מאת:

מיסוי באיחוד האמירויות, מקלטי מס והשלכות ליזמים ישראלים

שיטת המיסוי באיחוד האמירויות

מבנה משטר המס: איחוד האמירויות הערביות (להלן: האמירויות) התפרסמה היסטורית כמדינה בעלת מיסוי נמוך במיוחד. עם זאת, בשנים האחרונות חלו רפורמות חשובות. בשנת 2022 נחקק חוק פדרלי מס’ 47 למיסוי תאגידים ועסקים, שהנהיג לראשונה מס חברות פדרלי החל משנת 2023. להלן עיקרי משטר המס הנוכחי באמירויות:
  • מס הכנסה על חברות: החל משנת הכספים שמתחילה ביוני 2023, חל מס חברות פדרלי בשיעור 9% על רווחים שנתיים מעל 375,000 דירהם (כ-102,000 דולר). רווחים עד לסף זה פטורים ממס (0%), וחברות קטנות ובינוניות נהנות מהטבת מס בגין רווחים מתחת לסף. שיעור 9% נחשב נמוך במונחים עולמיים, והוא חל על תושבי אמירויות (חברות מקומיות) וכן על חברות זרות בעלות הכנסה שמופקת בתחומי המדינה. חריגים בולטים: מגזר הנפט והגז (נתון למיסוי גבוה היסטורית – סביב 55%) וסניפי בנקים זרים (כ-20% – על פי דינים ישנים שהיו קיימים במדינות האמירויות). המס החדש מקרב את האמירויות לנורמות המיסוי הבינלאומיות, לרבות חובת דיווח והגשת דוחות שנתיים לרשויות.
  • מס על יחידים: אין מס הכנסה פדרלי על יחידים באיחוד האמירויות – יחידים (תושבי אמירויות, כולל זרים) פטורים ממס על הכנסתם האישית. אין גם מס על דיבידנדים, רווחי הון או הכנסות פסיביות אחרות ברמת הפרט. משמעות הדבר שיחיד העובד באמירויות או מפיק בה הכנסות אינו חייב במס מקומי על שכרו או רווחיו האישיים. יש לציין כי טרם נבחנה באמירויות הנהגת מס פרוגרסיבי על יחידים, והמדיניות הנוכחית מושכת הון אנושי בשל פטור מלא ממס הכנסה פרסונלי.
  • מע״מ (מס ערך מוסף): מאז 2018 נהוג באמירויות מע״מ פדרלי בשיעור תקני של 5%. המע״מ חל על מרבית המוצרים והשירותים, בדומה לנהוג במדינות GCC אחרות, עם חריגים של 0% על יצוא וסקטורים מסוימים (לדוגמה, חינוך ובריאות במקרים מוגדרים). שיעור מע״מ זה נמוך משמעותית מהמע״מ בישראל ומהווה חלק ממדיניות מיסוי מקלה.
  • מיסים עקיפים נוספים: אין באמירויות מס רווחי הון פדרלי או מס ירושה. כן קיימים מיסי בלו (Excise) על מוצרים מסוימים כגון טבק, משקאות מתוקים ואלכוהול, ומכס בשיעורים מתונים במסגרת האיחוד המכס של GCC. במישור המקומי, רשויות אמירויות מסוימות מטילות היטלים ייעודיים (ראו להלן בהשוואת אזורים).
השפעת משטר המס על זרים: האמירויות מיישמת מדיניות “ידידותית למשקיע” שבמסגרתה משטר המס הנוח חל באופן שווה על תושבים מקומיים וזרים. אין הבחנה בין אזרחים לזרים לעניין חבות המס: חברה זרה הפועלת באמירויות (באמצעות מוסד קבע או התאגדות מקומית) תהיה חייבת אף היא במס החברות הפדרלי בשיעור 9% על רווחיה המקומיים. לעומת זאת, יחידים זרים המתגוררים ועובדים באמירויות נהנים מפטור מלא ממס הכנסה על שכרם והכנסתם האישית, בדיוק כמו אזרחים מקומיים . מצב זה מהווה גורם משיכה עיקרי למשקיעים, יזמים ועובדים זרים, שכן הנטל המסוי האישי באמירויות אפסי. עם זאת, על זרים לקחת בחשבון את חובות המס בארצות המוצא שלהם; למשל, ישראלים המעתיקים את מגוריהם לאמירויות צריכים לוודא את ניתוק התושבות לצורכי מס בישראל, אחרת ימשיכו להתחייב במס ישראלי על הכנסותיהם גם בעת שהותם בדובאי.
 

מקלטי מס באיחוד האמירויות

הרקע ההיסטורי: בעבר נחשבה איחוד האמירויות ל”גן עדן מס” קלאסי – מדינה ללא מס הכנסה וללא מס חברות, ששימשה מקלט מס עבור חברות ויחידים מרחבי העולם. רבים נרשמו באמירויות כדי ליהנות מאפס מיסוי ומהיעדר חובת דיווח למדינות אחרות. שילוב של סודיות פיננסית, פיקוח חלש (בעבר) על תנועות הון ומשטר רגולטורי מקל – כל אלה מיצבו את דובאי ושאר האמירויות כמקלטי מס אטרקטיביים.
שינוי המגמה ברפורמות האחרונות: עם הנהגת מס החברות הפדרלי החדש, האמירויות חדלה למעשה מלהיות “מקלט מס” מוחלט כפי שהייתה בעבר . החוק החדש כפה סטנדרטים של שקיפות, חובת דיווח ותשלום מס על פעילות עסקית בתחומי המדינה, בדומה לנעשה במדינות מערביות. למרות זאת, האמירויות עדיין שומרת על מעמד של מדינה במיסוי נמוך במיוחד: אין מס על יחידים, ושיעור מס החברות (9%) נמוך בהרבה מהממוצע העולמי . בנוסף, הממשלה מעניקה הקלות ופטורים נרחבים (כגון באזורים החופשיים, ראו להלן), כך שלמעשה במקרים רבים ניתן להמשיך וליהנות מסביבה כמעט-פטורה ממס. למשל, חברה בינלאומית שתתאגד באזור סחר חופשי ותעמוד בקריטריונים כ”ישות אזור חופשי מוטבת” עשויה להמשיך ולשלם 0% מס חברות על פעילותה.
מקלטי מס בולטים בתוך המדינה: האמירויות ייסדה מספר מסגרות המאפשרות הקמת חברות Offshore או אזורי Free Zone המשמשים כמקלטי מס. לדוגמה, תחום ה-Offshore בר אל-חיימה (RAK ICC) מאפשר רישום חברות בינלאומיות הפטורות ממס מקומי. כמו כן, קיימים שישה אזורי סחר חופשי מרכזיים (ובפועל עשרות אזורים חופשיים בכלל האמירויות) שבהם לא הוטלו מיסים כלל במשך שנים. רבים מתאגידים רב-לאומיים הקימו את מטותיהם העסקיים באזורים אלה על-מנת לנצל את הפטורים. אמנם, בעקבות הרפורמה, כדי להיחשב ל“ישות אזור חופשי מוטבת” הזכאית לפטור מתשלום מס חברות, יש לעמוד בתנאי Substance מהותיים שייקבעו ויפורשו ע”י משרד האוצר של האמירויות. תנאים אלה נועדו למנוע ניצול לרעה של משטר הפטורים (כחלק ממגמה בינלאומית למלחמה בתכנוני מס מזיקים), אך עדיין משאירים מרחב גדול לפעילות פטורה ממס בתוך המדינה.
סיכום הבט המקלט: בפועל, איחוד האמירויות כיום אינו “מקלט מס שחור” במובן של העלמת הכנסות ללא פיקוח, אך הוא בהחלט אחת המדינות הידידותיות בעולם מבחינת מיסוי. עבור יזמים, משקיעים ותאגידים – השילוב של מס מופחת, פטורים באזורים חופשיים, היעדר מס אישי ויציבות רגולטורית – כל אלו ממשיכים להציב את דובאי ואבו דאבי כיעדים מועדפים לתכנון מס לגיטימי.
 

