו עד פרישה). זהו מודל חישוב מקובל אם כי לא בלבדי, והמספרים יכולים להיות מותאמים לראיות (כגון קידום שנמנע, צורך בהסבה מקצועית וכו’).
  • כאב וסבל (נזק לא ממוני): בדיני הנזיקין, במיוחד בתאונות דרכים, נקבע בחוק הפיצויים נוסחה לחישוב פיצוי בגין כאב וסבל התלויה באחוזי הנכות ובגיל הנפגע. ישנה תקרה לפיצוי הלא-ממוני (נכון להיום כ-180,000 ₪ לנכות 100% אצל צעיר מאוד) . הנוסחה קובעת פיצוי מופחת אם לנפגע לא נקבעה נכות צמיתה או אם נכותו נמוכה מאוד. למעשה, בפגיעות קלות מאוד (מתחת ל-10% וללא אשפוז מעל ימים מסוימים) – החוק מונע כליל פיצוי עבור כאב וסבל, מתוך הנחה שמדובר בנזק זעיר. לכן, קיומה של נכות צמיתה ולו מזערית (למשל 5%) יכול להיות ההבדל בין קבלת פיצוי לא-ממוני קטן אך ממשי, לבין דחיית רכיב זה לחלוטין . מעבר לחוק הפלת”ד, גם בתביעות נזיקין אחרות בתי המשפט מתחשבים באחוזי הנכות כדי לאמוד את עוגמת הנפש, אם כי באופן גמיש ולא נוסחה קבועה.
  • הוצאות שיקום, עזרה וסיעוד: אחוזי הנכות עשויים להוות בסיס להערכת הצרכים של הנפגע לעתיד. למשל, אם נקבעה נכות גבוהה מאוד (מעל 80%) יכול הנפגע לטעון שיזדקק למטפל צמוד/סיוע סיעודי, והתשלום עבור זאת יחושב לפי תוחלת חייו. אם נכותו נמוכה – לרוב ייפסקו סכומים חד-פעמיים קטנים עבור עזרה לזמן ההחלמה וכדומה.
  • התאמת דיור ואביזרים: נכות למשל 100% בכיסא גלגלים מצדיקה מימון שיפוץ ביתו של הנפגע לנגישות, רכב מיוחד וכו’. שיעור נמוך יותר – אולי רק התאמות קלות.
המשקל של קביעות הביטוח הלאומי: קורה לא פעם שבתביעה אזרחית מתמודד בית המשפט עם מצב שבו כבר קיימת קביעה קודמת של אחוזי נכות, למשל של ועדה רפואית של ביטוח לאומי (בנכות מעבודה או כללית). לכאורה, קביעת הביטוח הלאומי אינה מחייבת את בית המשפט (מלבד בתאונת דרכים שם המומחה קובע מחדש). עם זאת, לקביעה כזו יש משקל ראייתי משמעותי. בתי משפט נוטים לאמץ את אחוזי הנכות שנקבעו על-ידי גוף סטטוטורי אובייקטיבי, אלא אם כן מובאת חוות דעת חזקה הסותרת אותם. לדוגמה, אם ביטוח לאומי קבע 20% נכות לנפגע עבודה, והמומחה הרפואי מטעם בית המשפט מעריך רק 10%, עשוי בית המשפט לתהות על הפער. לעיתים יומצא פרוטוקול הוועדה לראות נימוקיה. בחוק פקודת הנזיקין קיימת הוראה (סעיף 6ב) שלפיה נכה שקיבל מביטוח לאומי גמלאות בשל הפגיעה, ינוכו סכומי הגמלה מהפיצוי בתביעת הנזיקין (מנגנון של “תביעת שיבוב” או ניכוי תשלומים כדי למנוע כפל פיצוי). מנגנון זה גורם לכך שלמעשה קביעות הביטוח הלאומי משתלבות בתביעת הנזיקין: הן לצורך חישוב הנזק (אחוזי הנכות) והן לצורך ניכוי גמלאות (התשלומים שהנפגע כבר קיבל). לכן, לתובע יש אינטרס שהביטוח הלאומי יכיר בו כנכה ויקבע לו נכות – גם אם הגמלה תנוכה מהפיצוי, עצם הקביעה מקלה עליו להוכיח את נזקו. כמובן, בתביעות שבהן אין גורם מפצה מלבד הנתבע (למשל רשלנות רפואית – שאין בה ביטוח לאומי בדרך כלל), אין ניכויים כאלה, אך עדיין נעזרים באחוזי נכות לקביעת הנזק.
