21/3/2018
כל בעל עסק באשר הוא חייב לנהל מערכת הנהלת חשבונות הכוללת את כל הכנסותיו והוצאותיו לצורך דיווח מלא לרשות המיסים. כך גם בענף המסעדנות - על כל מסעדן להעביר את כל נתוני המסעדה לדו"ח שנתי בו הוא אמור לדווח על הרווח של המסעדה ועל המס הנגזר ממנו.
כאשר מגיע הדו"ח הכספי לפקיד השומה, רשאי הוא לבחון את הדו"חות המוגשים לו עד ל-4 שנים מתום שנת המס בה הוגש הדו"ח ולהחליט האם ההכנסה שדווחה סבירה או לא. לטובת קביעת סבירות ההכנסה המוצהרת, פקיד השומה עושה שימוש במגוון כלים, לרבות – באמצעות תחשיבים ענפיים של המחלקה הכלכלית של רשות המס, הקובעים מהו הרווח הגולמי המקובל בענף, מהו הרווח התפעולי המקובל בענף ועוד. לעיתים בוחן פקיד השומה סבירות גם באמצעות כלים אחרים כמו השוואה למסעדות אחרות, על מנת להשוות בין דיווחיהם ביחס לדיווח של הנישום הנבדק.
שומה לפי מיטב השפיטה
היה ופקיד השומה סבור כי הדיווח לא סביר, אם משום שהרווח המתקבל אינו סביר, אם משום שהוצאות שנדרשו כהוצאה נכון היה שלא להכליל אותן בדו"ח ואם מכל סיבה אחרת, רשאי פקיד השומה לפעול במיידי לטובת הוצאת שומה למסעדה, במסגרתה תידרש המסעדה לשלם סכום מס כמתחייב מהממצאים ו/או התחשיבים של פקיד השומה. שומה זו נקראת "שומה לפי מיטב השפיטה".
במקרים אחרים, לא אחת ולטובת בניית שומה, מפעיל פקיד השומה את המחלקה הכלכלית המגיעה למסעדה ועורכת ביקורת כלכלית ספציפית למסעדה. הביקורת נערכת בצורה בה, המבקר מגיע למסעדה ומתיישב לאכול כמו כל לקוח. אלא שאז ולאחר שהזמין מספר מנות, מזדהה המבקר מטעם המחלקה הכלכלית בפני בעל המסעדה, "שולף" משקל ושוקל את כל מרכיבי המנה. כמו כן בודק הוא את עלויותיהן של כלל המרכיבים במנות שהוזמנו על מנת להגיע לעלות המנה אל מול העלות בה היא נמכרת. בכך למעשה מגיע הבודק מהמחלקה הכלכלית לשיעור הרווח הגולמי של המנה ובכך מחושב שיעור המס אשר אמור היה המסעדן לשלם בעבורה.
במסגרת שלב זה, שואל פקיד המס ו/או הכלכלן מטעמו, את בעל המסעדה שאלות רבות, אם לעניין מבצעים, הנחות, פחת, גניבות, אופי הסחורה וטיבה, הנעשה באוכל שלא נמכר ועוד - כל התשובות לשאלות אלה מועלות על הכתב במסגרת תרשומת. תרשומת זו תשמש את פקיד השומה לטובת השלמת בניית השומה ובהמשך, ככול ויידרש, לטובת הוכחת הנטען במסגרת ההליכים השומתיים ו/או התדיינויות משפטיות בעתיד לבוא. יוצא, כי לאותה תרשומת, גם אם נראית היא תמימה ונטולת חשיבות של ממש, חשיבות ראייתית מרחיקת לכת וכל הנרשם בה עלול לשמש את פקיד השומה בהתנהלותו העתידית בפני הערכאות, היה והצדדים לא יגיעו להבנה במסגרת הליכי השומה.
תחשיב ה-Food cost
על ידי שימוש במרכיבים אלו, פקיד השומה עורך תחשיב של ה-"food cost" של המנות הנמכרות במסעדה (היינו, שיעור עלויות המנה למסעדה ביחס למחיר הנמכר של המנה) ובד"כ גם את ה-"food cost" הממוצע של כלל המנות הנמכרות במסעדה, על פיו ניתן לגזור את המחזור שהיה צריך להיות למסעדה בשנה הנבדקת. הפער בין המחזור שהיה צריך להיות לבין המחזור בפועל מיוחס למסעדה כתוספת הכנסה החייבת במס.
כמובן, שלטובת קביעת ה-"food cost" הממוצע על הכלכלן מטעם מס הכנסה לקחת בחשבון כי יש בנמצא מגוון רחב של מנות ואשר בחלקן יש יותר רווח ובחלקן האחר יש פחות רווח. כך יוצא שהכלכלן לא יכול לקחת רק שתים שלוש מנות ומאלה להסיק מהן ה-"food cost" הממוצע אלא עליו לבחון את כלל המנות ואת התפלגות הצריכה של המנות ובהתאם להגיע לשיעור עלות המזון המשוכלל. באותה מידה, על מפקח המס לקחת בחשבון מרכיבים נוספים, אשר יש בהם כדי להשליך על השומה כמו אוכל שנזרק, שמירה על טריות, אירועים בהם המחירים נמוכים יותר, תרומות ואוכל לנזקקים, אוכל קפוא המאבד ממשקלו לאחר הפשרה, בשר הנשרף, מנות המחולקות ללקוחות ללא תמורה, ארוחות שיווק לגורמים בתקשורת ועוד גורמים שונים המשפיעים על התוצאות העסקיות של המסעדה.
עם זאת, יודגש כי היה והספרים קבילים, פקיד השומה מחויב לבצע תחשיב ספציפי לעסק ולהיות יותר מדויק בהשוואה למצב בו הספרים בלתי קבילים. פקיד השומה לא יכול לקבוע, שעה בה הספרים קבילים, את השומה על סמך המקובל בענף או על סמך תחשיב ענפי. היה הוא רוצה לחלוק על הדיווחים לרשויות המס, חייב הוא לבצע בדיקה פרטנית לעסק, לשלוח כלכלנים לעסק ולבצע בדיקה הלוקחת בחשבון את הנתונים הספציפיים של אותה מסעדה ממש.
כמו כן חשוב לדעת כי היה ופקיד השומה קבע שומת מס, ניתן להגיש השגה על השומה ולאחר מכן אף להגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. כמו כן, פקיד השומה לא יוכל לגבות את השומה וזאת עד למתן פסק דין בפני בית המשפט המחוזי.
>> זקוקים לייעוץ אישי בנושא? פנו למומחי המס שלנו כאן.