מגמת מעבר של ישראלים לדובאי וסיבותיה

נהירת הישראלים לאחר הסכמי אברהם: מאז כינון הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות (הסכמי אברהם, ספטמבר 2020), חלה עלייה חדה במספר הישראלים שעוברים להתגורר בדובאי או לשהות בה פרקי זמן משמעותיים. בתוך חצי שנה מההסכמים ביקרו באמירויות מעל 100,000 ישראלים – בהם אנשי עסקים, יזמים, סוכני נדל”ן ומומחי השקעות – שחקרו הזדמנויות כלכליות במקום. עד 2022 כבר נרשמו השקעות ורכישות נכסים בהיקפים ניכרים על ידי ישראלים (ראו הרחבה להלן), וחברות ישראליות רבות הקימו שלוחות באמירויות. המגמה נתמכת גם על-ידי מדיניות הויזות המקלה של אמירויות כלפי ישראלים, כולל אשרות שהייה ארוכות (ויזת זהב) ומסלולי רילוקיישן נוחים.
גורמי המשיכה המרכזיים: מניע עיקרי למעבר ישראלים לדובאי הוא משטר המס הנוח באמירויות. בהשוואה לישראל, שבה המיסוי על יחידים וחברות כבד, באמירויות אין מס הכנסה כלל, ושיעור מס החברות נמוך מאוד . הדבר מאפשר לאנשי עסקים לשמור על חלק גדול בהרבה מרווחיהם. בנוסף, המיסוי באמירויות הוא טריטוריאלי ולא פרסונלי – דובאי אינה מחייבת את תושביה במס על הכנסות מחוץ לגבולות המדינה. כלומר, אדם המתגורר בדובאי ומפיק הכנסות במדינה שלישית לא ישלם עליהן מס באמירויות. זאת בניגוד לישראל, שבה משטר מס פרסונלי – כל עוד אדם נחשב תושב ישראל, הוא חייב במס בישראל על כלל הכנסותיו בעולם. הפער הזה הוא “יתרון מס” אדיר עבור ישראלים ששוקלים רילוקיישן: באמירויות יוכלו ליהנות מהכנסות גלובליות ללא מס מקומי, ובמקביל אם ינתקו תושבות מישראל – להימנע גם ממס ישראלי. עו״ד טל עצמון, מומחה למיסוי בינלאומי, ציין בהקשר זה: ברור שאנשים עוברים לדובאי כי אין מס הכנסה ומדיניות מס החברות מקלה מאודאנשים גם לא חייבים להעביר את העסקים שלהם, כי המדינה לא גובה מס על ההכנסות מחוץ לדובאי.
סיבות נוספות למעבר הישראלים:
  • הזדמנויות עסקיות וכלכליות: דובאי הפכה למרכז עסקים ופיננסים גלובלי, עם שפע הזדמנויות בתחומי הטכנולוגיה, הנדל”ן, הפיננסים והתיירות. השוק המקומי צומח ודינמי, ומהווה עבור יזמים ישראלים פלטפורמה להתרחבות אזורית (גשר למפרץ ולשווקים באסיה).
  • איכות חיים ובטחון אישי: האמירויות מצטיינות בתשתיות מודרניות, רמת בטחון גבוהה, חינוך בינלאומי מעולה, ושירותים ממשלתיים יעילים. רבים רואים בדובאי ובאבו דאבי יעדים עם איכות חיים גבוהה, אקלים נוח בחורף, וקהל בינלאומי מגוון. עבור משפחות משקיעים, אלה שיקולים משמעותיים לצד השיקול המיסויי.
  • סודיות פיננסית ויציבות רגולטורית: למרות התאמות לסטנדרטים בינ”ל, דובאי עדיין מציעה סביבה שבה כבוד לפרטיות פיננסית. רגולציית המטבע וההון גמישה יחסית, ואין פיקוח ממשלתי חודרני על עושר פרטי. בנוסף, היציבות הפוליטית והכלכלית של המשטר באמירויות מעניקה ביטחון לטווח ארוך למשקיעים (בניגוד לחששות מאי-יציבות באזורים אחרים בעולם).
ניתוק תושבות וחבות במס ישראלי: סוגיה משפטית מרכזית לישראלים העוברים לדובאי היא שאלת ניתוק התושבות לצורכי מס בישראל. לפי פקודת מס הכנסה, אדם ייחשב תושב ישראל אם שהה בישראל 183 ימים או יותר בשנה, או לפי מבחן “מרכז החיים” (זיקות מהותיות לישראל כמו בית, משפחה, עסקים). ישראלים שמעתיקים את מגוריהם לאמירויות צריכים לפיכך לתכנן בקפידה את צעדיהם כדי להפסיק להיחשב תושבי ישראל – ורק אז ייהנו באמת מהפטור המלא ממס בישראל על הכנסותיהם בדובאי. אי-ניתוק תושבות עלול לגרור מצב של כפל מס: רווחים בדובאי יהיו פטורים שם, אך עדיין חייבים בדיווח ובמס בישראל. ואכן, רשות המיסים בישראל בוחנת בקפדנות מקרים של “רילוקיישן” לאמירויות. רק לאחר מספר שנות מגורים מחוץ לישראל, במהלכן יקבע כי מרכז חייו של הנישום עבר לחו”ל, ניתן לבסס טענה של ניתוק תושבות מלא. לכן, למתכננים רילוקיישן לדובאי מומלץ לקבל ייעוץ מיסוי בישראל, ולשקול גם את אמנת המס (ראו בהמשך) שנחתמה בין המדינות.
 