סיכום חלק זה: אחוזי הנכות משמשים כ”שפה משותפת” בין הדין הסוציאלי (ביטוח לאומי) לבין דיני הנזיקין. מומחים רפואיים בתביעות נזיקין מתבססים לרוב על אותן אמות מידה רפואיות שקבועות בתקנות הביטוח הלאומי , כדי להקנות וודאות ואחידות. בפועל, אם תיק נזיקין מגיע לפתחו של בית המשפט, התיק הרפואי של התובע עשוי להכיל הן פרוטוקולים של ועדות רפואיות והן חוות דעת פרטיות, וכולם עוסקים באותם אחוזים. חשוב לציין, שלפי הנחיות, אסור לעורכי דין להציג לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי את נושא התביעה הנזיקית – הוועדה צריכה לקבוע את הנכות נטו לענייני הקצבה, ללא שיקולים זרים – אך קביעתה בהחלט עשויה לשמש ראיה בהליך הנזיקין לאחר מכן. וכמובן להיפך: מומחה של בית משפט עשוי להשפיע על ועדה רפואית אם הנפגע יגיש החמרת מצב ויצרף את חוות דעתו. במובן זה, התהליכים השונים מתקשרים ומשלימים זה את זה.
 

דוגמאות למצבים אופייניים

להלן מספר דוגמאות היפותטיות המבוססות על מקרים נפוצים, להמחשת האופן שבו אחוזי הנכות נקבעים ומשמשים בזירות השונות:
  • דוגמה 1 – תאונת עבודה ופיצוי: אלעד, פועל בניין, נפל מגובה במהלך עבודתו ושבר את הקרסול. הוא הגיש תביעה לביטוח הלאומי והוכר כנפגע עבודה. בתחילה נקבעו לו 15% נכות זמנית למשך חצי שנה, ובתקופה זו קיבל קצבה חודשית זמנית. כעבור חצי שנה, בוועדה רפואית לצמיתות, הוערכה נכותו לצמיתות בשיעור 12% בגין הגבלה קלה בקרסול. בהתאם, אלעד קיבל מענק חד-פעמי (ולא קצבה), שחושב לפי 12% מדרגת נכות מלאה עבור 43 חודשים. אלעד חזר לעבודה קלה יותר, אך לאחר שנתיים מצבו הידרדר – כאבי הקרסול גברו וטווח התנועה הצטמצם עוד. הוא פנה בבקשת החמרת מצב לביטוח הלאומי, בצירוף מכתב מאורטופד מומחה המאשר החמרה. ועדה רפואית חוזרת קבעה כי נכותו עלתה ל-20% לצמיתות. בעקבות זאת, החל אלעד לקבל קצבה חודשית לנפגעי עבודה, בניכוי סכום המענק שכבר שולם לו (כך שבחודשים הראשונים הקצבה קוזזה חלקית). במקביל, אלעד הגיש תביעת נזיקין נגד קבלן הפיגומים שמחדל שלו גרם לנפילתו. בית המשפט מינה מומחה רפואי, אשר אימץ למעשה את קביעת ה-20% נכות של הביטוח הלאומי. בפסק הדין נפסקו לאלעד פיצויים על בסיס נכות תפקודית של 20% (שכן כאיש בניין הנכות השפיעה ישירות על עבודתו), בניכוי התשלומים שקיבל מביטוח לאומי. במקרה זה רואים כיצד שלבי התהליך שילבו את כל המרכיבים: ועדות רפואיות לקביעת אחוזי נכות, דיון בהחמרה, ותביעת נזיקין שבה האחוזים שנקבעו שימשו לקביעת הפיצוי.
