13/10/2021
חובת התקנת התקן תדלוק ברכבי הסעים ורכבים מסחריים מעל 3.5 טון
"מניעת הונאות בתחום הדלק". כך הגדירה רשות המיסים את מטרת התקנה הקובעת שיש להתקין התקן תדלוק אוטומטי בכלי הרכב, ניסוח הצעת התקנה קבע כי "מוצע לקבוע בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 כי כתנאי לניכוי מס תשומות על רכישת דלק יש להתקין ברכב בגינו נדרש הניכוי התקן תדלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכי לנישום יש בגין אותו החודש דו"ח ריכוז חודשי".
יחד עם התקנת התקן התדלוק נדרש הנישום להגיש דו"ח מסודר עם מספר הרכב ועם פרטים על כל תדלוק, כמות הדלק, מקום ושעה וגם מספר הקילומטרים במד הקילומטרים שבמכונית וזאת כאמור על מנת לממש זכותו לנכות מס תשומות כלשונו בחוק מס ערך מוסף.
בתחילת חודש אוקטובר 2021 לאחר סערה ציבורית והתנגדות בעלי עסקים נסוגה רשות המיסים מהדרישה להתקין התקן תדלוק בכל סוגי כלי הרכב וצמצמה את הדרישה לרכבי הסעים ורכבים מסחריים בכושר נשיאה של 3.5 טון ומעלה.
על אף צמצום הדרישה לרכבי 3.5 טון ומעלה הבעיות עם יישום התקנה נשארו בעינן. ראשית, מדובר בהוצאה כספית נוספת ה"נופלת" על כתפי העצמאים. התקנת התקן תדלוק כרוכה בעלות חד פעמים של מאות שקלים ובנוסף בתשלום דמי מנוי חודשיים. בנוסף, סוג ההתקן ושיוכו הארגוני מחייב את העושה שימוש בהתקן להיכנס רק לתחנות דלק מורשות, הנמצאות בהסדר והמקבלות את אותו ההתקן.
מדובר בפגיעה קשה בחופש הבחירה של העצמאים, בנוסף מדובר בפגיעה בגמישות התפעולית של בעלי הרכב, לא ניתן להכנס לכל תחנה והנהג נאלץ לתכנן מסלול מראש, מסלול בו נמצאות תחנות דלק בהסדר. גם הבחירה בתחנות דלק המעניקות הנחה או מקיימות מבצעי תדלוק נפגעת בשל תקנות אלו.
מעבר לפגיעה בבעלי הרכבים, העצמאים, נפגעות גם בתחנות דלק קטנות ועצמאיות שאין ברשותן את האפשרות תדלוק באמצעות התקן ואינן בהסדר. מדובר בפגיעה קשה בתחרות שבין תחנות הדלק.
על פי הפרסומים בתקשורת התקנה החדשה תמנע הוצאת חשבוניות פיקטיביות או הגדלה של הוצאות הדלק על ידי עצמאים, כדי לקבל החזרי מס מופרזים. ההערכה היא שיישום מלא של התקנות יכניס לקופת המדינה 400 מיליון שקל בשנה, לא פחות.
מעל הכל נשאלת השאלה האם זו הדרך להילחם בהון השחור ובהונאות המס? אנו סבורים, במשרד עורכי דין דורון טיקוצקי קנטור גוטמן גרוס ושות' כי הגברת האכיפה לצד חנינות מס היא הדרך הנכונה לצמצום ההון השחור בישראל.