אזורי סחר חופשי באמירויות – יתרונות ומשמעויות משפטיות

מהם אזורי הסחר החופשי: האמירויות הקימו מאז שנות ה-80 עשרות אזורי סחר חופשי (Free Zones) – מתחמים ייעודיים (לרוב סביב נמלים, מרכזים לוגיסטיים או אזורי תעשייה) בהם מוענקות הטבות רגולטוריות ומיסוי ייחודיות לחברות זרות. אזורי הסחר הבולטים כוללים, בין היתר, את Jebel Ali Free Zone (JAFZA) בדובאי, Dubai Multi Commodities Centre (DMCC), מרכז הפיננסים הבינ”ל של דובאי (DIFC), אזור התעשייה בח’ליפה אבו דאבי (KIZAD), ועוד. בכל אזור יש רשות ניהול מקומית וחקיקה ייעודית.
הטבות מס ורגולציה מרכזיות: אזור חופשי מציע לסוחר הזר סביבה משפטית מקלה לעסקים: 100% בעלות זרה מותרת (ללא דרישת שותף מקומי), פטור ממס חברות וממס הכנסה לפרקי זמן ארוכים (מובטח לרוב פטור של 15–50 שנה במסגרת צו הקמה), ואין הגבלות על ייבוא וייצוא סחורות (למעט מכס מופחת על יציאה לשוק המקומי). לדוגמה, ב-DMCC בדובאי נהנות החברות מפטור מלא ממס חברות למשך 50 שנה, מבעלות מלאה, ומסלולי רישוי מהירים. רשויות האזור אף מסייעות בהליכי הקמת החברה, השגת ויזות עבודה לעובדים ומשפחותיהם, ושירותים עסקיים נלווים. מעבר להטבות המס, חלק מהאזורים (כמו DIFC ו-ADGM) אף מעניקים מסגרת משפטית בינלאומית – למשל, מערכת בתי משפט עצמאית בשפה האנגלית ודין מהמשפט המקובל, דבר המשרה ודאות למשקיעים זרים.
משמעות משפטית של פעילות באזור חופשי: חברה הרשומה באזור חופשי כפופה לכללי הרגולציה של אותו אזור וגם לדיני הפדרציה של אמירויות (למעט חריגים בתחומים שהאזור אוטונומי בהם, כגון דיני חברות ודיני עבודה ספציפיים). מבחינת מיסוי – ככל שהחברה פועלת רק בתחום האזור החופשי או לייצוא, היא נהנית מהפטור המלא (או שיעור 0%). ואולם, אם חברה כזו תסחור גם בתוך השוק המקומי של האמירויות (כלומר מול לקוחות/ספקים ב”Mainland”), יחולו עליה מגבלות: לרוב תידרש למנות סוכן מקומי או להקים שלוחה מקומית, ותיתכן חבות במס חברות עבור ההכנסות מהפעילות המקומית (לפי החוק החדש, הכנסה של ישות אזור חופשי שאינה “הכנסה מזכה” – תמוסה ב-9% ככלל). כך, החוק מעודד שימוש באזורים חופשיים כבסיס לייצוא ולפעילות בינ”ל, בעוד שהפעילות בתוך האמירויות עצמן תמוסה באופן רגיל אם אינה עומדת בתנאי הפטור.
רגולציה עסקית וגמישות: מעבר לנושא המס, אזור חופשי מקל על משקיעים זרים גם מבחינת בירוקרטיה ונהלים. תהליך פתיחת חברה באזור כזה לרוב מהיר ומקוון, ללא הדרישות הממושכות שהיו נהוגות בעבר בשטחי ה-Mainland. רבים מהאזורים מקנים אפשרות לשכור משרדים באופן גמיש, לעתים אף “משרד וירטואלי”, כדי לעמוד בדרישת Substance בסיסית. במקביל, החברה תקבל רישיון לעסוק בסקטור מוגדר (מסחרי, שירותים, תעשיה וכו’) בתוך האזור. המשמעות היא שניתן להקים בפועל חברת Offshore באמירויות, הנהנית מיוקרת היותה בחסות משטר משפטי מודרני, פטור ממס, ומיקום גאוגרפי מרכזי – וכל זאת בהליך פשוט יחסית.
שיקולים משפטיים נוספים: יש להדגיש כי פעילות עסקית באזור חופשי כפופה לחוקי איחוד האמירויות במישור הפלילי, הצרכני והכללי, וכן לחובות דיווח בינלאומיות (האמירויות מיישמת כיום סטנדרטים כגון CRS ו-FATCA לשקיפות פיננסית). לכן אמנם מדובר ב”מרחב מקל”, אך אין פירושו הפקר. על חברות באזור חופשי לנהל רישום חשבונאי ומאזנים, וכעת גם להגיש דוחות מס שנתיים לרשות המיסים הפדרלית (למרות שבפועל ייתכן שלא יהיה חיוב כספי). עוד חשוב לזכור כי החלטה לפעול באזור חופשי צריכה לקחת בחשבון את אופי העסק: אם מטרת החברה היא לספק שירותים בתוך דובאי ללקוחות מקומיים, אזור חופשי פחות יתאים, כי יידרש מבנה נוסף להפעלה מקומית. אך אם המטרה היא סחר בינלאומי או החזקת נכסים, אזור חופשי הוא כלי משפטי אידיאלי למינוף יתרונות המיסוי של האמירויות.
 