  • דוגמה 2 – נכות כללית ורשלנות רפואית: ברכה, עקרת בית בת 50, סובלת ממחלה כרונית בלב ומסכרת. מצבה הרפואי פגע ביכולתה לטפל במשק הבית, והיא פנתה לתבוע קצבת נכות כללית. ועדה רפואית של ביטוח לאומי קבעה לה 40% נכות רפואית (25% על הלב, 15% על סוכרת) – בדיוק סף המינימום לעבור לשלב הבא (כיוון שיש לה ליקוי אחד לפחות מעל 25%). בהערכת אי-הכושר נמצא כי כמנהלת משק בית כושר תפקודה צומצם מאוד, ונקבעה לה דרגת אי-כושר בשיעור 100%. לכן ברכה החלה לקבל קצבת נכות מלאה. כעבור שנה חלה החמרה במחלת הלב שלה, וברכה עברה צנתור מסובך. היא הגישה תביעה להחמרת מצב, ווועדה רפואית העלתה את נכותה הרפואית ל-60%, מה שהקנה לה גם פטור ממס הכנסה בשל נכות רפואית מעל 90% (משוקלל עם הליקוי הנוסף הקטן). בשלב זה ברכה גם גילתה כי אולי הייתה רשלנות רפואית באבחון מחלתה – היא תובעת את קופת החולים בטענה שאיחור באבחון החמיר את נזקיה. בתביעת הרשלנות, מומחה בית המשפט קבע שלולא ההתרשלות, ייתכן שמצבה היה 30% נכות רפואית בלבד; בפועל הוא עומד, עקב ההחמרה, על 60%. בית המשפט נדרש להעריך מה הנזק שנגרם בגין ההתרשלות, וזהו דיון סבוך, אך מה שחשוב לענייננו: חוות הדעת הרפואיות והדיונים כולם נסובו סביב אותם אחוזי נכות. קביעת הביטוח הלאומי סייעה לברכה במובן זה שלפחות לא הייתה מחלוקת שהיא נכה בלב בשיעור משמעותי – הוויכוח התמקד בסיבת ההחמרה ובשאלה המשפטית של אחריות הקופה.
  • דוגמה 3 – נכה צה”ל ותביעת ביטוח: דניאל, חייל משוחרר, נפגע במהלך שירותו בירך ימין. משרד הביטחון הכיר בפגיעה, ובוועדה רפואית נקבעו לו 10% נכות לצמיתות (נכות קלה שאינה מזכה בקצבה, אך העניקה מענק של כ-70 אלף ₪). כעבור מספר שנים, דניאל שם לב שהמצב מחמיר: הוא סובל מכאבים עזים והגבלה בהליכה. הוא מגיש בקשת החמרת מצב למשרד הביטחון. הוועדה החוזרת קובעת לו 25% נכות, והוא מתחיל לקבל קצבה חודשית כנכה צה”ל. בתקופה שחלפה בין הפציעה לשחרור, דניאל גם רכש פוליסת ביטוח פרטית כנגד אובדן כושר עבודה. כעת, משהוחמר מצבו, הוא טוען לאובדן כושר חלקי ותובע את חברת הביטוח. חברת הביטוח, מצידה, מקבלת כמובן את הקביעה הרפואית של משרד הביטחון (25%), אך טוענת שלדניאל יש כושר עבודה שווה ערך לנכות תפקודית 10% בלבד (כי הוא מצא עבודה משרדית). המחלוקת בבוררות הביטוח מתמקדת בשאלה אם הנכות התפקודית היא 25% או פחות – והפוסק מתייחס גם לקריטריונים בביטוח הלאומי כדי להעריך את אובדן ההשתכרות. כך, שוב, אחוזי הנכות שנקבעו במערכת אחת מקרינים למערכת אחרת. דניאל לווה ע”י עורך דין גם בתביעתו נגד הביטוח, אשר דאג שתיקו הרפואי יהיה משכנע ומלא. בסופו של דבר נקבע פשרה לפיה הביטוח משלם לו פיצוי לפי 20% אובדן כושר.
  • דוגמה 4 – תאונת דרכים ללא נכות וללא ייצוג: דוגמה נגדית להמחשה: יעל, אדריכלית, נפגעה בתאונת דרכים קלה – חבלה בצוואר. היא לא הגישה תביעה לביטוח לאומי (כי זה לא בעבודה). היא החליטה לתבוע לבד את חברת הביטוח של הנהג הפוגע, ללא עורך דין, מתוך מחשבה שהדבר פשוט. יעל לא צרפה חוות דעת רפואית לכתב תביעתה (כי לא ידעה שצריך), ולכן בית המשפט מינה מומחה מטעמו בתחום האורתופדי. המומחה מצא שליעל לא נותרה כל נכות צמיתה מהתאונה, אלא רק “הגבלה קלה וחולפת”. בהתאם, לפי חוק הפיצויים, פסק בית המשפט ליעל אפס אחוזי נכות, ולכן שלל ממנה פיצוי בגין כאב וסבל (משום שנכותה 0% ולא הייתה מאושפזת) – היא קיבלה רק החזר הוצאות טיפול של כמה מאות שקלים. במקרה זה, יעל למדה בדרך הקשה ש”פגיעה קלה” אם אינה משאירה אחוזי נכות, כמעט אינה מזכה בפיצוי. לו הייתה מתייעצת, הייתה מבינה שספק אם כדאי לה לנהל הליך משפטי כזה. דוגמה זו ממחישה את חשיבות אחוזי הנכות ואת חשיבות הייעוץ: בהיעדר נכות אין פיצוי משמעותי, ובהיעדר הכוונה, תובע עלול לבזבז זמן וכסף לשווא.