השוואת שיעורי מס בין אזורים ואמירויות שונות

איחוד האמירויות הוא מדינה פדרלית המורכבת משבע אמירויות, שלכל אחת מהן סמכויות מסוימות לקביעת מיסים והיטלים מקומיים. בעוד שהמיסים הפדרליים (כמו מס החברות ומע״מ) אחידים בכל האמירויות, קיימים הבדלים בשיעורי מס ותקורות שונות ברמת האמירויות או הערים. להלן כמה דוגמאות מרכזיות להבדלי מיסוי ורגולציה בין אזורים שונים:
  • מסי רכישה ונדל״ן: אין באמירויות מס רכישה פדרלי או מס רווחי הון על מקרקעין, אך בעת רכישת נכס נגבים היטלי העברה ורישום המשולבים כ”מס רכישה” מקומי. השיעורים משתנים בין אמירויות: בדובאי נגבה מס רכישת נכס בשיעור 4% ממחיר הנכס, בעוד שבאבו דאבי השיעור עומד על 2% בלבד . ברוב המקרים ההיטל מתחלק שווה בשווה בין הקונה למוכר. בנוסף, הקונה משלם אגרת רישום בטאבו, שגם היא שונה בין אמירות לאמירות (בדובאי, למשל, אגרת הרישום מדורגת לפי שווי הנכס). הבדלים אלו יוצרים תמריץ משני – עלויות עסקה נמוכות מעט יותר באבו דאבי לעומת דובאי.
  • מיסוי תיירות ואירוח: חלק מהאמירויות מטילות מסי תיירות עירוניים על שירותי מלונאות. למשל, בדובאי קיים “תשלום תיירות” (Tourism Dirham) קבוע לכל לילה בחדר במלון, בסכום של 7–20 דירהם (תלוי בדירוג המלון). באבו דאבי אין Dirham קבוע אך מוטל מס תיירות בשיעור 6% על חשבון המלון, וכן אגרת יעד של 15 דירהם ללילה . גם באמירויות אחרות יש וריאציות – ברובעים באמירות עג’מאן, ראס אל-חיימה ואחרות נגבים מסי שירות או תיירות שונים (למשל 10% דמי שירות בענף המלונאות). הבדלים אלו נובעים מסמכות כל אמירות לקבוע היטלי רישוי עסק ומסי בלו מקומיים בענפי התיירות, האלכוהול, אירועים וכד’. חשוב לעסקים בענפים אלו לבדוק את החובות הרלוונטיות באמירות שבה הם פועלים.
  • היטלי רישוי עירוניים: בערים כמו דובאי מוטל היטל עירוני (Municipality Fee) בשיעור 5% על דמי שכירות נכסים (המשולם בדרך כלל על-ידי השוכרים; נגבה באמצעות חשבון החשמל והמים המקומי). באבו דאבי היטל דומה קיים אך בשיעור 3% על שכר דירה. זו דוגמה נוספת לפער רגולטורי: דייר בדובאי ישלם יותר מס עירוני על מגוריו לעומת דייר באבו דאבי. כמו כן, בדובאי נגבה מס בלו על אלכוהול (50% בעת רכישה בחנויות ו-30% במסעדות) בעוד שבשארג’ה למשל מכירת אלכוהול מוגבלת מאוד.
  • תמריצי מס אזוריים: חלק מהאמירויות מעניקות תמריצי מס ייחודיים כדי למשוך השקעות. לדוגמה, אמירות ראס אל-חיימה מפעילה אזור Offshore עצמאי עם אגרות מופחתות ותהליכים פשוטים להקמת חברות בינלאומיות; שארג’ה מציעה מבצעים של פטור מאגרת רישום עסק בשנים ראשונות; ואילו דובאי מובילה באספקת מענקים וסבסוד מסוים לחברות הייטק במתחמי חדשנות (כחלק מחזון לעודד מגזרי טכנולוגיה). אמנם תמריצים אלו אינם “מיסוייים” במובן הצר, אך בפועל מפחיתים את הנטל הכספי על יזם בהתאם לבחירת מקום פעילותו.
חשיבות ההבדלים למשקיעים: ההבדלים בשיעורי מס והיטלים בין האמירויות עשויים להשפיע על החלטות עסקיות. למשל, משקיע נדל”ן עשוי להעדיף לרכוש נכס באבו דאבי בשל מס רכישה נמוך יותר , אך מאידך יתחשב בכך ששוק הנדל״ן בדובאי נזיל ותוסס יותר. עסק תיירות ישקלל את עלויות המס על תיירים בדובאי לעומת אמירות אחרת. בכל מקרה, המיסים הפדרליים נותרים אחידים – מס החברות (9%) ומע״מ (5%) זהים בכל מקום. השונות היא במיסוי המקומי העקיף. לכן, משקיע זר השוקל היכן באמירויות למקם את פעילותו, ראוי שיבחן את חבילת המס הכוללת: פדרלי ומקומי, וכן את התמריצים המוצעים בכל אמירות.
 

רכישת נדל״ן על-ידי ישראלים באמירויות – מגמות ונתונים

פריצת הדרך ב-2020: לפני הנורמליזציה, השקעות נדל”ן של ישראלים באמירויות היו מעטות, ולעיתים בוצעו בעקיפין (באמצעות בעלי אזרחות כפולה, בשל היעדר יחסים דיפלומטיים). חתימת הסכמי אברהם בספטמבר 2020 פתחה באופן מיידי את שוק הנדל״ן בדובאי למשקיעים ישראלים, והתוצאה הייתה זרם התעניינות אדיר. בתוך חודשים ספורים, מאות משקיעים ישראלים כבר סיירו בדובאי במטרה לאתר נכסים לרכישה.
היקף הרכישות והעסקאות: מאז 2020 נרשמו אלפי עסקאות נדל״ן שבהן מעורבים ישראלים. לפי דיווחים בענף, עד סוף שנת 2022 הגיע סכום הרכישות המצטבר של ישראלים בדובאי למאות מיליוני דולרים . המשקיעים הישראלים הפכו לחלק משמעותי מקהילת המשקיעים הזרה בדובאי, לצד משקיעים מסורתיים מרוסיה, הודו, בריטניה וסין . בין העסקאות הבולטות: רכישת פנטהאוזים ודירות יוקרה במגדלי דובאי על-ידי אנשי עסקים מוכרים, לצד רכישות רחבות-היקף של קבוצות השקעה ישראליות בפרויקטי מגורים. כמו כן, יזמי נדל״ן ישראלים החלו לשתף פעולה עם חברות פיתוח אמירתיות בקידום פרויקטים משותפים.
מניעי ההשקעה בנדל״ן אמירתי: מספר גורמים מסבירים את המשיכה של הישראלים לשוק הנדל”ן בדובאי:
  • מחירי נכסים ותשואות: לאחר משבר הנדל״ן המקומי באמצע העשור הקודם, מחירי הדיור בדובאי ירדו בכ-30%-40% משיאם (נכון ל-2020), כך שנכסים רבים התייצבו ברמת תמחור אטרקטיבית . בהשוואה למחירי הנדל״ן הגבוהים בישראל, דירה איכותית בדובאי עשויה להתקבל בעלות נמוכה משמעותית. למשל, דירה קטנה להשקעה ניתן היה לרכוש בתקציב סביב 700-800 אלף דירהם (כמה מאות אלפי ש”ח) – סכום שבעירות המרכזיות בישראל אינו מספיק לרכישת נכס דומה. במקביל, תשואות השכירות בדובאי גבוהות בהרבה: בעוד שבישראל תשואה שנתית משכירות למגורים היא כ-3%-4% במקרה הטוב, בדובאי מקובל לראות תשואות של 6%-8% ואף יותר באזורים מבוקשים . הפוטנציאל להכנסה פסיבית גבוהה ללא מס מקומי על דמי השכירות (זרים פטורים ממס באמירויות) הוא תמריץ חזק למשקיע הישראלי .
  • גיוון תיקים וגידור סיכונים: משקיעים ישראלים רואים בנדל״ן באמירויות דרך לגוון את אחזקותיהם הגיאוגרפיות. השקעה בדובאי מהווה גידור מול הסיכון שבהשקעה בשוק הישראלי בלבד, ומאפשרת להיחשף לכלכלה שונה, המטבע המקומי צמוד לדולר (דירהם צמוד USD) ומגן מאינפלציה, ושוק הנדל”ן מונע גם על-ידי ביקוש בינלאומי. בנוסף, היציבות באמירויות וקצב הצמיחה מושכים הון זר כ”מקלט כלכלי בטוח” – תופעה שהתעצמה לאחר הקורונה ומשברי אזור אחרים . הישראלים מצטרפים בכך לגלובליים רבים שרואים בדובאי “מקלט השקעה” אלטרנטיבי.
  • זכאות לוויזת זהב ויתרונות נלווים: רכישת נדל״ן בשווי גבוה (מעל סף מסוים) מקנה למשקיע הזר באמירויות זכאות לויזת תושבות ארוכת טווח (ויזת זהב, יורחב בהמשך). כך, משקיע ישראלי הרוכש נכס יוקרה עשוי באותה פעולה גם לקבל תושבות ל-10 שנים לו ולבני משפחתו. יתרון זה – יחד עם העדר מיסוי על הכנסות הנכס – הופכים את השקעת הנדל”ן באמירויות למושכת עוד יותר, בפרט עבור יזמים אמידים או פורשי מערכת הביטחון וההיי-טק המחפשים לעבור למדינה עם אקלים מיסוי נוח.
מסגרת משפטית לרכישת נכסים על-ידי זרים: האמירויות מתירות לזרים לרכוש מקרקעין בתחומן, אך בכפוף לכללים. בכל אמירות מוגדרים אזורים בהם מותרת בעלות חופשית (Freehold) לזרים – למשל, בדובאי אזורים כמו מרינת דובאי, דאונטאון, איי התמרים (פאלם ג’ומיירה) ואחרים פתוחים לחלוטין לרכישת זרים. באזורים אלו נרשמת הבעלות על שם הקונה הזר בטאבו (דרך מחלקת הקרקעות של דובאיDLD). לעומת זאת, באזורים מסורתיים יותר, זרים יכולים לכל היותר לקבל זכויות חכירה ארוכת טווח (Leasehold) ולא בעלות מלאה. על ישראלים חלות כמובן אותן הגבלות – אך מאז השלום, ישראלים זכאים בכל לממש רכישת נכסים בדובאי ממש כמו כל אזרח זר אחר (אין סנקציות או מגבלות ייחודיות יותר). בהיבט המימוני, בנקים אמירתיים החלו באחרונה להציע גם למשקיעים זרים משכנתאות (LTV מוגבל, לרוב עד 50%-60% מימון). משקיע ישראלי יכול אפוא לרכוש דירה בדובאי, לרשום אותה על שמו, להשכירה לאזרחים זרים או מקומיים, ולהפיק הכנסה שוטפת – והכל במסגרת חוקית יציבה.
מגמות עתידיות: ההערכה היא שהיקף ההשקעות הישראליות בנדל״ן באמירויות רק ילך ויגדל. כל עוד היחסים הדיפלומטיים איתנים והכרה הדדית במסמכים (כגון אכיפה הדדית של פסקי דין) מתחזקת, החסמים ממשיכים לרדת. גורמי נדל”ן צופים כי בשנים הקרובות ישראלים ייכנסו גם לתחום הנדל”ן המסחרי בדובאי (משרדים, מרכזים לוגיסטיים) ובכך יעמיקו את הנוכחות הישראלית בענף. מגמה זו נתמכת גם על-ידי שיפור הנגישות – טיסות יומיות ישירות, כנסים ותערוכות משותפות – ועל-ידי הסכם הסחר החופשי ישראל-אמירויות (2022) שהקל במכסי יבוא ועסקאות, באופן המעודד פעילות עסקית רחבה יותר בין המדינות.
 