     

סיכום

קביעת אחוזי נכות היא אבן יסוד במערכת המשפטית-חברתית בישראל, המשפיעה הן על זכאות אנשים עם מוגבלויות לקצבאות ושירותי שיקום, והן על שיעור הפיצויים להם יזכו נפגעים בתביעות אזרחיות. תהליך קביעת הנכות מתבצע באמצעות ועדות רפואיות מקצועיות – בביטוח הלאומי לנפגעי עבודה, לנכות כללית ולמסלולים נוספים, ובמשרד הביטחון לנכי כוחות הביטחון. אחוזי הנכות משמשים כמעין “שפה” אחידה להערכת חומרת הפגיעה, ומתורגמים ישירות לזכויות כספיות: מענק או קצבה חודשית, הטבות נלוות, פטורים ממס, וכדומה. בעוד שבשני המישורים (ביטוח לאומי ומשהב”ט) קיימים קווי דמיון רבים בדרך קביעת הנכות, יש גם הבדלים חשובים – הן בספי הזכאות (9% מול 10% וכד’), הן בפרוצדורה (שלב ההכרה במשהב”ט, ועדות ערר שונות), והן בכללים ייחודיים (איסור שכר טרחה אחוזי בנכי צה”ל, חובות בחירה בין מסלולים).
הדין הישראלי מכיר בכך שמצב רפואי אינו סטטי, ומאפשר דיון מחדש במקרה של החמרת מצב. כך, נכה שאחוז נכותו עלה זכאי לבקש בחינה חוזרת ואולי לקבל העלאה בקצבה, אך מנגד צריך לזכור שקיים גם סיכון של הפחתה אם המצג הרפואי אינו מצדיק את הדרגה הקודמת. ליווי משפטי מיומן מומלץ מאוד לכל אורך הדרך – מן הגשת התביעה הראשונית, דרך ההופעה בוועדות, ועד לניהול עררים וערעורים אם יש צורך. העזרה המקצועית מסייעת בניווט בתוך הסבך הבירוקרטי והרפואי ומבטיחה שהנפגע לא יקופח בזכויות המגיעות לו .
לבסוף, אחוזי הנכות שקובעות הוועדות אינם “נשארים על הנייר” רק במסגרת הביטוח הלאומי או משהב”ט – הם מחלחלים ומשפיעים על תחומים משיקים, בעיקר על פסיקת פיצויים בנזיקין. בתי המשפט ובאי-כוח הצדדים מסתמכים במידה רבה על אותן קביעות רפואיות כדי לכמת נזקי גוף. בכך נוצרת הלימה בין המערכות: הנפגע מקבל סעד מהיר יחסית באמצעות הביטוח הלאומי, ומאוחר יותר, בעת תביעת הפיצויים, ניתן להשתמש בקביעות אלה כהערכה אובייקטיבית לנזק.
 
סיכומו של דבר, קביעת אחוזי נכות היא תהליך מעוגן בדין, המשלב מומחיות רפואית ודיוק משפטי, ותוצאותיו משפיעות מהותית על חייהם של נפגעים ומשפחותיהם. על כן, יש לנהל הליכים אלה בזהירות, ביסודיות ובהבנה מלאה של ההשלכות. בישראל, מערכת זו נועדה לאזן בין מתן תמיכה וסעד לנכים לבין שמירה על אובייקטיביות ושוויון בין המקרים, באמצעות סטנדרטים קבועים וברורים בחוק. הדבר מצריך מן הנפגעים מודעות והכנה – ומן הרשויות רגישות ומקצועיות – כדי שהתוצאה תהיה צודקת ותואמת את המציאות הרפואית של כל נפגע ונפגע.
 
 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.