ויזת הזהב של איחוד האמירויות – תושבות באמצעות השקעה

מהי “ויזת הזהב”: ויזת הזהב (Golden Visa) היא מסלול לתושבות ארוכת טווח באמירויות עבור משקיעים, יזמים ואנשי מקצוע מובילים. התוכנית הושקה ב-2019 ומאפשרת לזרים מתאימים לחיות, לעבוד וללמוד באמירויות ללא צורך בספונסר מקומי, עם אשרת שהייה בתוקף ל-5 או 10 שנים (מתחדשת אוטומטית). בניגוד לאשרה הרגילה, המחייבת יציאה מהמדינה אם השוהה אינו נכנס כל חצי שנה, ויזת הזהב אינה דורשת נוכחות רציפה – המחזיק יכול לשהות מחוץ לאמירויות פרקי זמן ארוכים מבלי לאבד את הויזה. הויזה מקנה גם אפשרות לחסות את בני המשפחה (בן/בת זוג, ילדים) ולעבוד באופן חופשי בכל אמירות.
קטגוריות זכאות עיקריות: הקריטריונים לקבלת ויזת זהב עודכנו והורחבו במהלך השנים, וכיום כוללים מספר מסלולים מרכזיים:
  • משקיעי נדל”ן: מי שרוכש נכס נדל”ן (או מספר נכסים) באמירויות בשווי כולל של לפחות 2 מיליון דירהם זכאי לויזת שהייה ל-10 שנים. ההשקעה יכולה להיות דרך רכישת נכס ישירות, או באמצעות הפקדה/השקעה פיננסית בסכום זהה. תנאי חשוב – על הנכס להיות בבעלות מלאה של המועמד (או בבעלות של חברה שבשליטתו), ללא משכנתא עיקרית שמורידה את השווי נטו מתחת לסף. בשנת 2022 בוטלה דרישה קודמת להפקיד פיקדון בנקאי גבוה, והסף לנכסי נדל”ן הופחת לכ-2 מיליון דירהם – מהלך שהרחיב מאוד את מעגל הזכאים . משקיעים רבים, ובהם ישראלים, ניצלו מסלול זה: די ברכישת דירה או וילה יוקרתית בדובאי כדי לקבל מעמד תושב ל-10 שנים.
  • יזמים ובעלי עסקים: זכאות לתושבות ניתנת גם ליזמי סטארט-אפ ולבעלי עסקים קטנים-בינוניים, בכפוף לקריטריונים. למשל, בעל חברה קטנה או בינונית הרשומה באמירויות עם מחזור שנתי של לפחות 1 מיליון דירהם, או יזם שמכר בעבר סטארט-אפ בסכום העולה על 7 מיליון דירהם – יכולים להגיש בקשה לויזת זהב כיזמים. כמו כן נדרש אישור מאינקובטור עסקי מוכר או מהרשות הכלכלית המקומית לגבי תרומת המיזם. מטרת מסלול זה היא לעודד הקמת מיזמים חדשים והעברת הפעילות העסקית לאמירויות.
  • כישרונות בתחומים אסטרטגיים: האמירויות מעניקה ויזות זהב גם לבעלי מקצועות מבוקשים ויחידי סגולה – כגון רופאים מומחים, מדענים, חוקרים מובילים, מהנדסי תוכנה, וכן אמנים ויוצרים בעלי הישגים בינלאומיים. כדי לזכות, על המועמד לקבל המלצה רשמית מרשות פדרלית או אמירותית בתחום מומחיותו . למשל, מדען בעל פרס בינ”ל יזדקק להמלצת משרד התרבות והנוער, ורופא מומחה – לאישור משרד הבריאות. בנוסף, קיימת קטגוריה ל”סטודנטים מצטיינים” – בוגרי אוניברסיטאות מובילות (מקומיות או בינ”ל) עם ציונים גבוהים, או תלמידי תיכון שדורגו בראש המדינה – להם מוצעת אשרת זהב ל-5 או 10 שנים כעידוד להשתקעותם באמירויות.
  • קטגוריות מיוחדות נוספות: לאורך הזמן הצטרפו מסלולים נוספים, למשל: משקיעים פיננסיים (השקעה של 10 מיליון דירהם בקרן השקעות מקומית מזכה בויזה ל-10 שנים); יזמי נדלן בבנייה (מי שמתכנן פרויקט בנייה גדול יכול לקבל ויזה בתנאים מסוימים); ו-גורמי הומניטריה ורפואה (ראשי ארגוני צדקה, או בעלי תרומה משמעותית לחברה, לפי המלצות גורמי ממשל). כמו כן, ממשלת האמירויות שומרת לעצמה זכות להעניק אזרחות במקרים נדירים למשקיעים כבדי משקל – לאחרונה אף דווח שקומץ משקיעים זרים שקידמו פרויקטים אסטרטגיים קיבלו דרכונים אמירתיים כאות הוקרה. עם זאת, ויזת הזהב כשלעצמה אינה מקנה אזרחות אלא תושבות ארוכה.
השוואה למסלולי “ויזת זהב” בעולם: תכנית האשרה באמצעות השקעה של אמירויות היא אחת הגמישות והאטרקטיביות כיום. דרישת ההשקעה (2 מיליון דירהם ≈ 1.6 מיליון ש”ח) נמוכה לעומת מדינות מערביות רבות המציעות מסלולי תושבות דומים (למשל, באירופה דורשים 250-500 אלף אירו ברוב המדינות). כמו כן, באמירויות אין חובה לשהות מינימלית במדינה לצורך שמירת הויזה – בניגוד למדינות האיחוד האירופי שדורשות מגורי קבע לתקופות מינימליות. מבחינת יתרונות: ויזת הזהב מאפשרת לעבוד בכל אמירות, לפתוח חשבונות בנק בקלות, ולהכניס ציוד ורכוש אישי ללא מכס. עבור ישראלים, המשמעות היא שניתן להחזיק בסיס בדובאי (Home Base) ללא צורך להיות שם באופן תמידי, ובכך ליהנות מסטטוס תושב אמירויות (כולל מספר תושב ותעודת זהות מקומית) לצד שמירת קשרים ופעילות בישראל – הכל כמובן תוך תכנון מס קפדני כדי להימנע מכפל מס.
סיכום: ויזת הזהב של האמירויות היא כלי מרכזי שמדינת האמירויות מפעילה כדי למשוך הון ואנשי מקצוע איכותיים לשטחה. הויזה מעניקה ביטחון ושקט נפשי למשקיע – בידיעה שיוכל לשהות לטווח ארוך במדינה יציבה, ליהנות מאפס מס על הכנסותיו המקומיות, ולהביא עמו את משפחתו. עבור אנשי עסקים ישראלים, מדובר בהזדמנות ייחודית להשיג מעמד תושבות במדינה שאין בה כמעט מיסים, מבלי לוותר על האזרחות הישראלית. זהו יתרון כפול: גם פוטנציאל לחיסכון מס ניכר, וגם פלטפורמה להתרחבות עסקית במפרץ.
 

פתיחת עסקים על-ידי ישראלים בדובאי

הקלת תנאי הבעלות לזר: אחד המחסומים ההיסטוריים בפני זרים שפתחו חברות ב-Mainland (שטח רגיל, לא באזור חופשי) באמירויות היה הדרישה לשותף מקומי. בעבר החוק חייב כי לפחות 51% ממניות חברה מקומית יהיו בידי אזרח אמירויות. מצב זה השתנה מהותית: מתוקף תיקון לחוק החברות המסחריות (Federal Decree-Law No. 26/2020), החל מיוני 2021 בוטלה הדרישה לבעלות מקומית ברוב תחומי העסקים. כיום, זרים (לרבות ישראלים) רשאים להקים חברה בבעלות 100% זרה באמירויות (מחוץ לאזורי הסחר החופשי), למעט בענפים רגישים בודדים המוגדרים כבעלי “השפעה אסטרטגית” הדורשים עדיין שותף מקומי. שינוי חקיקה זה, עליו הכריזה ממשלת האמירויות כדי לחזק את התחרותיות הכלכלית, הוסר חסם משמעותי ומקל מאוד על יזמים ישראלים המעוניינים בפעילות בדובאי.
מסלולי התאגדות אפשריים: בפני המשקיע הישראלי עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות לפתיחת עסק בדובאי:
  1. התאגדות ב-Mainland (השטח המקומי): הקמת חברה בע”מ רשומה בדובאי (מחוץ לאזור חופשי), תחת רשות הרישוי של דובאי (DED). חברה כזו יכולה לעסוק באופן חופשי בכל רחבי האמירויות, מול לקוחות מקומיים ובינלאומיים, ללא מגבלות טריטוריאליות. כאמור, הבעלות יכולה להיות 100% ישראלית. החבות במס חברות תהיה לפי החוק הפדרלי – 9% מעל סף הרווח – ותחול החל מתום הפטור האפשרי לעסקים קטנים (רווחים עד 375 אלף דירהם פטורים). תחום הפעילות של החברה יקבע בהתאם לרישיון שיינתן (מסחרי, שירותים, תעשייה וכו’). יידרש למנות כתובת משרד פיזית כלשהי בדובאי (בעלות או בשכירות) כתנאי לקבלת הרישיון העסקי. תהליך הרישום והקמת החברה ב-Mainland שופר ופושט, אך עדיין כרוך בבירוקרטיה – פתיחת חשבון בנק, קבלת אישורים ענפיים (אם רלוונטי), העסקת מנהל מקומי בפועל וכן הלאה.
  2. התאגדות באזור סחר חופשי: הקמת חברה במסגרת אחד האזורים החופשיים (כמו DMCC, DIFC וכו’ – ראו לעיל). חברה כזו תהנה מפטור ממס חברות במידה ותעמוד בתנאים, ותהליך ההתאגדות לעיתים קל ומהיר יותר. היא רשאית לעסוק בפעילות המותרת לה מחוץ לאמירויות או מול חברות אחרות באזור החופשי, אך כדי לפעול בשוק המקומי תידרש לתאם זאת (למשל באמצעות מפיץ מקומי או הקמת חברת בת ב-Mainland). יזמים ישראלים רבים בחרו בנתיב זה בשל הטבות המס והעלות הנמוכה יחסית של הקמה ותפעול. כך, לדוגמה, בדיווח ממאי 2023 צוין כי 97 חברות ישראליות כבר חברות באזור החופשי DMCC בדובאי – גידול של 25% מאז תחילת השנה. חברות אלו פועלות בענפי המסחר, הטכנולוגיה, השירותים הפיננסיים ועוד, ומנצלות את היתרונות של הפטור ממס לחמישים שנה, בעלות מלאה וסיוע לוגיסטי שמציע ה-DMCC.
שיתוף פעולה כלכלי ותשתית משפטית בין המדינות: מאז הסכמי אברהם, נחתמו והתקדמו מספר הסכמים בילטרליים שמקלים על הקמת עסקים ישראלים באמירויות. באפריל 2022 נחתם הסכם סחר חופשי מקיף (CEPA) בין ישראל לאמירויות, שנכנס לתוקף ביוני 2023, המבטל מכסים על כ-95% מהמוצרים ומעודד תנועת סחורות חופשית . הסכם זה מסייע לחברות ישראליות עם פעילות ייצוא/ייבוא דרך דובאי, להפחית עלויות מכס ולהנות מהגנות השקעה. כמו כן, נחתמה אמנת מס למניעת כפל מס בין ישראל לאיחוד האמירויות (בסוף 2022), שאמורה להגדיר כללי מיסוי לתושבים משותפים. נכון ל-2025, אמנה זו טרם אושררה סופית ולא נכנסה לתוקף, אך צפויה בעתיד לפשט עוד יותר את ההיבטים הפיסקליים של פעילות עסקית דו-לאומית . עד לאישור האמנה, חבות המס נקבעת לפי הדין הפנימי בכל מדינה – כלומר, חברה ישראלית הפועלת בדובאי חייבת בשלב זה לבדוק בנפרד את חבות המס המקומית (באמירויות) וכמו כן לדווח על פעילותה בישראל ולמנוע כפל מס דרך מנגנוני זיכוי לפי חוקי ישראל.
היבטים פרקטיים בהקמת עסק בדובאי: ישראלים הפותחים עסק באמירויות נהנים כאמור ממערכת חוקים מקומית ידידותית. הליכי רישום חברות הופכים דיגיטליים יותר, ורשות המרכז לעסקים בדובאי אף פתחה נציגות בתל אביב כדי לסייע ליזמים ישראלים (צעד שממחיש את החשיבות שמייחסות שתי המדינות לקשרים העסקיים). עם זאת, יש לתת את הדעת על מספר עניינים: פתיחת חשבון בנק לחברה זרה באמירויות עשויה לקחת זמן ולדרוש מסמכים רבים (עקב נהלי הלבנת הון); החוק האמירתי דורש מינוי מנהל אחראי (מקומי או זר בעל תושבות) לניהול החברה – משמע שהיזם הישראלי יצטרך או לשהות חלק מהזמן באמירויות או למנות נציג מטעמו; כמו כן, חוזים מסחריים משמעותיים עדיין נכתבים באנגלית/ערבית וכפופים לדין המקומי, ולכן יש להיוועץ בעו”ד מקומי בעריכת הסכמים. בסך הכל, החסמים הללו נמוכים ביחס למדינות אחרות באזור, והסיכון הרגולטורי באמירויות נתפס כנמוך – המדינה ידידותית לעסקים והבירוקרטיה בה (למעט ויזות עובדים) אינה מכבידה שלא לצורך.
ביטחון משפטי ויישוב סכסוכים: עבור יזם ישראלי חשוב לוודא מראש את מנגנוני יישוב הסכסוכים. אמירויות כמדינת חוק מציעה מערכת בתי משפט מודרנית, אך רבים במשקיעים הזרים בוחרים לקבוע סעיף בוררות מסחרי (למשל במרכז הבוררות DIFC או בלונדון) בעסקאות גדולות, לשם ודאות משפטית. בנוסף, העובדה שישראל ואמירויות כוננו יחסים רשמיים מאפשרת מעתה גם הכרה ואכיפה הדדית של פסקי דין על פי אמנות (למשל, אמנת ניו יורק לבוררות בינ”ל שאמירויות חברה בה). מדובר בהתפתחות חיובית שמחזקת את הביטחון לעסקים ישראלים הפועלים בדובאי.
 

השוואת שיטת המס באמירויות לעומת ישראל

טריטוריאלית מול פרסונלית: ההבדל היסודי בין משטרי המס הוא פילוסופיית המיסוי. איחוד האמירויות מפעילה משטר טריטוריאלי, בעוד ישראל מפעילה משטר פרסונלי-גלובלי . באמירויות המס חל רק על הכנסה המופקת בתחומי המדינה (וגם זאת בשיעורים נמוכים), ואין מיסוי על הכנסות שמפיק תושב אמירויות מחוץ למדינה . בישראל, לעומת זאת, תושב ישראל חייב במס על כל הכנסותיו בעולם, ללא קשר למקום הפקתו – משמע, ישראלי המתגורר בארץ ישלם מס בישראל גם על רווחים שהרוויח בחו”ל. פער זה גורם לכך שעבור יחיד או חברה, מעבר תושבות מישראל לאמירויות משנה את חבות המס באופן דרמטי: בישראל היו משלמים מס מלא על רווחיהם הגלובליים, בעוד שבאמירויות ייתכן שלא ישלמו כלל (אם ההכנסה מופקת מחוץ לאמירויות או אם מדובר ביחיד ללא מס אישי).
השוואת שיעורי מס ועומס מס כולל:
  • מס על יחידים: בישראל מדרגות מס ההכנסה ליחידים נעות כיום בין 10% לכ-50% על הכנסות גבוהות, כולל מס יסף של 3% על חלק ההכנסה הגבוה במיוחד. בנוסף, ביטוח לאומי ומס בריאות מכבידים בכ-12% נוספים על השכר. באמירויות, לעומת זאת, שיעור המס על יחידים הוא אפס – 0% על כל הכנסה אישית . כלומר, עובד היי-טק המרוויח $100K בשנה ישלם בישראל סביב 30%-35% מס וביטוח לאומי, בעוד שבאמירויות ישלם 0%. גם מסים עקיפים שמשפיעים על היחיד גבוהים יותר בישראל (מע״מ 17%, מסי קנייה גבוהים על כלי רכב, דלק, אלכוהול וכו’) לעומת מע״מ 5% באמירויות ומכסים נמוכים. התוצאה היא שנטו ההכנסה הפנויה של פרט באמירויות גבוה משמעותית משל מקבילו בישראל, בהינתן אותה הכנסה ברוטו.
  • מס על תאגידים: ישראל מטילה מס חברות בשיעור קבוע של 23% על הרווח החייב, וכן בעת חלוקת רווחים – מס דיבידנד נוסף של 25%-30% (בידי בעלי המניות). אפקטיבית, חברה רווחית בבעלות יחיד בישראל תשלם כ-45% מס משולב על רווחיה כשיוצאו כדיבידנד לבעלים. באמירויות, מס החברות הוא 9% בלבד (מעל הסף הפטור), ולגבי דיבידנד – כלל אין מס נפרד (דיבידנד לבעלי מניות זרים או מקומיים פטור ממס במקור). משמעות הדבר שחברה בינונית עם רווח של $1M תחסוך סכום נכבד במעבר מישראל לאמירויות: בישראל הייתה משלמת ~230K$ מס חברות, ואילו בדובאי רק 90K$ (ואם בעל החברה הוא היחיד – הוא אף לא ישלם מס נוסף על משיכת הרווחים).
  • מיסוי רווחי הון ועסקאות בינלאומיות: בישראל רווחי הון ליחידים ממוסים בשיעור 25%-30%, ובתוספת מס יסף עשויים להגיע ~33%. הכנסות מריבית ורווחים פיננסיים דומים. באמירויות – 0% מס רווחי הון ו-0% מס על ריבית ותמלוגים ברמת המדינה . כך, משקיע נדל”ן המוכר נכס ברווח או יזם שמכר סטארט-אפ, אם הוא תושב ישראל ישלם רבע מהרווח לפחות לרשות המסים, בעוד שתושב אמירויות לא ישלם דבר מקומית. גם עסקאות בינלאומיות מושפעות: בישראל ניכויי מס במקור על תשלומים לחו”ל יכולים להגיע 25%–30%, לעומת אמירויות שאינה גובה כלל ניכוי במקור על תשלומים יוצאים.
תכנון מס ותושבות: בשל פערי המשטר, עבור ישראלים אמידים ויזמים, אחת האסטרטגיות שעלו היא להעביר את מרכז חייהם או התאגיד שלהם לאמירויות, ובכך להפוך לתושבי מדינה כמעט-ללא-מס. כפי שתואר, המימוש של אסטרטגיה זו דורש הקפדה על ניתוק תושבות ישראלית. עוד ראוי לציין את אמנת המס ישראל–אמירויות: האמנה (שנחתמה אך טרם אושררה) נועדה למנוע כפל מס ולהבהיר סוגיות כגון מקום תושבות של חברות ויחידים כאשר יש זיקה לשתי המדינות. לפי טיוטת האמנה, למשל, דיבידנדים בין חברה ישראלית לבעל מניות תושב אמירויות ימוסו בשיעור מופחת של 0%-15% בהתאם לאחוז ההחזקה , ריבית תוגבל לכ-5%-10%, ותמלוגים לכ-12%. כל זאת בכפוף לכך שהאמנה תיכנס לתוקף. נכון להיום, ללא אמנה, ישראלי שמפיק הכנסה באמירויות חייב לדווח ולשלם מס בישראל (עם זיכוי מסוים בגין מס ששולם באמירויות, אם שולם) – אך בפועל, כיון שלא משולם מס באמירויות, אין גם מה לזכות, ולכן מלוא המס משולם לישראל. הדבר ממחיש עד כמה שיטת המס הישראלית “רודפת” את התושב הישראלי הגלובלי, בעוד שאם יהפוך לתושב אמירויות – ישראל לא תמסה אותו (לאחר הניתוק) והאמירויות ממילא אינה ממסה את עושרו מחוץ לה.
השלכות משפטיות ועסקיות: מבחינת מדיניות, הפער בין המדינות מייצר תופעות של “הגירת הון” – ישראלים מעבירים פעילות עסקית והחזקות לאמירויות כדי ליהנות מהמשטר המקַל. כבר כיום ניכרת זליגת חברות הזנק ישראליות להקמת חברות-בת בדובאי כתחנות מעבר למכירות גלובליות, וכן מעבר של יחידים בעלי הון. ישראל, מצידה, מנסה להיאבק בתופעה דרך כללי התושבות ומנגנוני ביקורת (ולעתים אף הליכים פליליים כנגד מעלימי מס שלא דיווחו על עזיבתם). מהצד החיובי, כינון היחסים יוצר גם הזדמנות לשיתוף פעולה: אם אמנת המס תאושרר, היא עשויה לספק ודאות למשקיעים שישלמו מס במקום אחד בלבד, ותסיר חסמים פסיכולוגיים למשקיעים אמירתים בישראל ולהפך.

בסופו של יום, ישראל היא מדינת רווחה עם מיסוי גבוה ופרוגרסיבי, ואילו אמירויות היא כלכלה מבוססת-נפט ושירותים שבחרה במודע להציע משטר מס אולטרא-תחרותי כדי למשוך עסקים. הפער ימשיך להשפיע על החלטותיהם של יזמים ואנשי עסקים בשנים הקרובות. מי שמתכנן מעבר או פעילות בין המדינות חייב להבין לעומק את שתי שיטות המס: לנצל את היתרונות, אך גם להיזהר מעמידה בין הכסאות (כגון אובדן תושבות בישראל מחד אך הפעלה לא נכונה באמירויות מאידך). התייעצות עם מומחי מס בינלאומי חיונית בתכנון כזה, כדי לפעול בגבולות החוק של שתי המדינות וליהנות מהטוב שבכל העולמות דובאי כמקלט מס חוקי וישראל כבית לאזרחות.
 
 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.